افق مبارکی که انتخابات در مسیر تشکل‌های قرآنی ترسیم می‌کند / مشارکت در مسیر اخوت
کد خبر: 3911564
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
سیدعباس صالحی:

افق مبارکی که انتخابات در مسیر تشکل‌های قرآنی ترسیم می‌کند / مشارکت در مسیر اخوت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه انتخابات هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه واحد قرآنی کشور در سوم مردادماه بر حضور حداکثری و رعایت قوانین و مقررات طی فرآیند رأی‌گیری و حرکت بر مسیر اخوت و برادری تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در وبینار هماهنگی فرآیند انتخابات اعضای هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه قرآنی واحد کشوری(اتحادیه مدغم) که امروز، 30 تیرماه برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت امام جواد(ع) و تشکر از جامعه قرآنی که قدم به قدم در ایفای مسئولیت‌های خود پیش آمده‌اند، گفت: امروزه شاهد فراهم شدن مقدمات اتفاق خوب و مبارکی هستیم که  امتداددهنده اقدامات خوب گذشته بوده است.

وی ادامه داد: توصیه قرآن کریم به وحدت اجتماعی است، چنانکه در جامعه قرآنی شاهد شکل‌گیری قوی‌تر آن هستیم. انتخابات پیش رو، افق مبارکی را در فراروی تشکل‌های مردمی قرآنی ترسیم می‌کند تا بتوان در فضایی منسجم، جریان قرآنی را هم در زمینه انس با الفاظ و کلمات مقدس قرآن و هم معانی روح‌بخش آن، نه تنها در جامعه قرآنی، بلکه در سطح جهانی قوی‌تر و محکم‌تر پیش برد.

صالحی با تأکید بر اینکه این اتفاق خوب را به فال نیک می‌گیریم، اضافه کرد: قدردان زحماتی که مدیران عامل، هیئت مدیره و سایر عزیزان در دو اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشیدند و سعی کردند تا با نگاه همدلانه، این روند را جلو ببرند، هستیم. همچنین قدردان آقای مهدی محمدی، دبیر هیئت رسیدگی به امور مراكز فرهنگی این وزارتخانه هستم که با پیگیری و درایت، مسئله ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور را به این نقطه رساندند.

وی ادامه داد: در فضای انتخابات پیش رو، چند نکته مد نظر است که کمک می‌کند تا زیرساخت‌های محکم آینده، محکم‌تر شود و از لحاظ ثمرات، مرتفع‌تر و مؤثر‌تر واقع شود. نکته اول این است که مقررات و قوانینی که می‌تواند این انتخابات را بدون حرف و حدیث انجام دهد، شکل گرفته است، بنابر این ستاد مرکزی و هم ستاد استانی باید بتوانند در فضایی مورد اعتماد، مسیر آینده را پیش ببرند. اهل بیت(ع) ویژگی‌های قرآن کریم را آگاهی‌‌بخشی، درمان‌گری و نظم‌دهی می‌دانند؛ چنانکه در روایات می‌خوانید «نَظْمَ‏ مَا بَیْنَکُم‏» است. بنابر این یکی از خصایص اصلی‌اش انتظام‌بخشی و نظم‌بخشی است. پس جامعه قرآنی که وصف قرآنی را دارند، علی‌القاعده باید پیش از همگان برای رسیدن به این ویژگی بکوشند و نظم امور را رعایت کنند و انجام آنچه که جمع برای مقررات فضای انتخاباتی در نظر گرفته‌اند، باید رعایت شود.

صالحی با تأکید بر اینکه رعایت این نکات کوچک می‌تواند اعتماد را نسبت به فرآیند آینده بالا ببرد، بیان کرد: بنابر این همکاران در ادارات کل استانی و در مجموع ستادهای استانی دقت کافی در این زمینه داشته باشند تا براساس مقررات انتخابات، این امر به فرجام برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: نکته دوم این است که مشارکت حداکثری در این امر لازم است. حضور بیشتر اعضا در این انتخابات پشتوانه این حرکت است، چرا که این موضوع خودش از انواع تعاون است، چنانکه در قرآن کریم آمده است «تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی». بنابر این تا پایان هفته باید سعی شود ترغیب به مشارکت حداکثری افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: نکته سوم این است که در جامعه اسلامی رقابت در کنار اخوت است و این تفاوت جامعه اسلامی با دموکراسی غربی است که رقابت‌ها در بستر اخوت حرکت می‌کند و برادری در اول، میانه راه و آخر آن است. مسیری که در فضای این انتخابات است، باید بر بستر اخوت حرکت کند و تا پایان نیز این امر ادامه داشته باشد.

صالحی بیان کرد: افرادی که مسئولیتی عهده‌دار می‌شوند، طبیعتاً فرصتی را برای پاسخ‌گویی در قبال مسئولیت‌شان پیدا می‌کنند و افرادی که به این جایگاه نرسیده‌اند، از پاسخگویی راحت می‌شوند. بنابر این این رقابت‌ها باید بر بستر اخوت حرکت کند. در جامعه قرآنی بیش از مجموعه‌های دیگر انتظار می‌رود که تلفیق اخوت و رقابت حفظ شود، بنابر این تأکید می‌کنم تا بستر اصلی انتخابات تا پایان کار بر اخوت باشد.

انتهای پیام
captcha