محجبه‌ترین بانوی ورزش ایران؛‌ یکه‌تاز میدان قهرمانی و ایمان
کد خبر: 3908880
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۹

محجبه‌ترین بانوی ورزش ایران؛‌ یکه‌تاز میدان قهرمانی و ایمان

زهرا نادری‌بنی، عضو تیم ملی جودوی بانوان ایران، که دو مدال آسیایی خود را تقدیم مقام معظم رهبری کرده، ۳ سال پیاپی به عنوان «برترین و محجبه‌ترین بانوی ورزشی» حاضر در میادین بین‌المللی از سوی وزارت ورزش و جوانان معرفی شد و ‌بیش از ۲۷ عنوان قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی را در رده‌های سنی مختلف کسب کرده است.

زهرا نادری‌بنی، قهرمان جودو ایران و آسیا، یکی از بانوان موفق جامعه اسلامی ایران در عرصه ورزش است که ثابت کرد حجاب محدودیت نیست، بلکه بانوان را برای طی مسیر پیشرفت و موفقیت در جامعه مصون و محفوظ نگه می‌دارد.

نادری که ورود به عرصه ورزش حرفه‌ای و قهرمانی را از دوران مدرسه و در نوجوانی آغاز کرده است‌، از بدو فعالیت در رشته ورزشی جودو در سال ۸۶ به مقام قهرمانی کشور رسید و به تیم ملی نوجوانان ایران راه یافت و در همین سال قهرمانی مسابقات جودو نوجوانان آسیا را نیز در اولین حضور در میادین مبارزه خارجی از آن خود کرد. این بانوی ورزشکار، که چندین مقام برتر آسیا را در رشته‌های جودو و کوراش در کارنامه خود دارد، تاکنون ‌بیش از ۲۷ عنوان قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی را در ۱۳ سال حضور در میدان در رده‌های سنی مختلف کسب کرده است.

عضو تیم ملی جودوی بانوان ایران که پیش از این دو مدال آسیایی خود را تقدیم مقام معظم رهبری کرده، 3 سال پیاپی به عنوان «برترین و محجبه‌ترین بانوی ورزشی» حاضر در میادین بین‌المللی از سوی وزارت ورزش و جوانان معرفی شده است. در آستانه هفته عفاف و حجاب، ایکنا چهارمحال‌وبختیاری گفت‌وگویی را با زهرا نادری‌بنی داشته است که در ادامه می‌خوانید.

ایکنا ـ از فعالیت‌ها و افتخارهایتان بیشتر بگویید.

یکی از افتخاراتم بیش از ۱۰ سال عضویت به عنوان عضو یا فرمانده پایگاه بسیج بانوان شهر بن است و در حال حاضر عضو شورا هستم. مقام‌های کشوری متعددی نیز در مسابقات ورزشی بسیج کسب کرده‌ام. علاوه بر مربی‌گری و عضویت در تیم‌های ملی جودو و کوراش و کسب عناوین بین‌المللی در سال‌های مختلف، در رشته‌های دفاع شخصی، آمادگی جسمانی، ایروبیک،‌یریزبی و بدنسازی مدارک لازم را اخذ کرده‌ام و به مربی‌گری و داوری می‌پردازم. همچنین از سه سال گذشته تا کنون به عنوان مدرس تربیت بدنی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و شهرکرد به فعالیت مشغول هستم.

افتخار می‌کنم که توانستم با عنایت خدا و تلاش و کوشش مقام‌های متعدد بین‌المللی کسب کنم تا بتوانم 2 مدال آسیایی خود را به مقام معظم رهبری تقدیم کنم و یک مدال دیگر را به خانواده فرمانده شهید غلامرضا طادی‌بنی هدیه کنم.

ایکنا ـ ورود به ورزش در سطح ملی و حرفه‌ای از شهری کوچک و با کمبود امکانات دشوار نبود؟

زمانی که در ۱۰ سالگی برای اولین بار در جودو مقام کشوری را کسب کردم و به مسابقات آسیایی راه یافتم، پذیرش چنین فعالیتی از سوی یک دختر برای عامه و حتی نخبگان و فرهنگیان شهر سخت و با انتقاداتی همراه بود، اما خوشبختانه پدر و مادرم به صورت کامل و با ایمان و اطمینان در تمام لحظات همراهیم کردند چرا که از سالم و سازنده بودن محیط اردوها و فضای برگزاری مسابقات اطمینان داشتند و با ایمان قلبی مرا در این مسیر یاری کردند تا بتوانم به موفقیت‌های خوبی دست یابم.

ایکنا ـ آیا این نگاه انتقادی به ورزش بانوان به ویژه در رشته‌های رزمی اصلاح شده است؟

خوشبختانه تا حدود زیادی بله. حضور و کسب موفقیتم در عرصه ورزش جودو راه را برای دیگر دختران بنی هموار کرد و فضای عمومی به سمتی سوق یافت که امکانات بیشتری برای ورزش بانوان اختصاص یافت و در حال حاضر شاهد ظهور و درخشش بانوان بنی مستعد و علاقه‌مند ورزش‌های رزمی در سطح ملی و بین‌المللی هستیم که نام شهر و استان را در ورزش رزمی بانوان خوش‌آوازه کرده‌اند.

ایکنا ـ با توجه به سکونت در بن و کمبود امکانات ورزشی، در کجا تمرین می‌کردید؟

متأسفانه سالن یا فضایی برای تمرین نبود و به ناچار از تاریکی و خلوت بودن ساعات نیمه‌شب تا پیش از طلوع خورشید در پارک‌ها و فضاهای آزاد استفاده می‌کردم و پدرم صبورانه در تمام این تمرین‌ها همراهیم می‌کرد.

ایکنا ـ در حال حاضر چه امکاناتی برای ورزش بانوان در شهر بن وجود دارد؟

خوشبختانه امروزه فضا به نفع بانوان ورزشکار و علاقه‌مند به ورزش تغییر کرده و فرهنگ ورزش بانوان به طور کامل مورد پذیرش است. بانوان می‌توانند در امنیت و آرامش کامل در پیست دومیدانی مجتمع تفریحی گرداب بن به تمرین یا پیاده‌روی بپردازند. همچنین یک پیست دو و سالن ورزشی آموزش و پرورش در اختیار بانوان قرار دارد، مسئولان نیز قول کلنگ‌زنی یک سالن اختصاصی جودو بانوان را داده‌اند.

گفت‌وگوی ایکنا با محجبه‌ترین بانوی ورزشی ایران / از تمرینات نیمه‌شب تا سکوی قهرمانی

ایکنا ـ ورزش و مسابقه با حجاب سخت نیست؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که حجاب مانع پیشرفت بانوان در ورزش می‌شود، به‌ویژه در سال‌های ابتدایی حضورم در میادین بین‌المللی با عکس‌العمل حاکی از شگفتی و انتقاد ورزشکاران خارجی‌ مواجه بودم که به مرور زمان به دلیل شناخته شدن در میدان و کسب مقام‌های مختلف از سوی بانوان محجبه ایرانی در دوره‌های متعدد، این دیدگاه که حجاب سد پیشرفت است، اصلاح شد.

ایکنا ـ عکس‌العمل مربیان خارجی تیم ملی بانوان در مقابل حجاب چگونه است؟

مربیان با پذیرش شرایط، هدایت تیم‌های ملی را می‌پذیرند، اگرچه کنار آمدن با حجاب برای برخی از این بانوان سخت است. مثلاً یک بانوی کره‌ای مربی ما بود که استفاده از پوشش اسلامی برایش دشوار بود و وقتی مشاهده می‌کرد که با حجاب اسلامی در میادین مبارزه و تمرینات بدون هیچ مشکلی حضور داریم، برایش تعجب‌آور بود، اما به‌ویژه زمانی که درخشش ما را در میدان رقابت‌ها مشاهده کرد کم‌کم با این موضوع کنار آمد و معتقد بود با حجاب زیباتر به نظر می‌آید.

ایکنا ـ توصیه شما به بانوان جوان جامعه اسلامی چیست؟

پیرو توصیه‌های مقام معظم رهبری به بانوان جوان که در حال ساختن آینده ایران اسلامی هستند می‌گویم که حجاب کامل اسلامی را حفظ کنند. افتخار می‌کنم که به حجاب برتر، یعنی چادر مزین هستم. با الگوگیری از سیره حضرت زهرا(س) و حفظ حجاب کامل و برتر می‌توانیم نقش مهمی در کاهش معضلات جامعه داشته باشیم، چرا که دشمن حجاب و عفاف بانوان جامعه اسلامی را نشانه رفته و ریشه بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات جامعه در به چالش کشیده شدن حجاب اسلامی است.

در زمان حضورم در میادین بین‌المللی خود را نماینده بانوان ایرانی می‌دانم؛ لذا با حفظ حجاب تلاش می‌کنم الگوی یک زن مسلمان ایرانی را به دنیا نشان دهم و ثابت کنم که حجاب هیچ محدودیتی برای بانوان نیست بلکه فضای امنی را برای آنان فراهم می‌کند تا رشد کنند و بالنده شوند.

انتهای پیام
captcha