تأثیر تعارضات فرهنگی بر وضعیت عفاف و حجاب / سبک زندگی دغدغه نهادهای فرهنگی نیست
کد خبر: 3910421
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
زهره‌سادات لاجوردی تبیین کرد؛

تأثیر تعارضات فرهنگی بر وضعیت عفاف و حجاب / سبک زندگی دغدغه نهادهای فرهنگی نیست

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نهاد‌های متولی امر عفاف و حجاب مطابق با معیار‌های غربی جلو رفته‌اند، در حالی که باید از طریق الزام دستگاه‌های اجرایی به قانون به آن جامه عمل بپوشانیم، گفت: آموزش و پرورش رسماً اعلام می‌کند که سند ۲۰۳۰ اجرا نمی‌شود، اما طبق گزارش‌هایی، به شکل غیررسمی در برخی مدارس به آن پرداخته می‌شود و این تعارضات در ذهن فرزندان ما سرآغاز بسیاری از مشکلات خواهد بود.

زهره‌سادات لاجوردی، نماینده مجلس و دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به سؤالی مبنی بر چرایی اجرا نشدن قانون «گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» و وضعیت رها شده مد، لباس و حجاب در کشور گفت: یکی از موضوعات اصلی حوزه عفاف و حجاب و به تبع آن، مد و لباس بحث فرهنگ‌سازی است؛ متأسفانه نهاد‌های متولی در بحث ترویج سبک زندگی اسلامی مطابق با معیار‌های غربی جلو رفته‌اند یا به آن هیچ واکنشی نشان نداده‌اند. در حالی که آن‌ها نه تنها سبک زندگی اسلامی را به درستی جلو نبرده‌اند، بلکه برای تبلیغ و ترویج این موضوع مهم هم تلاش نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه متأسفانه مصوبه «گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» در حال خاک خوردن است و اگر تا کنون اجرایی شده بود، شاهد وضعیت رها شده مد، لباس، عفاف و حجاب در کشور، نبودیم، گفت: به همین دلیل طی این سال‌ها به ‌خصوص هشت سال اخیر در زمینه فرهنگ عفاف و حجاب متأسفانه آنگونه که باید و شاید اقدام صحیحی انجام نشده و سبک زندگی از چیزی که باید باشد بسیار فاصله دارد و ذائقه برخی از جوانان کاملاً تغییر کرده است. بنابراین، مهمترین کار فرهنگ‌سازی است و باید از طریق الزام دستگاه‌های اجرایی به قانون به آن جامعه عمل بپوشانیم.

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروز قوانینی در کشور داریم که از بحث سبک زندگی اسلامی حمایت می‌کنند، افزود: این موضوع را باید با اجرای قوانین و نظارت بیشتر بر دستگاه‌های اجرایی عملی کنیم و کار فرهنگی اثر‌گذار داشته باشیم؛ البته این موارد دستوری نیست و باید حتماً فرهنگ‌سازی شود تا اثرگذار باشد. تلاش می‌شود که با آگاهی ‌دادن، کار فرهنگی کردن، علاقه‌مند کردن و ساخت فیلم‌ها و سریال‌هایی که سبک زندگی اسلامی صحیح را ترویج می‌کنند، این موضوع را تقویت کنیم.

لاجوردی تصریح کرد: متأسفانه امروز صدا و سیمای بسیار منفعلی داریم که نتوانسته به خوبی جامه عمل به این موضوع بپوشاند و حتی اراده‌ای نداریم که بخواهد سبک زندگی اسلامی صحیح را به نمایش بگذارد. حتی گاهی خلاف این موضوع نیز عمل کرده و حقیقت سبک زندگی اسلامی را ترویج نکرده است؛ بنابراین تا زمانی که شرایط به این شکل باشد، مسلماً آثار آن را نیز در جامعه مشاهده خواهیم کرد و شاهد اثرات آن در بین جامعه و به خصوص نسل جوان هستیم؛ نسل جوانی که آشنایی با شیوه صحیح زندگی اسلامی ندارد و متأثر از فرهنگ‌های غربی می‌شود.

وی در ادامه از نقش نهاد‌های آموزشی و تربیتی به خصوص آموزش و پرورش در مسیر تحقق سبک زندگی اسلامی و جامعه عفیفانه گفت و اظهار کرد: آموزش و پرورش یکی از نهاد‌هایی است که در آموزش فرزندان این مملکت نقش بسزایی دارد. نهادی که از سن دبستان با دانش‌آموزان همراه است و تا زمان ورود به دانشگاه آن‌ها را هدایت می‌کند؛ بر همین اساس اگر برنامه منسجمی در این رابطه نداشته باشد و برنامه‌های خود را هدفمند اجرا نکند، متأسفانه شاهد خواهیم بود که امثال سند ۲۰۳۰ و ترویج فرهنگ این سند، جایی برای خود باز می‌کنند. گاهی اوقات شاهدیم که به صورت رسمی اعلام می‌کنند سند ۲۰۳۰ اجرا نمی‌شود، اما متأسفانه طبق گزارش‌هایی به این سند در برخی از مدارس همچنان به شکل غیررسمی پرداخته می‌شود و این تعارضات در ذهن کودک و فرزندان ما در مدرسه سرآغاز بسیاری از مشکلات است.

نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید یک شیوه و برنامه منسجم فرهنگی در کشور در رابطه با فرهنگ عفاف و حجاب به‌ خصوص برای نسل جوان داشته باشیم، به ایکنا گفت: گاهی اوقات تعارضاتی بین محیط مدرسه و خانواده وجود دارد که این تعارضات دانش‌آموز را متأثر از اتفاقات موجود می‌کند و نگاهی به او می‌دهد که در مسیر خود سردرگم شود و نمی‌داند چه باید کند. تمام این‌ها مسائلی است که باید همه‌جانبه بررسی شود تا نهایتاً دید کلانی در موردمسائل آموزشی و پرورشی شکل گیرد.

لاجوردی تصریح کرد: امیدواریم با نظارت بر عملکرد وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های متولی و به‌ خصوص وزارت آموزش و پرورش که در ارتباط با فرهنگ و آموزش هستند، شاهد تحقق جامعه اسلامی باشیم و مسیری را که امروز جوانان و جامعه به سمت آن کشیده شده‌اند را هدایت کنیم. البته در حوزه نظارت، قوانین بسیاری وجود دارد، اما روی اجرای این قوانین هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره اهمیت ترویج فرهنگ ازدواج و زندگی سالم و اثر آن بر گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، گفت: یکی از موارد بسیار مهمی که موجب شده آنگونه که باید و شاید در ارتباط با بخش عفاف و حجاب موفق عمل نکنیم، بحث ازدواج و بالا رفتن میانگین سن ازدواج در جوانان کشور است. این موضوع گستردگی بسیاری در مسائل اجتماعی و فرهنگی دارد؛ لذا یکی از راهکار‌هایی که می‌توانیم در تحقق فرهنگ عفاف و حجاب داشته باشیم، کنترل سن ازدواج و تسهیل شرایط ازدواج برای جوانان است. بحث دیگری که ارتباط بالایی با فرهنگ عفاف و حجاب دارد، آگاهی‌بخشی و ارتقای فرهنگ در میان زنان و مردان جامعه است و متأسفانه آنگونه که باید فعال نبوده‌ایم.

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:‌ برای اینکه از تزلزل و فروپاشی خانواده جلوگیری کنیم حتماً باید موضوع آموزش و آشنایی حقوق و مسئولیت‌ها را به طور همزمان دنبال کنیم. ضروری است این آموزش‌ها به جامعه داده شود تا در کنار آن‌ها و سایر موارد دیگر شاهد تحول در این عرصه باشیم. اثربخشی فرهنگ در درازمدت جواب خواهد داد، به شرط آنکه عقب‌گرد نداشته باشیم و مسئولان دغدغه‌مند باشند، نه اینکه به این مسئله اهتمام نداشته باشند و حتی گاهی در مسیر مخالف ارزش‌ها حرکت کنند.
انتهای پیام
captcha