رفع معضل بیکاری به‌تنهایی مانع مهاجرت روستاییان نمی‌شود
کد خبر: 3909210
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹

رفع معضل بیکاری به‌تنهایی مانع مهاجرت روستاییان نمی‌شود

استاندار سيستان‌و‌بلوچستان گفت: اشتغال مهم‌ترین رکن در توسعه روستاها و بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی زندگی مردم روستاست، اما باید دانست که رفع معضل بیکاری به‌تنهایی مانع مهاجرت روستاییان نمی‌شود؛ توسعه پايدار روستاها مستلزم توسعه متوازن و همه‌جانبه است.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، احمدعلی موهبتی، استاندار امروز، 17 تیرماه در نشست هم‌اندیشی و تبیین گفتمان اشتغال پایدار برای استان، گفت: استان سیستان‌وبلوچستان جوان‌ترین استان کشور است؛ این مسئله از یک‌سو باعث شده تا نیروی انسانی فراوانی داشته باشد و یک ظرفیت بزرگ محسوب شود، اما از سوی دیگر، مسئله اشتغال جوانان را حیاتی‌تر می‌سازد.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر، مشکلاتی مانند کم‌آبی و خشکسالی‌های پی در پی باعث شده تا معیشت روستاییان دچار مشکل شده و افراد زیادی به سمت شهرها سرایز شوند؛ این مهاجرت‌ها معضلی به نام حاشیه‌نشینی را به‌دنبال دارد که در شهری مانند زاهدان، یک مشکل اساسی است.

استاندار سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: اشتغال مهم‌ترین رکن در توسعه روستاها و بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی زندگی مردم روستاست، اما باید دانست که رفع معضل بیکاری به‌تنهایی مانع مهاجرت روستاییان نمی‌شود؛ توسعه پايدار روستاها مستلزم توسعه متوازن و همه‌جانبه است.

وی گفت: فراهم كردن انواع خدمات مورد نياز در سطح مناسب و بلكه عالی در روستاها بدون ايجاد اشتغال و تضمين معيشت روستاييان، راه به توسعه نمی‌برد و مانع مهاجرت از روستا نخواهد شد.

موهبتی اظهار کرد: در حال حاضر فعاليت‎‌های گوناگونی از سوی بخش دولتی، خصوصی، خيران و سازمان‌های مردم‌نهاد در روستاهای استان صورت می‌گيرد ولی توزيع مناسبی ندارد و تاکنون نتوانسته آن اثر مطلوب را بگذارد. برخی بخش‌ها بسیار مورد توجه است، لیكن به برخی نيازها نيز توجه لازم نشده است؛ بنابراین طرح‌ها و برنامه‌های توسعه، بايد فراگير، هدفمند، سامان‌يافته و شامل همه بخش‌های مورد نياز روستاها باشد.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به تجارب موجود در استان و ساير نقاط كشور، گفت: برنامه‌های توسعه بايد مبتنی بر توسعه منابع انسانی، با مشاركت مردم و منطبق بر ظرفيت‌ها و نيازها پيش برود تا متضمن انگيزه مردم در تداوم و پايداری طرح‌ها باشد.

وی با تأكيد بر ضرورت و اهميت همه‌جانبه بودن برنامه‌های توسعه، توسعه فرهنگی را نیز جزء لاينفک هر برنامه توسعه‌محوری دانست و افزود: فرهنگ شتاب‌دهنده برنامه‌های توسعه است. هر طرحی اگر پیوست فرهنگی نداشته باشد، محکوم به شکست خواهد بود.

موهبتی پيوست‌های فرهنگی و اجتماعی را از ضرورت‌های هر برنامه توسعه‌محوری دانست و تأكيد كرد: توسعه‌ای كه مبتنی بر باور فرهنگی و ابعاد اجتماعی نباشد اثربخشی ندارد و بدون توجه به توسعه فرهنگی و اجتماعی، اهداف برنامه‌های توسعه تحقق نخواهد يافت.

انتهای پیام
captcha