ضرورت تبدیل آموزه‌های قرآنی به آثار جذاب بصری / دغدغه فضای مجازی وجود ندارد
کد خبر: 3910603
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۱

ضرورت تبدیل آموزه‌های قرآنی به آثار جذاب بصری / دغدغه فضای مجازی وجود ندارد

رئیس سازمان فضای مجازی «سراج» چهارمحال‌وبختیاری بیان کرد: محتواهای مخرب و مسموم با سرعت بسیار بالا در فضای مجازی بازنشر می‌شوند، اما یک محتوای خوب و سازنده بازخورد اندکی دارد، زیرا فضای مجازی مسئله اصلی ما نشده است.

یزدان یگانگی، رئیس سازمان فضای مجازی سراج واحد چهارمحال‌وبختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه «محتوا» یکی از مباحث مهم فضای مجازی است، اظهار کرد: شاید بتوان گفت ۹۰ درصد محتوای دست به دست شده در فضای مجازی، مطالب کپی‌برداری شده و باز نشر است و تولید محتوا به معنای حقیقی را شاهد نیستیم. یعنی میزان تولید محتوای فاخر و مناسب شأن فرهنگ و سبک زندگی ایرانی ـ‌ اسلامی ناکافی است.

وی با یادآوری ابلاغ دستورالعمل شورای عالی فضای مجازی به تمام استان‌ها و تشکیل کارگروه تولید محتوای فضای مجازی در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: بر این اساس، مرکز سراج نیز پای کار آمده است تا با همفکری و تعامل، تولیداتی فاخر و متفاوت در دسترس کاربران فضای مجازی قرار دهیم.

یگانگی بیشتر مطالب و تولیدات حوزه فضای مجازی را مسموم و خطرناک دانست و تصریح کرد: محتواهای مخرب با سرعتی بسیار بالا منتشر و باز نشر می‌شوند؛ لذا یکی از راه‌های کاهش آسیب فضای مجازی، تولید محتوایِ فکر شده است که متناسب با سن، ذائقه و کاربردی باشد که مخاطب به دنبال آن است.

وی با اشاره به فعالیت‌های این مرکز در حوزه تولید محتوا تولیدات قرآنی را یادآور شد و گفت: سال گذشته، نرم‌افزار قرآن برای کودکان تولید شد که با استقبال خوبی در کشور مواجه شد.

بهره‌گیری از مبانی قرآن در تولید محتوا

یگانگی تأکید کرد: کتاب آسمانی قرآن یک محتوای غنی و سرشار است که در تمام زوایای زندگی ورود دارد و باید از این گنجینه معنوی در جهت غنی‌سازی محتوای فضای مجازی بهره جست. این مهم در دستور کار سازمان سراج قرار دارد تا بتوانیم با استناد به آموزه‌های قرآن آثاری را در قالب‌های اپلیکیشن، موشن‌گرافی، بازی‌های رایانه‌ای، انیمیشن، پوستر و ... تولید کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر طرحی برای تولید محتوا در خصوص عفاف و حجاب در قالب موشن‌گرافی در حال انجام است و به‌زودی منتشر می‌شود‌ افزود: در این کار از آیات و روایات برای تبیین موضوع استفاده شده است.

یگانگی با تأکید بر اینکه سازمان سراج برنامه‌هایی را برای تولید آثار فاخر در مبحث سبک زندگی اسلامی دارد، اظهار کرد: از گنجینه عظیم قرآن نباید تنها به مباحث عمومی از قبیل روخوانی و روانخوانی و تلاوت اکتفا کرد بلکه پرداختن به تدبر و تفسیر آیات و ترویج سیره عملی برگرفته از این کتاب زندگی بسیار اهمیت دارد.

تأثیر بالای محتواهای بصری

وی بیان کرد: تجربه نشان می‌دهد محتوا اگر در قالب دیداری و بصری به مخاطبان به ویژه نوجوانان و جوانان ارائه داده شود، اثرگذاری آن بسیار بیشتر است پس چه خوب است که آموزه‌ها، داستان‌ها و تمثیلات قرآنی به محتواهای جذاب بصری تبدیل و در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

یگانگی به تدوین و تصویب سند جامع قرآنی استان طی سال‌های پیشین اشاره و تصریح کرد: قسمی از این سند راهبردی که جهاددانشگاهی استان و خبرگزاری ایکنا نیز عضو آن هستند به فضای مجازی اختصاص دارد و قرآنیان و نخبگان قرآنی استان در این جمع حضور دارند. بر تشکیل دبیرخانه اجرایی سند جامع قرآنی استان نیز تأکید شده بود، اما متأسفانه به دلیل نبود اعتبارات این برنامه با روند مطلوب پیش نمی‌رود. در این سند بر تولید محتوای قرآنی برای فضای مجازی تأکید و از نخبگان و کارشناسان قرآنی دعوت شده است که مضامین کاربردی قرآن را در اختیار کارشناسان فنی قرار دهند تا شاهد تولید آثار سمعی و بصری فاخر با موضوع قرآنی باشیم که در اختیار کاربران فضای مجازی قرار گیرد.

وی فضای مجازی را نه فقط جزئی از زندگی بلکه خود زندگی خواند و تأکید کرد: در ایام کرونا شاهد کارکردهای مؤثر فضای مجازی و گسترش فزاینده آن در جامعه هستیم و باید برای زندگی این حجم بالای مخاطب خوراک فرهنگی تهیه شود. در واقع کاربر فضای مجازی هر محتوایی که می‌بیند، می‌شنود یا مطالعه می‌کند خوراک ذهن و روح اوست و باید برای اثرگذاری مثبت این محتوا برنامه جدی داشت.

لزوم بازنشر حداکثری محتوای فاخر

یگانگی تأکید کرد: دشمن برای ضربه زدن به جوانان و نهاد خانواده از طریق فضای مجازی برنامه محکمی دارد و لازم است که با محتوای جذاب، کیفی، هنرمندانه و فاخر در برابر این هجمه به دفاع پرداخت و بلکه گاه حتی دست به حمله زد.

وی در خصوص لزوم بازنشر حداکثری محتوای خوب و مناسب، تأکید کرد: خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری، فعالان رسانه و فضای مجازی باید دغدغه‌مندانه موضوع فضای مجازی را جدی بگیرند‌. صفحات، کانال‌ها و گروه‌های شبکه مجازی و حتی کسانی که در این فضا به کسب و کار مشغولند می‌توانند محتواها و تولیدات خوب را لابلای مطالب اصلی خود باز نشر دهند و در اختیار مخاطبان خودشان قرار دهند.

یگانگی بیان کرد: متأسفانه شاهد هستیم که محتواهای مخرب و مسموم با سرعت بسیار بالا در فضای مجازی بازنشر می‌شوند، اما یک محتوای خوب و سازنده بازخورد اندکی دارد، زیرا فضای مجازی مسئله اصلی ما نشده است، لذا محتوای خوب به سمع و نظر بسیاری از کاربران نمی‌رسد و اگر هم برسد حساس نمی‌شوند و منتشر نمی‌کنند و زنجیره انتشار در مدت کوتاهی قطع می‌شود.

رئیس سازمان فضای مجازی سراج گفت: اگر فضای مجازی به مسئله اصلی و دغدغه ما تبدیل شود، مطالب خوب نیز با همان سرعتِ محتوای مسموم باز نشر می‌شود، اصحاب رسانه به ویژه رسانه‌های مجازی نقش مهمی در این راستا دارند.

انتهای پیام
captcha