جهاددانشگاهی و بسیج دانشجویی با محور «اردوهای جهادی» تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
کد خبر: 3912981
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۶

جهاددانشگاهی و بسیج دانشجویی با محور «اردوهای جهادی» تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و سازمان بسیج دانشجویی، امروز ششم مردادماه در جهاد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ جلسه انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان دانشجویان جهاد‌ دانشگاهی و بسیج دانشجویی با موضوع برگزاری «اردوهای جهادی» امروز ششم مردادماه با حضور صادق مفرد، معاون عملیات جهادی بسیج دانشجویی کشور، عادل تقوی، مدیرکل اداره راهبری امور فرهنگی جهاد‌دانشگاهی و مهدی عباسی، سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، در سالن صبوری ساختمان شماره 2 جهاد دانشگاهی برگزار شد.

پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، مهدی عباسی، سرپرست سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با اشاره به فرارسیدن سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی کشور، به فرهنگ و گفتمان جهادی در جامعه اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی همیشه دغدغه ترویج گفتمان جهادی و توسعه جریان‌های جهادی در میان دانشجویان را داشته است. در این سال‌ها کمتر به این حوزه‌ها پرداخته شده، هرچند تلاش‌هایی به منظور ترویج این مباحث در میان دانشجویان کشور صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بسیج دانشجویی با قدرت و بسیار جدی، با گفتمان‌سازی و نهادسازی وارد عمل شده و جهاد دانشگاهی نیز همواره این دغدغه را داشته است. مقام معظم رهبری نیز بر توسعه اردوهای جهادی به همت جهاد دانشگاهی در میان دانشجویان تأکید کرده‌اند. در این راستا، جامعه دانشجویان نگاه مثبتی به اردوهای جهادی داشته‌اند و بر همین اساس، مجموعه‌هایی که در حوزه فرهنگی و اجتماعی در حوزه جوانان و به ویژه دانشجویان فعالیت دارند، با هم‌افزایی جدی در این زمینه گام برداشته و می‌توانند منجر به حرکت‌های مؤثری در کشور شوند.

توانمندسازی دانشجویان

عباسی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان یک مجموعه جوان همواره به دنبال توانمندسازی دانشجویان در زمینه‌های ایفای نقش و مسئولیت اجتماعی در حوزه‌های مختلف آنها بوده است، تصریح کرد: تشکیل گروه‌های جهادی و برپایی اردوهای جهادی در جهاد دانشگاهی را به جرئت می‌توان موفق‌ترین ساز و کار مشارکت اجتماعی دانشجویان در عرصه محرومیت‌زدایی و توسعه کشور دانست. بنابراین وظیفه هر مجموعه وابسته به فعالیت‌های دانشجویی و جوانان است که سازوکارهای موجود را توسعه و گسترش بدهد.

سرپرست سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با اشاره به اهمیت تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و سازمان بسیج دانشجویی گفت: این همکاری آغاز خوبی برای هم‌افزایی دو مجموعه است که دغدغه و مسئولیت‌های مشترکی دارند و با اهتمام جدی بر تحقق آن حرکت خواهند کرد. امیدواریم تفاهم‌نامه حاضر سرآغازی برای تعمیق هر چه بیشتر فرهنگ و گفتمان جهادی در عرصه اجتماعی به ویژه در میان دانشجویان و جوانان شود و شاهد حرکت و خیزش جدی دانشجویی در عرصه اردوهای جهادی باشیم، این عرصه را بیش از پیش گسترش داده و فعالیت‌های این حوزه دو چندان شود.

وی در پایان سخنان خود خبر از راه‌اندازی سامانه‌ای برای ثبت‌نام دانشجویان داوطلب شرکت در اردوهای جهادی و حوادث غیرمترقبه در هفته‌های آینده داد. این سامانه برای ثبت نام همه مجموعه‌های مختلف جهاد دانشگاهی در سراسر کشور که علاقه‌مند برای شرکت در اردوهای جهادی هستند، راه‌اندازی می‌شود. جهاد دانشگاهی به ویژه سازمان دانشجویان که شبکه فراگیر دانشجویی جهاد دانشگاهی در سراسر کشور است، قصد دارد شبکه فرهنگ و حرکت جهادی را به گفتمان همگانی و عمومی مبدل کرده و در این راه از کمک مجموعه‌هایی مانند بسیج دانشجویی استفاده کند.

نحوه شکل‌گیری فضای جهادی

در ادامه این جلسه، صادق مفرد، معاون عملیات جهادی بسیج دانشجویی کشور در ابتدا به بیان نحوه شکل‌گیری فضای جهادی در کشور پرداخت و گفت: خوشبختانه اردوها و حرکت‌های جهادی، امروزه به بلوغ خوبی در کشور دست یافته به طوری که شاهد تشکیل 1800 گروه جهادی در دانشگاه‌های مختلف هستیم و تعداد کمی از دانشگاه‌ها هستند که گروه‌های جهادی نداشته و این در حالی است که در دیگر دانشگاه‌های اصلی شاهد فعالیت چندین گروه جهادی در عرصه‌های متنوع هستیم.

وی ادامه داد: چیزی که امروز به عنوان گروه‌های جهادی در کشور شناخته می‌شود و به سایر اقشار مختلف در جامعه مانند طلاب، حقوق‌دانان و غیره تسری یافته، میوه و ثمره فعالیت جهاد سازندگی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی است. زیرا واژه جهاد، عنوان مشترکی میان جهاد دانشجویی و جهاد دانشگاهی است و آغازگر فعالیت جهاد سازندگی نیز در ابتدای انقلاب اسلامی از سوی دانشجویان بود.

صادق مفرد افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دانشجویان برخی از دانشگاه‌ها، مناطق محروم را برای کمک‌رسانی انتخاب کردند و این ایده و طرح منجر به تشکیل جهاد سازندگی شد و در این راستا پس از ارجاع این طرح به امام خمینی(ره)، ایشان پیام دادند که کشور پس از دوران ستم‌شاهی، دچار ویرانی‌هایی شده که به ضرر مردم است و باید آبادگری آن به دست خودشان انجام شود و این به معنی تشکیل فعالیت جهادی از سوی مردم بود.

معاون عملیات جهادی بسیج دانشجویی کشور بیان کرد: مشکلات روزمرگی صرفاً از سوی حاکمیت حل نمی‌شود و نیاز به امتداد مردمی وجود دارد که شاید بهترین اتفاق، ظهور گروه‌های جهادی باشد. پس از ادغام جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی، مقام معظم رهبری در سال 1379 فرمودند که بسیج سازندگی تشکیل شود و این در حالی بود که بسیج قدرت بسیج کردن مردم و در ادامه ادغام جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی، ساماندهی جوانان تحت عنوان گروه‌های جهادی را در قالب بسیج سازندگی شکل داد. در چند سال اخیر مردم شاهد فعالیت‌های جهادی مؤثر بودند که تأثیرات آن را می‌توان در پرورش میوه‌هایی مانند شهیدان محسن حججی و محمد بلباسی مشاهده کرد که از اردوهای جهادی برخواسته و کارهای بزرگی کردند. تا به حال قریب به 39 جهادگر در اردوهای جهادی شهید شده‌اند.

معاون عملیات جهادی بسیج دانشجویی تصریح کرد: امروزه حرکت‌های جهادی به نقطه‌ای رسیده که نمی‌توان گفت حرکت‌های جهادی به عنوان یک ویترین و کار فرهنگی نظام جمهوری اسلامی نمایان شدند، بلکه در همه مشکلات و مسائل به عنوان راهگشا جایگاهی دارند، مانند جریان شیوع کرونا در کشور که نیروهای جهادگر بسیج برای مقابله با آن وارد کار شدند.

وی ادامه داد: در برخی از موضوعات که با مشکلات و موانعی روبرو شده، اما با هدف مقدس پیش رفته و مشکلات را پشت سر گذاشته‌ایم، عنوان جهاد را به این امر می‌دهیم که می‌تواند در ابتدای عنوان هر حرکت و نهادی مانند حرکت اردوهای جهادی و یا جهاد دانشگاهی قرار گیرد که این بیان‌کننده عبور از موانع و ظهور فعالیت‌های بزرگ است.

معاون عملیات جهادی بسیج دانشجویی افزود: شهید حسن تهرانی مقدم در سخنان خود در جایی بیان کردند که تنها انسان‌های ضعیف هستند که به قدر امکاناتشان کار می‌کنند، بنابراین اصل این گفتار، از سوی دانشجویان در اردوهای جهادی در حال انجام است.

صادق مفرد ادامه داد: خوشبختانه در این چند سال اخیر، رشد ساختار، عزت و احترام جهادی در فضاهایی مناسب، بسیار ملموس بود. در تاریخ 10 مرداد ماه سال گذشته طی دیداری که جهادگران با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان این اتفاق ویژه را به عنوان «کار جهادی شگفت‎‌انگیز» توصیف کردند و از این کار بزرگ تشکر کردند. ایشان در این دیدار فرمودند که این اتفاق و گفتمان باید صورت عمومی به خود بگیرد و به عنوان مطالبه جدی پیگیری شود.

معاون عملیات جهادی بسیج دانشجویی تصریح کرد: بسیج با توجه به ظرفیت‌های عمومی در راستای ساماندهی، ثبت و اعزام جهادگران، تجربیاتی را تاکنون در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است که امروز امیدواریم با این تفاهم‌نامه، مخاطب بیشتر و و از طیف متنوع‌تری در فعالیت‌های جهادی در کنار خودمان داشته باشیم و بتوانیم به شیوه‌های مختلف، افراد بیشتری را در دانشگاه به کار جهادی علاقه‌مند کنیم.

وی تصریح کرد: اگر قرار است در دانشگاه‌ها کار فرهنگی انجام شود، تشکیل گروه جهادی، گسترش آن و جذب تعداد افراد بیشتر، برای جهاد دانشگاهی نیز تأثیرات خوبی به دنبال خواهد داشت. در حال حاضر، جهادگران فعال در جامعه نیز انسان‌های موفقی هستند و می‌توان به این افراد در مسائل مهم اتکا کرده و مسئولیت‌های سنگینی برای آنان لحاظ کرد.

مفرد درباره این تفاهم‌نامه بیان کرد: این توافق میان دو مرکز به عنوان آغازگر حرکت‌های جهادی بوده و این هدف بزرگی را به دنبال دارد که راه‌گشایی برای انعقاد قرارداد با دیگر مراکز خواهد بود و این وظیفه و رسالت بسیج دانشجویی است که همه مردم به نوعی وظیفه خدمت‌رسانی به کشور را دارند.

وی تأکید کرد: این تفاهم‌نامه صرفاً منجر به کار جهادی به معنای اردوهای عملیاتی نخواهد شد، بلکه با توجه به ظرفیت جهاددانشگاهی، فعالیت‌های پژوهشی و علمی نیز در قالب اردوهای جهادی قابل انجام است. در حال حاضر بسیاری از افراد فعالیت جهادی دارند، اما هویت‌بخشی جهاد برای این افراد، برکت و ارزش کارشان را بیشتر نمایان می‌سازد.

معاون عملیات جهادی بسیج دانشجویی در پایان سخنان خود به تجربه بسیار خوب با جهاد دانشگاهی در مراسم اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان اشاره کرد و از آن به عنوان راهی برای ایجاد تفاهم‌نامه‌های این چنینی یاد کرد.

افزایش ظرفیت‌های جهادی

عادل تقوی، مدیر کل اداره راهبری امور فرهنگی جهاد‌دانشگاهی نیز طی سخنانی کوتاه در این جلسه بیان کرد: امروز دو نهاد با هدف‌های مشترک در کنار همدیگر قرار گرفته‌اند تا بتوانند با کمک همدیگر، ظرفیت‌های جهادی را افزایش دهند. حوزه‌های جهادی بیشتر از اینکه در مناطق محروم برکت ایجاد کنند، موجب تحقق هدف فرهنگ توانمندسازی دانشجویان شده است. در این راستا، تنها مهارت‌های ظاهری نباید مد نظر قرار گیرد، بلکه مهارت‌های معنوی نیز باید در اولویت باشد و دانشجویان بتوانند در دوران دانشجویی در فضای دانشگاه جنبه‌های روحی و معنوی خود را نیز تقویت کنند. ان‌شاءالله این تفاهم‌نامه و اقدام مشترک، برکت به دنبال داشته باشد و ستاد امور فرهنگی برای تقویت و اجرایی شدن این تفاهم‌نامه و همکاری در همه زمینه‌ها از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

انتهای پیام
captcha