کرونا در کردستان همچنان می‌تازد
کد خبر: 3909026
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴

کرونا در کردستان همچنان می‌تازد

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه خطر اپیدمی کرونا همچنان استمرار دارد، گفت: احتمال موج‌های بعدی کووید ۱۹ تا ۶ یا ۸ هفته دیگر در صورت بی‌توجهی به رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک در استان پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش ایکنا از کردستان، به نقل از دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ابراهیم قادری، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به تحلیل آخرین وضعیت کرونا در کردستان اظهار کرد: از شیوع ویروس کرونا در کردستان تا کنون پنج ماه می‌گذرد که هنوز با سیر صعودی آمار مبتلایان به این بیماری در استان مواجه هستیم.

وی افزود: نگاهی به وضعیت بستری‌ها نشان می‌دهد که اوضاع در کردستان همچنان خطرناک و قرمز است اما تا زمان ساخت واکسن و در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی باید منتظر موج‌های بعدی باشیم.

قادری با بیان اینکه رعایت فاصله اجتماعی از اولین روش‌هایی بود که برای مقابله با شیوع کرونا مطرح شد و البته بسیاری هم آن را باور و رعایت نکردند، بیان کرد: اما با گذشت زمان اثبات شد که این روش مؤثر است و بی خیالی مردم نسبت به آن فاجعه‌ به بار می­ آورد.

كاهش 90 درصدی كرونا با استفاده از ماسک 

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک تا ۹۰ درصد از انتشار ویروس جلوگیری می‌کند، بیان کرد: استفاده صحیح از ماسک، همچنین شست‌وشو و ضدعفونی کردن مرتب دست‌ها و سطوح نیز روش‌های مؤثری برای مقابله با کرونا هستند که همچنان باید ادامه داشته باشد.

قادری با بیان اینکه خطر اپیدمی کرونا همچنان استمرار دارد، عنوان کرد: احتمال موج‌های بعدی کووید ۱۹ هر شش تا هشت هفته در استان در صورت بی توجهی به رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه از این هفته احتمال کاهش آمار بستری‌شدگان بیماری کرونا در استان وجود دارد، افزود: از هفته آینده نیز شمار مرگ و میرها کمتر خواهد شد اما این مسئله موقت است و نباید به معنی پایان کرونا و نادیده ‌گرفتن خطر انتشار این بیماری قلمداد شود.

قادری تصریح کرد: در صورت عدم پایبندی مناسب مردم و مسئولان به رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک و قرنطینه خانگی افراد و تماس با افراد دارای علایم مشکوک به کرونا، افزایش تعداد مبتلایان و جانباختگان را به دنبال دارد. به هر میزان تماس‌ها بیشتر و احتیاط مردم نسبت به این بیماری کمتر شود، شرایط محیطی انتقال برای ویروس مهیا شده و امکان افزایش موارد و شروع موج دیگر وجود دارد.

ماهیت کرونا هنوز مشخص نیست

قادری با بیان اینکه ماهیت ویروس کرونا هنوز مشخص نیست و همواره در حال تغییر است، تأکید کرد: کرونا فعلاً نابود شدنی نیست بلکه در چرخش است و همه دستورالعمل‌های بهداشتی توسط عموم مردم باید رعایت شود شهروندان باید توجه داشته‌باشند فعلاً نباید بی‌خیال همزیستی با کرونا شوند بلکه باید زندگی با این ویروس را یاد بگیرند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پیشگیری بهترین راه برای حفاظت از خود و دیگران است چرا که سلامت اجتماع به رعایت اصول بهداشتی و پایبندی به این اصل از سوی تک تک ما بستگی دارد. نباید روی خاموشی اپیدمی کرونا برنامه‌ریزی کرد چراکه با این تفسیر باید شاهد سناریوی تلخ مرگ خود و عزیزانمان باشیم.

قادری با بیان اینکه کنترل بیماری کرونا به رفتار مردم بستگی دارد، افزود: ممکن است پاییز و زمستان سختی در پیش داشته باشیم، احساس مسئولیت‌ها را بیشتر کنید.

وی با بیان اینکه با فراموش کردن کرونا طی هفته‌های گذشته در کردستان با تعداد زیاد مبتلایان، بستری‌ها و جانباختگان مواجه شدیم، یادآور شد: در حالیکه ما باید زندگی با این ویروس را یاد بگیریم و عواقبش را قبول کنیم، رفتار ویروس تغییر کرده است، شدت و ضعف آن هم بستگی به رفتار مردم دارد.

انتهای پیام
captcha