فرآیند انتخابات اتحادیه قرآنی واحد کشوری تشریح شد / تصویب اساسنامه اتحادیه مدغم
کد خبر: 3911601
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶

فرآیند انتخابات اتحادیه قرآنی واحد کشوری تشریح شد / تصویب اساسنامه اتحادیه مدغم

وبینار هماهنگی فرآیند انتخابات اعضای هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه قرآنی واحد کشوری، امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، وبینار هماهنگی فرآیند انتخابات اعضای هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه قرآنی واحد کشوری(اتحادیه مدغم)، امروز، 30 تیرماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و طی سخنانی این انتخابات را افق مبارکی در مسیر تشکل‌های قرآنی ترسیم کرد.

مهدی محمدی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر هیئت رسیدگی به امور موسسات فرهنگی این وزارتخانه؛ حمیدرضا شیخ‌ویسی، معاون امور مؤسسات قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضایی از اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور چون سیدعلی سرابی، حسن محمدی و اعضایی از سوی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور چون رحیم قربانی، امیرحجت مرادی، سیده‌مریم موسوی‌زاده، حسن سلطان‌پناه، حجت‌الاسلام الهایی‌سحر، نماینده‌ از سوی سازمان تبلیغات اسلامی و علی غیاثی، مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اجتماعات این وزارتخانه حضور داشتند و مدیران ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، نمایندگان سازمان تبلیغات اسلامی استان‌ها، نمایندگان اتحادیه مدغم قرآنی استانی، معاونان قرآن و عترت استان‌ها و مدیران حراست ارشاد استان‌ها به صورت ارتباط ویدئوکنفرانس، مباحث این جلسه را همراهی می‌کردند.

انتخاباتی بدون تجمع

در ابتدای این جلسه مهدی محمدی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ارائه گزارش کوتاهی گفت: شهریورماه سال 98 دستوری از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر ساماندهی وضعیت ادغام اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی کشور به این هیئت ابلاغ و تا‌کنون 22 جلسه با حضور اعضای هیئت مدیره هر دو اتحادیه تشکیل شد.

وی با تأکید بر اینکه در این فرآیند ادغام، رعایت شأن قرآن کریم و سعی بر اینکه اختلاف دو اتحادیه از سوی خود اعضای اتحادیه‌ها پایان یابد، مد نظر بود، اضافه کرد: اساسنامه‌ اتحادیه مدغم از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به دبیرخانه ابلاغ شد، اما اساسنامه دارای موارد اختلافی بود که این موارد پس از جلسات مکرر با نظارت این دبیرخانه رفع شد. اساسنامه امروز نهایی شد و فردا نیز به اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری ارائه می‌شود.

دبیر هیئت رسیدگی به امور موسسات فرهنگی این وزارتخانه با اشاره به اینکه انتخابات سوم مردادماه به صورت کشوری برگزار می‌شود، افزود: مقدمات این موضوع فراهم شده است و ستاد مرکزی نیز به صورت وبیناری بر روند انتخابات 31 استان که به میزبانی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها برگزار می‌شود، نظارت می‌کند. این انتخابات از ساعت 10 تا 12 انجام می‌شود و در صورت نیاز به وقت بیشتر با تصمیم و تصویب ستاد مرکزی این روند، یک ساعت دیگر افزایش پیدا خواهد کرد.

محمدی اضافه کرد: ادارات کل ارشاد استان‌ها به شمارش آراء مبادرت خواهند کرد و اسامی به ستاد مرکزی اعلام می‌شود. البته باید تأکید کنیم برگزاری انتخابات همراه با اجتماع در هیچ استانی نیست. این موضوع باید برای استانداری‌ها شفاف و روشن شود، به ویژه استان‌هایی که در وضعیت قرمز به سر می‌برند، باید توجیه باشند.

وی ادامه داد: مقرر شد تا جمعه، سوم مردادماه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجج اسلام سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از روند انتخابات در ستاد مرکزی بازدید کنند.

محمدی با اشاره به اینکه پیش از انتخابات، نمایندگان باید صورتجلسه مشترک انحلال هر دو اتحادیه را امضا کنند، اضافه کرد: این صورت‌جلسه مشترک به تمامی استان‌ها ارسال خواهد شد تا اتحادیه واحد قرآنی کشوری تشکیل شود.

دبیر هیئت رسیدگی به امور موسسات فرهنگی این وزارتخانه گفت: شیوه‌نامه اجرای انتخابات روز گذشته، 29 تیرماه در ستاد نظارت بر انتخابات با حضور دو نفر از اعضای هیئت مدیره فعلی اتحادیه‌ها تدوین شد.

ارسالی/فوری/ از انحلال اتحادیه قرآنی کشور تا جلوگیری از تخریب کاندیدا/ اساسنامه به تصویب هیئت مؤسس رسید

حضور تصمیم‌ساز و اثرگذار در نظام فرهنگی

در ادامه سیدعلی سرابی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به بیان نکاتی پرداخت و گفت: تلاش‌ها برای تشکیل اتحادیه فراگیر از سوی دو دستگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی انجام گرفته است و امیدواریم در آینده با شکل‌گیری اتحادیه واحد، شاهد حضور تصمیم‌ساز و اثرگذار در نظام فرهنگی کشور باشیم و همچنین دستگاه‌های ذیربط نیز به اتحادیه مؤسسات قرآنی اعتماد کنند و از ظرفیت و پتانسیل آن استفاده کنند و واگذاری حداکثری امور به اتحادیه را در نظر داشته باشند.

وی ادامه داد: اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌ها اسامی نمایندگانی را برای حضور در مجمع عمومی و انتخابات معرفی کردند و اگر این افراد به هر دلیل از حضور در انتخابات منصرف شده‌اند، تا فردا، 31 تیرماه فرصت دارند تا اسامی افراد جایگزین را اعلام کنند.

سرابی با تأکید بر حضور حداکثری نمایندگانی استانی بیان کرد: هر دو اتحادیه از حداکثر امکان برای انتخاب افراد مورد نظر خود استفاده کنند. همچنین متصدیان امور انتخابات به این موضوع توجه کنند که خود نمایندگان با کارت شناسایی عکس‌دار باید در انتخابات حضور داشته باشند و براساس تصمیم اخذ شده، حضور افراد به صورت وکالتنامه‌ای در انتخابات امکان‌پذیر نیست.

وی درباره اینکه نمایندگان مؤسسات حتماً باید عضو مؤسسات باشند یا از ارکان آن باشند، افزود: در شیوه‌نامه و اساسنامه آمده است که ارکان مؤسسات که در انتخابات حضور پیدا می‌کنند، باید عضو مؤسسه یا عضو یکی از ارکان مؤسسه باشند. عضو به فردی اطلاق می‌شود که عضو یکی از ارکان مؤسسه یا از مدیران و کارمندان تمام‌وقت مؤسسات است.

سرابی همچنین درباره صورت‌جلسه انحلال دو اتحادیه گفت: با استعلام عزیزان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و با توجه به شرایط خاص کشور در ایام کرونا، این اجازه داده شد که انحلال در همین مجمع غیر متمرکز به تصویب برسد. بنابراین از این لحاظ مشکل قانونی نداریم و اعضا می‌توانند صورت‌جلسه انحلال را امضا کنند. امضای این صورت‌جلسه اجباری نیست، اما توصیه تمامی دست‌اندرکاران این امر، امضا هست، چنانکه همه در ستاد مرکزی در هیئت مؤسس و مشترکی که داشته‌ایم این موضوع را پذیرفتیم. البته دادن رأی منوط به امضای صورتجلسه انحلال نیست.

وی درباره عدم امکان حضور دو نفر از یک مؤسسه به عنوان نماینده برای رأی‌دهی بیان کرد: اجماع نظر همکاران در ستاد مرکزی این بود که از هر مؤسسه حداقل باید یک نماینده حضور داشته باشد، اما حضور دو یا چند کاندیدای هیئت مدیره از یک مؤسسه مشکلی ندارد.

سرابی درباه اساسنامه اتحادیه مدغم گفت: با توجه به شرایط کرونا روش کار تغییر کرد. این اساسنامه در هیئت مشترک دو اتحادیه به عنوان هیئت مؤسس و به تأیید هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد رسید و روند ثبت را با عنوان «اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت» طی کرد. یعنی اتحادیه جدیدی تأسیس می‌شود. در اساسنامه دیده شده است که با همین مصوبه هیئت مؤسس، ثبت می‌شود. بنابر این قانونی بودن انتخابات روز سوم مردادماه نیازمند به تصویب و تأیید اساسنامه نیست و با همین مصوبه هیئت مؤسس، اساسنامه ما قانونی است.

ارسالی/فوری/ از انحلال اتحادیه قرآنی کشور تا جلوگیری از تخریب کاندیدا/ اساسنامه به تصویب هیئت مؤسس رسید

وی ادامه داد: ممکن است اعضای دو اتحادیه درباره اساسنامه پیشنهاداتی داشته باشند که هیئت مؤسس و هیئت مدیره جدید ملزم می‌شوند که در اولین فرصت ممکن، مجمع عمومی فوق‌العاده برای اعمال نظرات اعضا در اساسنامه را تشکیل دهند و اصلاح و تغییر در اساسنامه را اعمال کنند.

سرابی تأکید کرد: البته پایه این اساسنامه همان است که در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور به تصویب رسیده است و بالغ به شش ماه در جلسات متعدد بر روی آن کار کردیم و تمام شرایط سنجیده شده و پس از نهایی شدن، در شورای مدیران عامل استان‌ها، به تفکیک اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات نیز مورد بررسی قرار گرفته و نظراتشان بررسی شده است. بنابر این در مجمع عمومی، بحث تصویب اساسنامه را نداریم، بلکه در هیئت مؤسس تصویب شده و قانوناً می‌توان مجمع را برگزار و انتخابات را انجام داد و هیئت مدیره در مجمع بعدی حتماً این موضوع را مد نظر قرار می‌دهند.

توافقات حداکثری در جلسات متعدد

سپس رحیم قربانی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور با اشاره به اینکه بیش از یک دهه برای انتخابات واحد کشوری تلاش شده است، تصریح کرد: اما سه سال اخیر شاهد خیز جدی‌تری در این زمینه بوده‌ایم. اتحادیه مدغم قرآنی استان‌ها شکل گرفته و تثبیت شده است و براساس بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیگیری فرآیند ادغام به هیئت رسیدگی به امور موسسات فرهنگی این وزارتخانه واگذار شد. هر چند زمان سه ماه برای این امر مطرح شده بود، اما به دلیل اینکه تشکیل اتحادیه واحد کشوری نیازمند توافقات حداکثری و جلسات متعدد بود، زمان بیشتری نیاز بود. حتی پیش از سال جدید نیز امکان برگزاری این مجمع عمومی و انتخابات اتحادیه واحد کشوری را داشتیم، اما به دلیل شرایط پیش آمده از کرونا، این امر در نوبت‌های متعدد تغییر کرد.

وی با اشاره به اینکه مقرر شد این مجمع به صورت غیرمتمرکز حضوری برگزار شود، بیان کرد: امیدواریم با همدلی بین مجموعه نیروهای قرآنی سطح کشور به ویژه در بخش مردمی، روند صعودی نسبت به توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه را داشته باشیم. همچنین اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی می‌توانند ظرفیت‌های ویژه‌ای را در کشور ایجاد و از حقوق حقه خود دفاع کنند.

قربانی درباره نمایندگان هر دو اتحادیه در استان‌ها گفت: این نمایندگان با اولویت اعضای هیئت مدیره، اعضای علی البدل و هیئت بازرسی و سپس مؤسسات فعال انتخاب شده‌اند و بنابر این مؤسسه غیرفعالی که شماره ثبت ندارد، امکان نماینده بودن را ندارد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور اضافه کرد: همچنین کاندیداهای هیئت مدیره و بازرسی طی دو جلسه مورد بررسی قرار گرفتند و تا فردا دفترچه‌ای در قالب فایل پی دی اف متشکل از رزومه و عکسی از کاندیداها در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.

ارسالی/فوری/ از انحلال اتحادیه قرآنی کشور تا جلوگیری از تخریب کاندیدا/ اساسنامه به تصویب هیئت مؤسس رسید

وی ادامه داد: تعرفه‌های رأی‌گیری با نام نمایندگان و سه مهر اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور و دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی ارشاد و هولوگرام ممهور شده است تا قابل تکثیر نباشد. بنابر این چنانکه رأی به انحلال اتحادیه‌های کشوری داده شود، مراحل بعدی انتخابات انجام‌پذیر است و در غیر این صورت، این وضعیت ادامه دارد.

قربانی گفت: هنگامی که این اتفاق در سطح کشور رخ دهد و با همدلی و وفاق به اتحادیه واحد کشوری برسیم، آن هنگام است که تمام ویژگی‌های اتحادیه قوی، منسجم و جریان‌ساز تحقق خواهد یافت.

کنش‌گری جامعه قرآنی

حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور نیز در میان این جلسه به دو نکته اشاره کرد و افزود: تعداد نمایندگان استان‌ها در انتخابات(با توجه به توافق انجام شده)، براساس کرسی‌های نمایندگان هر استان در مجلس شورای اسلامی با سقف حداکثر 30 و حداقل 5 نفر و بلامانع بودن کاندیدا شدن اعضای کمیته ستاد نظارت در استان‌ها بود.

حجت‌الاسلام الهایی‌سحر، نماینده سازمان تبلیغات اسلامی از دیگر حاضران در این جلسه نیز اظهار کرد: با تشکیل اتحادیه مشترک و واحد مربوط به مؤسسات قرآنی می‌توانیم شاهد پیشرفت‌ و نوآوری در فعالیت‌های قرآنی کشور باشیم.

وی بر حضور حداکثری در انتخابات، انتخاب نامزدها با آرای بالا، جلوگیری از تخریب کاندیداها و ایجاد تفرقه و جدایی در جامعه قرآنی مردم‌نهاد، کنش‌گر بودن جامعه قرآنی نسبت به فعالیت‌های اجتماعی و توجه به نتایج انتخابات (هر چه که باشد) و طراحی چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی برای مؤسسات قرآنی براساس نیاز روز جامعه، تأکید کرد.  

عناوین مهم‌ترین موارد مطرح شده در این جلسه از سوی اعضای ستاد مرکزی:

  • انحلال دو اتحادیه برای رفع شبهات و ابهامات و برای آسان شدن کارها
  • تشکیل هیئت مدیره قوی
  • انجام تبلیغات کاندیداها بر مدار اخلاق‌گرایانه در فضای مجازی یا حقیقی براساس آنچه در شیوه‌نامه، آیین‌نامه و اساسنامه آمده و به دور از تخریب
  • ارسال صورت‌جلسه مشخص انحلال با فرمت مشخص به تمامی استان‌ها
  • ارسال برگه‌های رأی با پست پیشتاز
  • تطابق اساسنامه و شیوه‌نامه اتحادیه واحد کشوری
  • پیشنهاد تشکیل کانال در پیام‌رسان‌ها با عضویت 600 نماینده دارای رأی به منظور آشنایی بیشتر با کاندیداها و رزومه آنها یا ارسال فیلم‌های تبلیغاتی
  • روند انتخابات اتحادیه‌های استانی در موعد مشخص، اما براساس فرایندی که از سوی هیئت مدیره جدید اتحادیه کشوری اعلام خواهد شد، انجام می‌گیرد.ارسالی/فوری/ از انحلال اتحادیه قرآنی کشور تا جلوگیری از تخریب کاندیدا/ اساسنامه به تصویب هیئت مؤسس رسید

سپس اعضای ستاد مرکزی و دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی به سؤالات مطرح شده به تفکیک هر استان پاسخ داد.

گزارش از سمیرا انصاری

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha