راغب مصطفی غلوش؛ از تلاوت در قم تا روزهای رؤیایی در مسجد امام حسین(ع) قاهره + فیلم
کد خبر: 3908986
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
ایکنا گزارش می‌دهد:

راغب مصطفی غلوش؛ از تلاوت در قم تا روزهای رؤیایی در مسجد امام حسین(ع) قاهره + فیلم

شیخ راغب مصطفی غلوش، از قاریان نامدار مصر، در سن کم قرآن را حفظ و به بسیاری از کشورهای جهان سفر کرد. البته پدرش می‌خواست او تحصیلات عالیه را پشت سر بگذارد و به مناصب بالا دست یابد.

به گزارش ایکنا، راغب مصطفی غلوش، متولد 5 جولای 1938 و درگذشته 4 فوریه 2016 و از قاریان برجسته قرآن در مصر بود که تلاوت‌هایش هنوز هم از رادیو‌های عربی و اسلامی جهان پخش می‌شود. او در محافل و مناسبت‌های گوناگونی در کشورهای مختلف از جمله فرانسه، کانادا، آمریکا، بریتانیا و ایران تلاوت‌هایی زیبا و ماندگاری را به یادگار گذاشته است.

عبدالغنی الشرقاوی، ابراهیم الطبهیلی و ابراهیم سلام از استادان او بودند. غلوش تا مدت‌ها از مقلدان مصطفی اسماعیل بود و صوت آن‌ها شباهت زیادی به‌ هم دارد. او از ۲۴ سالگی در رادیو و تلویزیون رسمی مصر به‌ عنوان قاری حضور یافت و از همان زمان رفته ‌رفته سبک خودش در قرائت را دنبال کرد.

راغب مصطفی غلوش ۴ بار در سال‌های ۱۳۶۸، ۱۳۷۴، ۱۳۷۹ و ۱۳۸۱ به ایران سفر و تلاوت‌های متعددی را در شهرهای مختلف کشورمان از جمله قم اجرا کرد.

فردا//مصطفی غلوش؛ از تلاوت در قم تا روزهای رؤیایی در مسجد امام حسین(ع) قاهره + فیلم

یکشنبه گذشته، پنجم جولای برابر با 15 تیر زادروز راغب مصطفی غلوش بود، او 82 سال پیش در روستای «برما» از توابع طنطا در استان غربیه مصر متولد شد. پایگاه خبری «albidda.net» به مناسبت 82‌ امین سالروز تولد این قاری مصری به زندگی او پرداخته و آورده است: مصطفی غلوش در سن کم قرآن را حفظ و به بسیاری از کشورهای جهان سفر کرد. پدرش می‌خواست او تحصیلات عالیه را پشت سر گذاشته و به مناصب بالا دست یابد. در آن زمان مکتبخانه‌های زیادی در روستا بود که از آن‌ها استقبال خوبی می‌شد.

تلاوتی تصویری از راغب مصطفی غلوش در قم

روزی یکی از نزدیکان پدر مصطفی غلوش از او می‌خواهد فرزندش «راغب» را به یکی از اساتید حفظ قرآن بسپارد تا به او حفظ قرآن را آموزش دهد، پدر موافقت می‌کند و پسرش را به رفتن به مکتبخانه‌های قرآن پس از پایان کلاس‌های درس تشویق می‌کند

مردم در آن دوران به حفظ قرآن از سوی فرزندانشان توجه خاصی داشتند تا آن‌ها در آینده بتوانند عالم الازهر شوند، چراکه «عالم» در نظر آنان تنها به مردان دین به ویژه امام جماعت مسجدی که خطبه جمعه ایراد کند، اطلاق می‌شد.

کسب شهرت در هشت سالگی

روزی یکی از نزدیکان پدرش از او می‌خواهد فرزندش «راغب» را به یکی از اساتید حفظ قرآن بسپارد تا به او حفظ قرآن را آموزش دهد، پدر موافقت می‌کند و پسرش را به رفتن به مکتبخانه‌های قرآن پس از پایان کلاس‌های درس تشویق می‌کند، مصطفی غلوش به مکتبخانه می‌رود و خیلی زود استعدادش شکوفا شده و در هشت سالگی در میان اهالی روستا به ویژه حافظان قرآن به شهرت می‌رسد.

مصطفی غلوش و روزهای رؤیایی در مسجد امام حسین(ع) قاهره + فیلم تلاوت

این قاری مصری که به قاری «ابداع و خشوع» مشهور است، در 14 سالگی در روستاهای مجاور محل سکونتش بر سر زبان‌ها افتاد، شهرتش شهر طنطا را نیز دربرمی‌گیرد و از او برای شرکت در محافل قرآنی دعوت می‌شود. او در ماه رمضان 1953 در روستای «محلة القصب» استان «کفر الشیخ» قرآن تلاوت کرد، در آن زمان 15 سال داشت و برایش خیلی سخت بود که در فضایی سراسر رقابت برای دستیابی به شهرت و جایگاه در تلاوت، به جایگاهی شایسته در استان غربیه برسد؛ استانی که مهد پرورش قاریان بزرگی همچون مصطفی اسماعیل و شیخ محمود خلیل الحصری  بود.

فردا//مصطفی غلوش؛ از تلاوت در قم تا روزهای رؤیایی در مسجد امام حسین(ع) قاهره + فیلم

شیخ راغب در این باره گفته است: من موفق شدم شیخ مصطفی اسماعیل را به انگیزه و الگویی برای قرائت تبدیل کنم، از او تقلید می‌کردم و برای یافتن استاد قرائت به شهر طنطا رفتم، مرحوم «ابراهیم الطبلیهی» برای این کار به من معرفی شد، او تجوید و احکام درست قرائت را به من یاد داد و من قاری مسجد «الاحمدی» شدم و استادم مرا برای این کار مناسب دانست و به لطف خداوند در دل بسیاری از مردم جای گرفتم.

روزهای اوج در مسجد امام حسین(ع) قاهره

راغب مصطفی غلوش قاری مسجد «امام حسین(ع)» قاهره بود و تلاوت‌های زیادی در این مسجد داشت، او در این باره اظهار کرده است در مسجد امام حسین راه رسیدن به رؤیاها و آرزوهایم آغاز شد، با مسئولان عالی‌رتبه آشنا و به آنان نزدیک شدم و آن‌ها مرا به قرائت در جمع مردم تشویق می‌کردند و سبب شدند که ترسم بریزد و در بسیاری از محافل قدرتمندانه ظاهر شوم.

فردا//مصطفی غلوش؛ از تلاوت در قم تا روزهای رؤیایی در مسجد امام حسین(ع) قاهره + فیلم

وی همچنین گفته است: در محافل قرآنی مشاهیر قرائت در رادیو مصر امثال شیخ «مصطفی اسماعیل»، شیخ «عبدالباسط عبدالصمد»، محمود خلیل الحصری و دیگران را می‌دیدم و پس از تعامل با مسئولان عالی‌رتبه، در جمع‌های مختلف قرآن می‌خواندم و توانستم به رادیو مصر راه پیدا کنم و قاری رادیو شوم.

او در سال 1958، در حالی که 20 سال داشت، به نیروهای نظامی در مصر می‌پیوندد و مشغول خدمت در بخش نظامی کشورش می‌شود، شیخ غلوش خاطراتی از این روزها داشته که بنا به گزارش پایگاه خبری «الیوم السابع» مصر این گونه از آن یاد کرده است: در زمان پیوستنم به نیروهای امنیتی مصر همیشه برای نماز به مسجد امام حسین(ع) قاهره می‌رفتم، آرزو داشتم در این مسجد که از مساجد مهم مصر و قاهره بود، قرآن بخوانم حتی شده یک آیه، خیلی تلاش می‌کردم خودم را به مسئولان مسجد بشناسانم تا به من فرصت قرائت یا گفتن اذان در این مسجد بزرگ را بدهند.

مصطفی غلوش: در زمان پیوستنم به نیروهای امنیتی مصر همیشه برای نماز به مسجد امام حسین(ع) قاهره می‌رفتم، آرزو داشتم در این مسجد که از مساجد مهم مصر و قاهره بود، قرآن بخوانم حتی شده یک آیه

با شیخ مسجد مرحوم شیخ «حلمی» آشنا شدم، آیاتی از قرآن برایش خواندم، خیلی خوشش آمد، در آن روز از آرزویم برایش گفتم و از او خواستم به من اجازه دهد در مسجد امام حسین قبل از نماز قرآن بخوانم و اذان بگویم، او به من گفت: «راغب اگر شیخ «طه الفشنی»(از قاریان وقت مصر) دیر آمد، شانس با تو یار خواهد بود و می‌توانی اذان بگویی و قرآن بخوانی».

مصطفی غلوش و روزهای رؤیایی در مسجد امام حسین(ع) قاهره + فیلم تلاوت

با تمام وجودم از خدا خواستم شیخ طه الفشنی دیر بیاید، گویی همه درهای آسمان باز شده بود تا این دعای من برآورده شود، خدا دعایم را مستجاب کرد و شیخ طه الفشنی دیر آمد، نزدیک اذان بود، شیخ حلمی به من گفت خودت را (برای اذان) آماده کن، آن روز من به سبک مصطفی اسماعیل اذان گفتم و با این عبارت «الصلاة والسلام عليك يا نبي الرحمة يا ناشر الهدى يا سيدي يا رسول الله» اذانم را به پایان بردم، همه این‌ها در حالی بود که من لباس نظامی بر تن داشتم و همین لباس توجهات را به خود جلب کرده بود، این اتفاق در ماه رمضان افتاد و صوت در زمان روزه‌داری زیبا و دلنشین است، قرآن خواندم و با سوره حاقه آغاز کردم، فضای مسجد دگرگون شد، تشویق‌های مردم با تلاوتم در هم آمیخت و از من خواستند آیات بیشتری بخوانم و تلاوتم بیش از نیم ساعت به طول انجامید.

به پادگان محل خدمتم بازگشتم، خوشحالی زایدالوصفی داشتم و اعتماد به نفسم بالا رفته بود و همین مسئله سبب شد در طول خدمتم مسئول مسجد پادگان شوم و هر وقت بخواهم به مسجد امام حسین بروم و در این مسجد به شهرت برسم.

خیلی خوشحال بودم که در مسجد امام حسین قرآن می‌خوانم، چون بزرگانی مانند مرحوم شیخ خلیل الحصری، در آن قرآن خوانده بودند و مرحوم طه الفشنی در آن اذان می‌گفت و عالم بزرگ شیخ محمد الغزالی (از بزرگ‌ترین فقهای مصر) در آن خطبه می‌گفت، این افتخار بزرگی برایم بود و هر شخصی در آن سن و هر حافظ قرآنی آرزویش را داشت.

30 سال حضور در خارج از مصر

شیخ راغب به بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران سفر کرد، او 30 سال پیاپی در ماه رمضان به کشورهای مختلف سفر ‌کرد و دعوتنامه‌های زیادی به منظور شرکت در مناسبت‌های رسمی به ویژه در کویت، امارات و عربستان دریافت کرد و در سال‌های آخر عمر ماه رمضان را در مصر گرامی داشت.

مصطفی غلوش و روزهای رؤیایی در مسجد امام حسین(ع) قاهره + فیلم تلاوت

این قاری نامدار مصری قرآن را با صوت ضبط کرد و صوت قرآن ضبط‌شده وی از رادیوهای کشورهای عربی پخش شده است، هنوز صوت غلوش در مساجد مختلف مصر به ویژه در نمازهای صبح طنین‌انداز می‌شود، روزهای جمعه و در مناسبت‌های دینی نیز تلاوت‌هایش زینت‌بخش رادیو و شبکه‌های تلویزیونی این کشور است.

راغب مصطفی غلوش سرانجام در 4 فوریه 2016 در 78 سالگی بر اثر بیماری در یکی از بیمارستان‌های مصر درگذشت.

تلاوت تصویری شیخ راغب از سوره نساء در سال 1979 در مسجد امام حسین(ع) قاهره

ترجمه و تنظیم: زهرا نوکانی
انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سیدمجتبی موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۰۸:۵۸
0
0
روحش شاد و یادش گرامی باد
captcha