عرصه‌های نیازمند تحول در آموزش و پرورش / عملکردها با سند تحول بنیادین فاصله دارد
کد خبر: 3908815
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
تاریخی تشریح کرد؛

عرصه‌های نیازمند تحول در آموزش و پرورش / عملکردها با سند تحول بنیادین فاصله دارد

دبیرکل اتحادیه‌های انجمن اسلامی دانش‌آموزان در نشست خبری تشریح برنامه‌های تابستان این اتحادیه با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش در زمینه‌های محتوایی، فرایندی، نیروی انسانی، تقویت تشکل‌ها و نگاه تشکیلاتی نیاز به تحول دارد، گفت: امروز کتب درسی، آزمون‌ها و ارائه کارنامه به دانش‌آموزان از چارچوب‌های سند تحول بنیادین فاصله دارد.

حسین تاریخی به گزارش خبرنگار ایکنا، حسین تاریخی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، امروز یکشنبه ۱۵ تیرماه، با حضور در نشست خبری، با بیان اینکه سابقه تحول در آموزش و پرورش به سال ۷۹ مربوط می‌شود، گفت: پس از آن جلسات هم‌اندیشی‌ برگزار و در سال ۸۴ سند تحول بنیادین در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شد.

وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین تصویرگر خوبی از افق چشم‌انداز مطلوبی است که آموزش و پرورش باید به آن دست پیدا کند، افزود: نحوه اجرای سند تحول بنیادین حلقه مفقوده این سند شمرده می‌شود که برای آن تدبیری اندیشیده نشده است.

دبیرکل اتحادیه‌ انجمن اسلامی دانش‌آموزان با تأکید بر اینکه تحول آموزش و پرورش باید در زمینه محتوایی، فرایندی، نیروی انسانی، تقویت تشکل‌ها و تقویت نگاه تشکیلاتی رخ دهد، ادامه داد: امروز مکانیزم کنکور مشخصاً ناظر به فرایند‌های تحصیلی است و تربیت شش ساحته که سند تحول برآن تاکید دارد، نادیده گرفته شده است.

تاریخی با اشاره به ایرادات کتب درسی، آزمون‌ها و ارائه کارنامه به دانش‌آموزان که در فاصله با چهارچوب سند تحول بنیادین قرار دارد، گفت: با این شیوه دانش‌آموز احساس می‌کند که شاید سایر ساحت‌های تربیتی مهم نیستند، چراکه مابه‌ازای ارزیابی جدی برای آن وجود ندارد. امروز در زمینه تحول در نیروی انسانی، آموزش و پرورش دچار خلأ است و به‌ نظر می‌رسد نوگرایی در زمینه نیروی انسانی مورد نیاز است. آموزش و پرورش نیازمند کسانی است که به ابزار نوین دسترسی داشته و بر سند تحول بنیادین نیز مسلط باشند.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با بیان اینکه نوعی شتابزدگی در به‌کارگیری نیروی انسانی برای حضور در آموزش و پرورش درحال شکل‌گیری است، که نگران‌کننده به نظر می‌آید، گفت: بخش زیادی از مبانی تحقق سند تحول بر عهده تشکل‌ها گذاشته شده است و لذا یکی از محور‌های ما توجه به نگاه درست به کار تشکیلاتی است که در سند تحول مورد تأکید است. البته نگاه درست نه به این معنا که تشکلات برون‌سپاری شود، بلکه به این معنا که حضور دانش‌آموز در تشکل‌ها یک شاخص مهم در فرایند یادگیری و اجتماعی شدن و در حوزه تربیتی است.
 
تاریخی به نقش تشکل‌ها در یادگیری و فعالیت اجتماعی دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: دانش‌آموزان باید کار تیمی را فراگیرند و خود را در تعامل با مدرسه و خانواده قرار دهند تا انتظارات ما از سند تحول محقق شود.
 

برنامه‌های تابستانه اتحادیه

 
وی در ادامه به برنامه‌های تابستانه اتحادیه پرداخت و گفت: این برنامه‌ها با سه رویکرد پیش‌بینی شده است که شامل تاب‌آوری دانش‌آموزان در منزل با هدف تعامل دانش‌آموزان با والدین در خانه، مهارت‌افزایی دانش‌آموزان با هدف تقویت مهارت‌های فردی نوجوانان و غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان در فضای مجازی با تأکید بر تولید محتوای مفید و اثرگذار است. با توجه به این سه موضوع در جهت ارتباط دوسویه بین خانه، مدرسه و تشکل با تقویت برنامه‌های جذاب فرهنگی برنامه‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، با اشاره به برگزاری جشنواره ستارگان در تابستان امسال، اظهار کرد: این جشنواره با تأکید بر افزایش خودباوری و بلند همتی، پرهیز از تنبلی، مسئولیت‌پذیری، مدارا، پرهیز از ناسزا، مهربانی و عطوفت، آداب معاشرت با پدر و مادر و اهتمام به تشکر برگزار می‌شود. پیش‌بینی می‌کنیم حداقل ۱۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان در این جشنواره شرکت کنند.

تاریخی با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ مربی برای خدمات‌رسانی به دانش‌آموزان همکاری می‌کنند، گفت: مهارت‌افزایی و دانش‌افزایی والدین جزیی از برنامه‌های تابستانی سال ۹۹ خواهد بود. البته این دوره‌ها به صورت مجازی برگزار خواهد شد، اما در مناطقی که از نظر سلامت سفید باشند، نسبت به برگزاری اردوهای دانش‌آموزی اقدام خواهیم کرد.

وی به راه‌اندازی پرتال علمی آموزشی زبدگان پرداخت و گفت: این پرتال با هدف ارائه محتوای مطلوب و مفید در محورهای علمی، درسی، دوره‌های مشاوره تحصیلی، آزمون‌های آزمایشی و دوره‌های برنامه‌نویسی به دانش‌آموزان راه‌اندازی شده است. بخشی از این پرتال به برگزاری مسابقات علمی فناوری در قالب لیگ‌های علمی اختصاص پیدا کرده است. همچنین تورهای علمی گردشگری به عنوان بخش سوم فعالیت‌های زبدگان و آموزش‌های مهارتی به عنوان بخش چهارم خدمات پرتال نخبگان است.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با بیان اینکه امیدواریم با تقویت پرتال بتوانیم یک سبد جامع از فعالیت‌های علمی ـ مهارتی در اختیار دانش‌آموزان قرار ‌دهیم از اعلام آمادگی اتحادیه برای ورود به تولیدات حوزه فیلم و سینما در کشور ویژه نوجوانان اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه کودک فعالیت‌های خوبی داریم و در حوزه جوانان نیز اقدامات مطلوب است اما بسیاری از تولیدات با ذائقه نوجوانان همخوانی ندارد و مورد تأیید نیست، لذا اتحادیه برای ورود به این حوزه اعلام آمادگی می‌کند.

تاریخی از پیش‌بینی محتوا ذیل 9 سرفصل، 147 موضوع و بیش از 300 جلسه خبر داد و گفت: تولید محتوای دیجیتال ویژه دانش‌آموزان در قالب کلیپ، موشن با پیش‌بینی 3500 دقیقه محتوا و پیش‌بینی حضور 100 هزار نفر از دانش‌آموزان در قالب دوره مجازی از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود. همچنین راه‌اندازی 420 پایگاه تابستانی در سطح کشور در قالب فضای مجازی و پیش‌بینی تشکیل بیش از 600 گروه مربی و متربی در قالب فضای مجازی از دیگر برنامه‌های تابستانی ست.

وی به طراحی گیمیفیکیشن تعاملی با مخاطب در قالب چالش، سؤال، آزمون در درگاه‌های مجازی پرداخت و افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی و تشکیلاتی طلایه‌داران فردا از دیگر برنامه‌های تابستانی اتحادیه است. همچنین آموزش تشکیلاتی بیش از پنج هزار دانش‌آموز در مقطع متوسطه دوم در برنامه است و بر همین اساس بسترهای مجازی آموزش‌های تشکیلاتی به صورت استانی منطقه‌ای و متمرکز در قالب سامانه‌های آنلاین و اپلیکیشن پیش‌بینی شده است.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان از برگزاری اردوهای محدود حضوری در شهرستان‌های سفید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد و گفت: دوره‌های تبلیغ مجازی تلفنی با عنوان همراز در این ایام پیش‌بینی شده است. همچنین با این نگاه سامانه آنلاین ارتباطی مبلغان دانش‌آموزی مرکز تبلیغی آینده‌سازان قم راه‌اندازی شده است. بر همین اساس پیش‌بینی پوشش هزار دانش‌آموز در طرح مشاوره‌ای دینی و اعتقادی انجام شده است.

انتهای پیام
captcha