علیرضا جمیاری، روانشناس لرستانی در گفتوگو با ایکنا از لرستان، در رابطه با حضور کودکان در فضای مجازی، اظهار کرد: حرکت گام به گام و نظارت بر فعالیتهای کودکان در فضای مجازی میتواند وظیفهای چالش برانگیز محسوب شود.
وی با ذکر این مطلب که این مسأله زمانیکه کودکان و نوجوانان دارای رایانه شخصی، تلفن همراه هوشمند، تبلت و یا کنسولهای بازیهای ویدئویی هستند، شرایط جدیتری به خود میگیرد، گفت: با این وجود استفاده از اینترنت در کنار کودکان میتواند به تجربهای لذتبخش برای شما و آنها تبدیل شود.
جمیاری با اشاره به اینکه وب سایتهای دوست داشتنی بسیاری در اینترنت وجود دارند که ارائه خدمات به افراد نوپایی که برای نخستینبار جستجو و کاوش در دنیای پهناور اینترنت را آغاز کردهاند را در دستور کار خود قرار دادهاند، تصریح کرد: استفاده از این خدمات میتواند فرصتهای آموزشی مفیدی را برای کودکان فراهم کند و آنچه مهم است نظارت مستمر و مداوم والدین بر فعالیتهای فرزندان در فضای مجازی است از طرفی والدین با ارتقای سواد اینترنتی از کودکان در مقابل تبعات منفی فضای مجازی، صیانت کنند
این روانشناس لرستانی با اشاره به اینکه در نظر گرفتن ایمنی کودکان در فضای مجازی از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و از این طریق والدین میتوانند در بهترین موقعیت ممکن هدایت دقیق و مسئولانه فرزندان خود در فضای مجازی را برعهده بگیرند، افزود: آگاهی و شناخت از خطرات موجود در این زمینه و برنامهریزی مناسب پیشاز فراهم کردن دسترسی به اینترنت برای کودکان از اهمیت ویژهای برخوردار است آن هم در دنیای امروز که شاهد آهنگ سریع پیشرفت فناوری هستیم.
وی با بیان اینکه در فضای مجازی، امکان برقراری تماسهای نامناسب کودکان با افرادیکه ممکن است قصد سوءاستفاده، بهرهبرداری و یا تجاوز به حریم خصوصی آنها را داشته باشند، وجود دارد، تصریح کرد: از این فضا امکان بروز رفتارهای نامناسب کودکان بهواسطه تأثیرپذیری از شیوههای برخورد آنلاین دیگران مانند ارائه اطلاعات شخصی در مکانهایی که افراد بسیار زیادی به آنها دسترسی خواهند داشت، وجود دارد.
جمیاری با اشاره به اینکه در فضای مجازی، امکان دسترسی به محتوای نامناسب مانند فیلمها، تصاویر، مطالب و نوشتههای غیر اخلاقی، نژادپرستانه، خشونت آمیز و دیگر وجود دارد، افزود: در این فضا امکان تجارتگرایی که شامل بازاریابی و تبلیغات گسترده با محوریت کودکان میشود نیز وجود دارد.
این روانشناس لرستانی با اشاره به اینکه در فضای مجازی امکان دسترسی کودکان به اطلاعات شخصی والدین و یا افراد دیگر که روی رایانه آنها ذخیره شدهاند، وجود دارد، گفت: استفاده بیدقت و یا ناآگاهانه کودکان میتواند احتمال آلودگی رایانه و یا دستگاههای دیگر به ویروسها و بدافزارها را افزایش دهد.
وی با اشاره به اینکه روشهای مختلفی برای ایمن نگه داشتن کودکان هنگام حضور آنها در فضای مجازی وجود دارد، تصریح کرد: بیتردید یکیاز مؤثرترین روشها در این زمینه آموزش آنها از سنین پایین و آشنایی و افزایش آگاهی کودکان درباره خطراتی است که امکان مواجه شدن با آنها در فضای مجازی وجود دارد.
جمیاری با ذکر این مطلب که کودکان باید چگونگی شناسایی این تهدیدها و خطرات و اقدامهای ضروری برای مقابله با آنها را فرا بگیرند، ادامه داد: برای آموزش و افزایش آگاهی کودکان درباره فضای مجازی میتوانیم مجموعهای از قوانین پیرامون استفاده از اینترنت، ایمیل و پیامهای مختلف تنظیم کنیم، کودکان باید مسئولیتپذیری در قبال اقدامهایی که انجام میدهند را فرا گرفته و حس قضاوت و داوری را در خود بهبود ببخشند و آنها را نسبت به این مسأله آگاه کنیم که مخاطبان آنلاین آنها در فضای مجازی لزوماً همان افرادی نیستند که بیان میکنند.
این روانشناس لرستانی با اشاره به اینکه برخی اوقات کودکان بالای ۱۰ سال از طریق اعضای خانواده یا دوستان خود آسیبهای موجود در فضای مجازی را متوجه میشوند که این موضوع ترس آنها را به همراه دارد، ادامه داد: زیرا آشنایی بدون راهکار و آموزش ترس را در کودکان و نوجوانان افزایش میدهد، بنابراین علاوهبر خانوادهها پلیس فتا و دولت هم باید آموزشهای لازم را به کودکان و نوجوانان بدهند تا آنها این آگاهی را پیدا کنند که اگر مشکلی برایشان به وجود آمد چگونه آنرا رفع کنند.
وی با اشاره به اینکه محرمانه نگهداشتن اطلاعات و جزئیات شخصی در فضای مجازی و عدم دسترسی عمومی به آنها، اقدام دیگری است که باید به کودکان پیش و در زمان استفاده از اینترنت آموزش داده شود، اضافه کرد: کودکان هرگز نباید بدون نظارت فردی بالغ با فرد یا افرادیکه در دنیای مجازی ارتباط داشتهاند، در دنیای واقعی نیز ملاقات داشته باشند.
جمیاری با تاکید بر اینکه پدر و مادر میتوانند از تنظیمات کنترل والدین در مرورگرها، موتورهای جستجو و بستههای امنیت اینترنتی برای حضور ایمن کودکان در فضای مجازی و یا از نرمافزارهای ویژه کنترل والدین استفاده کنند، گفت: پدر یا مادر باید به دختر یا پسر خود بگوید که برای شکوفایی استعدادی خاص در وجودت به چند تا بازی نیاز داری؟ والدین باید به فرزندان خود بگویند که داشتن همه برنامهها برای آنها مفید نیست و آسیبهایی را ایجاد میکند، بنابراین تنوعی خوب است که بر پایه نیاز باشد. والدین امروزی باید تنوعطلبی نسل جدید را بپذیرد، اما در عین حال مفهوم نیاز را هم به آنها آموزش بدهد.
این روانشناس لرستانی درباره ضرورت نظارت والدین در استفاده از فضای مجازی، گفت: ما نمیتوانیم بگوییم که فضای مجازی یا شبکههای اجتماعی برای کودکان و نوجوانان بهطور کامل آسیبزاست، زیرا این فضا نقاط قوت و مزایایی را هم دارد، اما والدین باید استفاده از فضای مجازی فرزندان خود را مدیریت کنند، بنابراین کودک یا نوجوان نباید ساعات طولانی شبانهروز را در این محیطها سپری کند.
وی با بیان اینکه داشتن گوشی تلفن همراه برای دانشآموزان سنین دبستان و راهنمایی مناسب نیست، اما نوجوانان مقطع دبیرستان میتوانند گوشی تلفن همراه داشته باشند، افزود: اما والدین باید براساس سبک فرزند پروری مقتدرانه خود قوانینی را در خانه وضع کنند و آموزشهای لازم را برای پیشگیری از بروز خطرهای احتمالی در فضاهای مجازی به فرزندان خود بدهند.
جمیاری با ذکر این مطلب که والدین میتوانند برای دادن آموزشهای خود به کودکان از روشهایی مانند قصه یا داستانگویی استفاده کنند، بنابراین کودک یا نوجوان باید نخست آموزشهای لازم را دیده باشد سپس وارد شبکههای اجتماعی شود، تصریح کرد: داشتن گوشی تلفن همراه برای کودکان نشاندهنده مدرن بودن نیست اگر کودک در این سنین گوشی تلفن همراه داشته باشد، میتواند وارد شبکههای اجتماعی شده و آسیبهای زیادی در کمین او باشد در حالیکه استفاده از فضای مجازی با حفظ محدودیت زمانی و در ساعات خاصی با نظارت والدین برای کودکان و نوجوانان مانعی ندارد.
انتهای پیام