نقش مکمل خانواده و کودک در تحقق آموزش قرآن/نکاتی برای آموزش مجازی کودک
کد خبر: 3909084
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹

نقش مکمل خانواده و کودک در تحقق آموزش قرآن/نکاتی برای آموزش مجازی کودک

یک مربی قرآن کودک با بیان اینکه آموزش قرآن به کودک در فضای مجازی مستلزم همراهی خانواده و افزایش آگاهی مربی است، گفت: وقتی با کودک کار می‌کنیم در واقع با دو قشر روبرو هستیم؛ اول خانواده و بعد کودک، این دو، مکمل هم هستند، مربی ضمن ارتباط نزدیک با خانواده قرآن‌آموزان باید شناخت کافی از کودک و همچنین روش‌های روز در امر آموزش قرآن داشته باشد.

نکاتی برای آموزش قرآن کودک در فضای مجازی

شهناز شاهی، مدیر واحد خردسالان جامعه‌القرآن خرمشهر در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره برنامه‌های این مرکز قرآنی برای خردسالان و نونهالان گفت: کلاس‌های ما کاملاً مجازی برگزار می‌شود و در حال حاضر 300 قرآن‌آموز خردسال و نونهال از آموزش‌های مجازی جامعه‌القرآن استفاه می‌کنند. با توجه به اینکه مخاطب ما خردسالان و نونهالان هستند تلاش کردیم روش‌های آموزشی خود را متنوع‌تر کنیم. برای نمونه در کنار آموزش‌های متداول، موضوعات انگیزشی برای قرآن‌آموزان و خانواده‌های آنان در نظر گرفتیم‎‎؛ از جمله بخش مشاوره خانواده را نیز به آموزش‌های خود اضافه کردیم.

وی با بیان اینکه پایه برنامه‌ریزی ما در آموزش نونهالان، خانواده‌ها هستند، اظهار کرد: تا خانواده‌ها با ما همراهی نکنند نمی‌توانیم اثرگذاری لازم را بر کودکان و نونهالان داشته باشیم. وقتی با کودک کار می‌کنیم در واقع با دو قشر روبرو هستیم. اول خانواه و بعد کودک. 

نقش مکمل خانواده و کودک در تحقق آموزش قرآن

این مربی کودک با بیان اینکه خانواده قرآن‌آموز باید به صورت کامل نسبت به درس و فضایی که درس در آن ارائه می‌شود، توجیه شده باشد، افزود: اگر خانواده‌ها فواید آموزش را متوجه شوند برای کودک خود برنامه‌ریزی می‌کنند. موضوع دوم بچه‌ها هستند که باید شناخت کافی از آنها داشته باشیم. اگر کودک از کلاس رضایت داشته باشد، مشوق مادر خود برای ادامه آموزش می‌شود و این دو مکمل هم هستند.

شاهی ادامه داد: یک موضوع دیگر در آموزش کودک در فضای مجازی، مدیریت زمان کلاس‌های آموزشی است. برای اینکه کودک و نونهال خسته نشود برنامه‌های آموزشی خود را در مدت زمان یک ساعت در قالب آموزش نقاشی، کاردستی، بازی‌های فکری و ورزشی به صورت فیلم ارائه می‌دهیم.

مدیر واحد خردسالان جامعه‌القرآن خرمشهر، انگیزه‌سازی و تلاش برای ایجاد رغبت در کودک و نونهال را یک نکته مهم در آموزش مجازی دانست و گفت: ما تلاش کرده‌ایم از هر ابزار مناسبی که برای کودک جذابیت داشته باشد برای ارائه آموزه‌های خود استفاده کنیم. برای مثال درباره منزلت قرآن به زبان کودکانه نکاتی به بچه‌ها گفتم و از آنها خواستم برداشت خود را درباره قرآن نقاشی کنند. در نقاشی‌هایشان نکات جالبی دیدم؛ بعضی از آنها قرآنی کشیده بودند که اطراف آن نور و فرشته بود، بعضی خودشان را در فضایی نورانی کشیده بودند.

برای آموزش قرآن به کودک در فضای مجازی باید قوی‌تر شویم

وی تأکید کرد: باید قوی‌تر از این در فضای مجازی ظاهر شویم و آگاهی‌های خود را به نحوی افزایش بدهیم که در انتقال آموزه‌های قرآنی به کودک و خانواده‌ موفق و تأثیرگذار باشیم. باید به جایگاهی برسیم که انگیزه لازم را در کودکان ایجاد کنیم به طوری که با رغبت در کلاس‌ها حضور پیدا کنند. خانواده‌ها به دنبال این هستند که فرزند آنها رشد کند، اگر این پیشرفت را احساس کنند، در امر آموزش همراه می‌شوند. آگاهی مربیان از این ظرافت‌ها مهم است. وقتی معلم قانونمند و با راهکارهای مؤثر آموزش دهد خانواده‌ها نیز از او حمایت می‌کنند.

انتهای پیام
captcha