قدرت رسانه در جهت‌دهی اذهان عمومی / تبلیغ یک طرفه مؤثر نیست
کد خبر: 3908728
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶

قدرت رسانه در جهت‌دهی اذهان عمومی / تبلیغ یک طرفه مؤثر نیست

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) بجنورد گفت: قدرتی که رسانه در اثرگذاری بر اذهان عمومی دارد، خطابه ندارد و برای رفع چالش‌های اجتماعی، همکاری همه جانبه تمام حوزه‌ها نیاز است.

اثرگذاری رسانه بر اذهان عمومی را خطابه ندارددرنا رحمانی، مدیرمدرسه علمیه الزهرا(س) بجنورد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، با اشاره به اینکه اگر دستگاه‌های دیگر در کنار حوزه علمیه حضور نداشته باشند تبلیغ دین اثرات قابل قبولی نخواهد داشت، بیان کرد: مسائلی مانند حجاب، امربه‌معروف و نهی از منکر و... از جمله موضوعاتی هستند که یک نهاد به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد و نیاز است که تمام نهادها به خصوص رسانه‌ها در این حوزه همراهی کنند.

وی با بیان اینکه در دوره‌های مختلف مشاوران مذهبی و طلبه‌ها حضور دارند، تصریح کرد: یکی از اهداف و وظایف حوزه علمیه خواهران ترویج فرهنگ دینی است، اما این در حالی است که ساعت‌ها مشاوره و تبلیغ در یک لحظه با برنامه‌های صدا‌وسیما از بین می‌رود.

رحمانی با تأکید بر اینکه تبلیغ یک طرفه دین مؤثر نیست، اظهار کرد: در حال حاضر حوزه تبلیغ به عهده طلبه‌ها گذاشته شده، اما تا زمانی که ماهواره و محتوای نادرست رسانه‌ها وجود دارد این تبلیغ یک طرفه نتیجه مثبت نخواهد داشت.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) بجنورد تأکید کرد: رسانه ملی 10 برابر طلبه‌ها مخاطب دارند و زمانی که در رسانه ملی موضوعاتی مانند طلاق، امر به‌ معروف و نهی ازمنکر، حجاب و... محتوانی نامناسبی را به مردم ارائه می‌دهند، مشاوره‌های مذهبی زیر سؤال می‌رود و نوعی دوگانگی برای مخاطب ایجاد می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون در موضوع حجاب دستاوردی وجود نداشته است، تصریح کرد: علت این مسئله نیز ناهماهنگی بین دستگاه‌ها است و در رابطه با این موضوع اصناف، رسانه و... باید در کنار یکدیگر باشند در غیر این صورت شرایط تغییری نخواهد کرد. مطالبی که از سوی رسانه ملی در رابطه با مهارت‌های زندگی و نحوه ارتباط با همسر، ارائه می‌شود حتی در قالب طنز نیز مناسب نیست و برنامه‌های مربوطه نیز هیچ بویی از سبک زندگی اسلامی نبرده است.

رحمانی با بیان اینکه 15 طلبه خواهر در مدارس به عنوان مشاور مذهبی حضور دارند، افزود: مشاوران مذهبی و فعالیت‌هایی که در قالب اردوهای جهادی انجام می‌شود اقدامات مؤفقی بوده‌اند، اما از آنجایی که هماهنگی بین تمام نهادها وجود ندارد، دستاوردها نیز فراگیر نیست و گاهی اوقات نتایج کوتاه مدت نیز هستند.

مدیر مدرسه الزهرا(س) بجنورد تأکید کرد: در حال حاضر طلبه‌های بسیاری را داریم که در حوزه تبلیغ از ظرفیت آنان استفاده کنیم اما این در شرایطی است که ظرفیت پذیرش از سوی جامعه وجود داشته باشد و در حال حاضر برخی از مدارس ما هیچگونه برنامه‌ای برای حضور طلبه‌ها در مدارس ندارند.

رحمانی با بیان اینکه در حال حاضر دو رشته سطح سه در مدارس علمیه استان تدریس می‌شود، ادامه داد: دو رشته تفسیر و تبلیغ علوم قرآنی در مدارس علمیه استان تدریس می‌شود و برای افزایش رشته‌ها باید ظرفیت و پذیرش استان سنجیده شود. در گذشته پذیرش مدارس از مقطع دیپلم بوده اما در حال حاضر پیش از دیپلم نیز پذیرش در مدارس علمیه وجود دارد که ظرفیت بسیار خوبی برای تبلیغ است و امیدواریم که نهادهای مربوطه هماهنگی بهتری در این خصوص داشته باشند و عملکردها تنها مربوط به شرکت در جلسات نباشند تا بتوان آنگونه که باید سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی را به دنیا معرفی کنیم.

انتهای پیام
captcha