واگذاری مدیریت ١٧ موقوفه لرستان به مردم
کد خبر: 3909323
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰

واگذاری مدیریت ١٧ موقوفه لرستان به مردم

مدیرکل اوقاف لرستان از واگذاری مدیریت بقاع متبرکه و موقوفات استان به مردم خبر داد و گفت: در استان ١٧ موقوفه شناسایی شده است که برای این تعداد موقوفات، امین یا هیئت امنا تعیین می‌شود.

واگذاری مدیریت بقاع متبرکه و موقوفات لرستان به مردمبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام سیدمحمد طباطبایی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان امروز، 18 تیرماه در جمع خبرنگاران، با اشاره به ماده ۵ قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف، گفت: بر اساس این ماده قانونی، دستورالعمل نحوه انتخاب و به‌کارگیری امین یا هیئت‌امنا برای موقوفات ابلاغ شده است که در این راستا موقوفات مختلفی در استان لرستان شناسایی شده که دارای رقبات بسیاری هستند.

وی با بیان این‌که در استان لرستان ١٧ موقوفه شناسایی شده است که برای این تعداد موقوفات، امین یا هیئت‌امنا تعیین می‌شود، اضافه کرد: به همین منظور افراد مستعد از سوی ادارات شهرستان‌ها شناسایی می‌شوند که تأیید صلاحیت این افراد بر عهده کمیسیون تعیین امین استان خواهد بود و در نهایت پس از طی این فرآیند، برای ابلاغ حکم، این افراد به ستاد مرکزی سازمان اوقاف و امور خیریه معرفی می‌شوند.

طباطبایی در تشریح وظایف امین یا هیئت‌امنای موقوفات بیان کرد: این افراد باید یک برنامه عملیاتی در راستای احیا و درآمدزایی رقبات فاقد درآمد و کم‌درآمد موقوفات ارائه کنند ضمن این‌که حفظ، حراست و مراقبت از رقبات موقوفه از دیگر وظایف امین است که افراد معرفی شده باید برای احیا، عمران و آبادانی موقوفات برنامه‌ریزی داشته باشند.

مدیرکل اوقاف لرستان افزود: تنظیم و تجدید قرارداد اجاره موقوفات، پیگیری امور ثبتی و اسناد مالکیت موقوفات، جلب سرمایه‌گذار برای رقبات موقوفات و رقبات مستعد سرمایه‌گذاری، تنظیم بودجه موقوفات، انجام عملیات مالی و اسناد هزینه و پیگیری صدور مفاصاحساب از دیگر وظایف امین موقوفات است.

وی با بیان این‌که امین یا هیئت‌امنای موقوفات اجازه اجرای نیت موقوفات را نیز ندارند، گفت: البته اجرای نیت موقوفات، بر عهده ادارات اوقاف است و در این راستا هر سه ماه یک‌بار افراد امین باید گزارش عملکرد خود را به کمیسیون استان ارائه دهند.

مدیرکل اوقاف لرستان هدف از تعیین امین برای این تعداد موقوفات را هم‌افزایی به‌منظور احیا و رشد موقوفات دانست و افزود: در این راستا این افراد امین باید در کنار اوقاف، بخشی از بار بر زمین مانده رقبات کم‌درآمد یا فاقد درآمد را به دوش بکشند تا شاهد رشد و پیشرفت و توسعه هرچه بیشتر موقوفات باشیم. اداره بقاع متبرکه از شئون ولایت فقیه است که از سوی ایشان به سازمان اوقاف و ادارات اوقاف واگذار شده است.

طباطبایی با بیان این‌که سازمان اوقاف به‌دنبال این است که با رعایت اصول و قانون، مدیریت بقاع متبرکه به مردم واگذار شود و در طول تاریخ اسلام هر جا که مردم وارد عرصه شدند بهترین مدیریت را شاهد بودیم، گفت: در حال حاضر ٩۰ درصد مساجد استان و همچنین تمامی بقاع سطح یک و سطح دو دارای هیئت‌امنا هستند که امور مربوط به مدیریت این اماکن متبرکه به آن‌ها واگذار شده است و تا پایان سال‌ جاری نیز برای مابقی هیئت‌امناء مساجد و بقاع متبرکه نیز احکام هیئت‌امنا صادر می‌شود که به‌طور کامل و صد‌در‌صدی مدیریت بقاع به دست مردم انجام می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha