نسخه عبور از کرونا / قرآن برای روزهای سخت برنامه دارد
کد خبر: 3910404
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹

نسخه عبور از کرونا / قرآن برای روزهای سخت برنامه دارد

یک کارشناس مذهبی گفت: باید بدانیم که هر امری که از طرف خداوند برسد از جمله ناراحتی و بیماری، راه حلی برای رسیدن به قرب الهی است و باید آن را در راه درست قدر دانست.

راه‌حل‌های آرامش در روزهای سختحجت‌الاسلام مهدی عباسی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: یکی از مواردی که خداوند در قرآن به آن اشاره کرده و باعث آرامش می‌شود، ذکر است. ذکر به معنای این است که یاد خداوند در زبان و دل مرتباً مرور شود که همین یادآوری باعث آرامش قلبی می‌شود.

وی اظهار کرد: خداوند در سوره مبارکه رعد آیه ۲۸ می‌فرماید: «‌الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ  أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ آنها که به خدا ایمان آورده و دل‌هاشان به یاد خدا آرام می‌گیرد، آگاه شوید که تنها یاد خدا آرام‌بخش دلهاست»؛ به استناد این آیه از قرآن خداوند برنامه آرامش روح و روان انسان‌ها را در یادآوری و مرور یاد خود قرار داده که این امر باعث می‌شود که انسان از اضطراب و استرس و فشار روانی در امان باشد.

عباسی ادامه داد: یاد خداوند برکات بسیار زیادی دارد، انسان وقتی نعمت‌های خداوند را یاد می‌کند باعث شکرگزاری‌اش می‌شود، یاد قدرت خداوند باعث توکل، یاد الطاف خداوند مایه محبت، یاد قهر و خشم خداوند باعث خوف، یاد عظمت و بزرگی خداوند باعث خشیت، یاد علم خداوند به پنهان و آشکار مایه پاکدامنی، یاد عفو و کرم خداوند مایه امید و توبه و یاد عدل خداوند عامل تقوا و پرهیزگاری است. انسان در کنار ذکر و یاد خداوند به این موارد مهم دست پیدا می‌کند و تمامی این عوامل باعث آرامش است.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف خراسان‌جنوبی بیان کرد: مورد دیگری که خداوند در قرآن از آن به‌عنوان عامل آرامش یاد می‌فرماید توکل است که به معنای واگذاری همه امور به خداوند است و اینکه خداوند امورات بندگانش را به بهترین شکل مدیریت می‌کند.

عباسی اظهار کرد: به‌عنوان نمونه خداوند در سوره مبارکه طلاق آیه ۳ می‌فرماید: «‌وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا؛  و از جایی که گمان نَبَرد به او روزی عطا کند، و هر که بر خدا توکل کند خدا او را کفایت خواهد کرد که خدا امرش را نافذ و روان می‌سازد و بر هر چیز قدر و اندازه‌ای مقرّر داشته است (و به هیچ تدبیری سر از تقدیرش نتوان پیچید)».

وی افزود: منظور از توکل بر خدا این است که انسان  در کنار کوشش و تلاش، کار خود را به خدا واگذار کند و حل مشکلات خویش را از خداوند بخواهد؛ هرکه دارای روحیه توکل باشد هرگز دچار ناامیدی نمی‌شود، در مقابل مشکلات احساس ضعف نمی‌کند و در برابر حوادث سخت مقاوم خواهد شد.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف خراسان‌جنوبی بیان کرد: این توکل باعث می‌شود که فرد احساس امنیت و آرامش کند که این خود باعث آرامش روحی و پرهیز از استرس می‌شود. در حدیث معراج نیز می‌خوانیم که وقتی پیامبر(ص) در پیشگاه خداوند قرار گرفت سؤال پرسید که بهترین اعمال چیست که خداوند فرمود چیزی نزد من از توکل بر من و راضی بودن به تقسیم من با فضیلت‌تر نیست.

وی افزود: مورد دیگری که باعث آرامش قلبی و پرهیز از استرس می‌شود، تقوا و پرهیزگاری است؛ همانطور که خداوند در سوره مبارکه یونس آیه ۶۲ می‌فرماید: «‌أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ؛ آگاه باشید که دوستان خدا هرگز هیچ ترسی(از حوادث آینده عالم) و هیچ حسرت و اندوهی(از وقایع گذشته جهان) در دل آن‌ها نیست».

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف خراسان‌جنوبی بیان کرد: قطعاً اولیای خدا نمی‌ترسند و نه اندوهگین می‌شوند و این خصلت مخصوص افرادی است که ایمان آورده‌اند و پرهیزگاری پیشه کردند و کسی که پرهیزگار باشد، قطعاً در امنیت و آرامش به سر می‌برد. با توجه به این آیه می‌توان گفت که دوستان و اولیای خدا که خود را به ایمان و تقوا متصل کرده باشند در دنیا و آخرت در امنیت آرامش به سر می‌برند.

وی افزود: مورد دیگر از دستورات الهی برای ایجاد آرامش برای مؤمنان که در قرآن هم بیان شده، توبه است و توبه با تمام خواصی که دارد یک خاصیت ویژه برای توبه‌کننده دارد و آن هم ایجاد آرامش و اطمینان روحی و روانی است. کسی که خود را گناهکار می‌داند در یک بحران روحی به سر می‌‌برد که با تو به این بحران روحی تبدیل به آرامش می‌شود.

عباسی ادامه داد: در قرآن آیات فراوانی درباره توبه و فواید آن وجود دارد که یکی از آیاتی که به مسئله توبه اشاره کرده در سوره مبارکه زمر آیه ۵۳ اشاره شده که خداوند خطاب به رسول خود می‌فرماید به بندگان من که اسراف بر نفس خود کرده‌اند که منظور همان گناه است بگو هرگز از رحمت خدا ناامید نباشند، البته خدا همه گناهان را خواهد بخشید بسیار آمرزنده و مهربان است.

وی تصریح کرد: این آیه قرآن اشاره به همین مسئله مهم دارد که انسان گناهکار حتی با وجود انجام گناه و ایجاد دغدغه‌های روحی می‌تواند با توبه کردن و برگشتن به آغوش خداوند آرامش را برای خود به ارمغان بیاورد و از استرس و فشارهای روحی و روانی دور شود.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: انسان وقتی توبه می‌کند و به سمت خدا برمی‌گردد، موجب تخلیه روان از فشار گناه می‌شود و حالت پاکی و طهارت به انسان برمی‌گردد، انسان امیدوار می‌شود که همین امید انسان حالت نشاط و شادابی می‌دهد و بالعکس ناامیدی به انسان و ناتوانی را تزریق می‌کند. انسانی که توبه می‌کند با امیدی که رحمت خداوند دارد، یقیناً آرامش را در زندگی خود تزریق می‌کند.

وی با بیان اینکه در قرآن دستورات زیادی درباره آرامش وجود دارد، افزود: انس با قرآن کریم باعث ایجاد نشاط و آرامش می‌شود و انسان امیدوار از آرامش روحی برخوردار است،.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف خراسان‌جنوبی بیان کرد: وقتی انسان با صبر و یقین زندگی کند به هیچ عنوان یأس و ناامیدی به سمت او نخواهد آمد و از استرس فشار روحی و روانی به دور خواهد بود. دعا نیز خود راهی برای ارتباط با معبود است و به یقین همین ارتباط مایه آرامش بوده و در مجموع عبادات که برای اتصال روح انسان به ذات الهی و ارتباط با خالق هستند، نشاط حقیقی را برای انسان به وجود می‌آورند.

وی گفت: اگر قرار است در شرایط کنونی جامعه که با وجود ویروس منحوس کرونا شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته، زندگی کرد حتماً باید امید به زندگی داشت تا علاوه بر پیروزی و غلبه انسان بر این بیماری، خانواده و بستگان را نیز به همین سمت سوق داد و این امر جز با ارتباط با خداوند و تقویت روحیه معنویت در بشر محقق نمی‌شود.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف خراسان‌جنوبی یادآور شد: به یقین اگر انسان به جایگاهی برسد که این ارتباط معنوی در وجود انسان نهادینه شود، یقیناً علاوه بر اینکه آرامش روحی خواهد داشت، زندگی او در مسیر تعالی قرار می‌گیرد. باید بدانیم که هر امری که از طرف خداوند برسد از جمله ناراحتی و بیماری، راه حلی برای رسیدن به قرب الهی است که باید آن را در راه درست قدر دانست.

انتهای پیام
captcha