دانشگاه فنی و حرفه‌ای پویا، با ارزش و کارآفرین است
کد خبر: 3909553
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹

دانشگاه فنی و حرفه‌ای پویا، با ارزش و کارآفرین است

یکی از وظایف دانشگاه فنی و حرفه ای را تربیت تکنسین های ماهر دانست و بر لزوم تقاضا محور کردن رشته ها در سطح دانشگاه ها تاکید کرد .

به گزارش ایکنا از سمنان، به نقل از روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان جعفر میر صناعی، مدیرعامل بنیاد همیاری مردم در توسعه آموزش عالی و عمران سمنان عصر روز گذشته 18 تیر   با حضور در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان در بازدید از قسمت‌های مختلف این مجموعه دانشگاهی با بیان اینکه خود اشتغالی، کارآفرینی و کمک به بهره‌وری نیروی کار، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است گفت: رسالت این دانشگاه تربیت تکنسین ماهر و پنجه‌های کارآمد است.

وی با تاکید بر اهمیت دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در پیوند صنعت و دانشگاه گفت: یکی از مشکلات مهم دانشگاه‌های کشور، کمبود ارتباط مستمر بین صنعت و دانشگاه است
وی با اشاره به مغفول ماندن دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: در جهت رشد و شکوفایی بیش از پیش این مجموعه باید از ظرفیت این بنیاد و همچنین خیرین و حامیان بهره برد که در این راستا دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان بهتر است به شهرک‌های دانشگاهی ملحق گردد .
وی ضمن ابراز رضاتمندی از اقدامات صورت پذیرفته در این مجموعه دانشگاهی متذکر شد: خلاقیت‌ها، پویندگی‌ها و تازگی‌هایی که در این دانشگاه مشاهده می‌شود بدون شک با تکمیل پروژه‌ها می‌تواند زمینه ساز یک جهش و تبدیل این مجموعه دانشگاهی را فراهم نماید .
مدیرعامل بنیاد همیاری مردم در توسعه آموزش عالی و عمران سمنان افزود: وقتی در شرایط سخت اقتصادی فعلی، با وجود کمبودها، سختی‌ها و دشواری‌ها کاری اینچنین انجام شود عشق می خواهد که نمود آن را در این دانشگاه و مسئولین و پرسنل آن می‌توان به وضوح مشاهده کرد و این ارزشمند است و رضایت خدا و مردم را در پی خواهد داشت.
وی یکی از وظایف دانشگاه فنی و حرفه‌ای را تربیت تکنسین‌های ماهر دانست و بر لزوم تقاضا محور کردن رشته ها در سطح دانشگاه‌ها تاکید کرد .
میرصناعی، همکاری و همراهی مشتاقانه بنیاد همیاری مردم در توسعه آموزش عالی و عمران سمنان را یادآور شد و افزود: اعضاء این بنیاد بواسطه دلبستگی و تعلق خاطری که به این دانشگاه دارند همچون گذشته آماده هرگونه همکاری و کمک در برطرف کردن مشکلات پیش روی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان هستند.

رضا نقدی، رییس دانشاه فنی و حرفه‌ای استان، نیز در این مراسم با اشاره به اینکه رسالت و ماموریت اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان با بیش از 4 هزار دانشجو و 4 دانشکده در شهرستان‌های سمنان ، شاهرود و امیرآباد دامغان است گفت: این دانشگاه با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص، کارآفرین و متناسب با فرصت‌های جدید شغلی برای پاسخگویی به نیازهای بازارکار در حوزه‌های مهارتی و تکنولوژی و همچنین افزایش اشتغال مولد و کاهش بیکاری، در سطح کشور است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان ادامه داد: این دانشگاه تلاش می‌کند از طریق تربیت تکنسین‌ها و مهندسان ماهر، شایسته و کارآفرین و نیز تعامل با مراکز صنعتی و بخش‌های دولتی و خصوصی ، زمینه‌های لازم را برای کسب مهارت ، ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای جوانان سرافراز میهن اسلامی فراهم کند.
وی آمار اشتغال فارغ التحصیلان این دانشگاه را بیش از 63 درصد دانست و افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان به‌ عنوان تنها دانشگاه دولتی مهارتی در استان در ۵۸ رشته کاردانی و کارشناسی مهارتی است که از این تعداد ۳۸ رشته در مقطع کاردانی و ۲۰ رشته در مقطع کارشناسی است.
نقدی به تحصیل 60 درصدی دانشجویان این دانشگاه در مقطع کاردانی و 40 درصدی در مقطع کارشناسی اشاره کرد و افزود: دانشگاه فنی‌ وحرفه‌ای دولتی و تحصیل در مراکز این دانشگاه رایگان است و در سال جدید مجوز اخذ رشته‌های طراحی لباس در مقطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی مهندسی مکانیک خودرو و حسابداری به صورت ناپیوسته و رشته‌های کاردانی مانند انرژی تجدیدپذیر خورشیدی، تبرید، گرافیک، تربیت بدنی، معماری، هنرهای تجسمی-نقاشی، تولید و بهره برداری گیاهان دارویی و معطر، از وزارت علوم تحقیقات فناوری اخذ شده است .
وی بر اهمیت تربیت نیروی ماهر و آماده کار در دانشگاه‌ها تاکید کرد و افزود: خود اشتغالی، کارآفرینی و کمک به بهره وری نیروی کار، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است و رسالت این دانشگاه را تربیت تکنسین ماهر و پنجه های کارآمد است.
به گفته وی؛ آمار اشتغال دانش‌آموختگان نشان می‌دهد دانشگاه فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز صنعت رشته‌های تحصیلی را ارایه می‌دهد تا دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی دغدغه اشتغال نداشته باشد و چون ۶۰ درصد دروس‌ های دانشگاه فنی و حرفه ای به صورت کارگاهی ارائه می‌شود، دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان توانسته است به آمار قابل تامل اشتغال 63 درصدی فارغ التحصیلان دست یابد .
وی با اشاره به سالی که با درایت مقام معظم رهبری به نام جهش تولید مزین گردیده به موضوع برگزاری وبینار کشوری به میزبانی این دانشگاه برای اولین بار با موضوع کارآفرینی و ارتباط با صنعت با حضور شخصیت‌های برجسته کشوری و استانی و تعدادی از صنعت‌گران استان و روسای کارخانجات اشاره کرد و هدف از برگزاری وبینارها را هم‌اندیشی و توسعه دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان برشمرد.
رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا، این دانشگاه در راستای ایفای رسالت و مسئولیت اجتماعی به عنوان یک دانشگاه جامعه محور با طی فرایند لازم، به راه‌اندازی کارگاه تولید و عرضه ماسک‌ های بهداشتی به تعداد روزانه 4000 عدد، ژل ضدعفونی و گان پزشکی اقدام کرده یادآور شد: نیروگاه انرژی خورشیدی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان نیز افتتاح شده که با عنایت به سیاست‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در جهت توسعه و ترویج انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت سبز و در راستای مصوبه هیئت محترم وزیران و به منظور تامین 20 درصد از مصرف برق داخلی دانشگاه از انرژی خورشید ، با توجه به تصمیم گیری دانشگاه فنی حرفه‌ای ظرفیت در نظر گرفته شده نیروگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان به مقدار 10 کیلووات بوده است که پس از بررسی و بازدیدهای کارشناسی به عمل آمده محل نصب تجهیزات نیروگاه در مساحتی حدود 250 متر مربع تعیین گردید.
وی با اشاره به اضافه شدن تجهیزات آموزشی انرژی خورشیدی به مجموعه آزمایشگاهی الکترونیک گفت: از این تجهیزات می‌توان در راستای آموزش به دانشجویان علاقمند و هنرآموزان هنرستان‌های شهر و استان سمنان استفاده نمود.

وی افزود: با توجه به کمبود فضای کالبدی در این دانشگاه، به مجموعه کارگاهی و آزمایشگاهی جدید نیاز است که امید است با همکاری بنیاد همیاری مردم در توسعه آموزش عالی و عمران سمنان شاهد رفع این کمبودها بوده و با کمک خیرین و حامیان دانشگاه تجهیزات کارگاه ها و آزمایشگاه‌های این دانشگاه به روز رسانی و نوآوری گردد.

گفتنی است بنیاد همیاری مردم در توسعه آموزش عالی و عمران سمنان متشکل از شخصیتها، معتمدین و فعالان اجتماعی صاحب نفوذی است که بعنوان یک تشکل مردم نهاد با بیش از ۳۰ سال سابقه در شهرستان سمنان، در پیگیری مطالبات مردمی در جهت تحقق اهداف توسعه و عمران و آبادانی مرکز استان فعال است.

انتهای پیام
captcha