قدردانی از وزارت ارشاد برای یاری در اتحاد مؤسسات قرآنی
کد خبر: 3913347
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

قدردانی از وزارت ارشاد برای یاری در اتحاد مؤسسات قرآنی

تشکیل چهل‌ونهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که در آن از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بابت اهتمام در تشکیل اتحادیه مؤسسات قرآنی قدردانی شد از مهمترین رویدادهای اولین هفته مردادماه بود.

رویدادهای قرآنی هفته

به گزارش ایکنا، در نخستین هفته مردادماه 99 در حوزه فعالیت‌های قرآنی، اخباری چون تشکیل نخستین جلسه هیئت مدیره و بازرسان اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی و انتخاب رئیس هیئت مدیره، سفر رئیس سازمان دارالقرآن به یزد و بازدید و عیادت از پیشکسوت قرآنی این استان، تشکیل چهل‌ونهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، آغاز مرحله نهایی مسابقات کشوری قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی، مرحله اول پانزدهمین دوره اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن و... منتشر شد. در ذیل نگاهی به مهم‌ترین اخبار و رویدادهای این هفته خواهیم داشت.

پخش «ستاره‌ها»

برنامه «ستاره‌ها» با هدف ارائه برهه‌ای از زندگی قاریان و حافظان جوان و نوجوان بین‌المللی کشور با توجه به تجربه‌ای زندگی در عرصه قرآنی‌شان از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

این برنامه به تهیه‌کنندگی محسن قره‌شیخلو، کارگردانی رسول خدابنده‌لو و اجرای مونا انصاری‌فر و لعیا انوری در بخش بانوان و محسن قره‌شیخلو و هادی اسلامی در بخش آقایان، تولید و پخش می‌شود و روزهای زوج ساعت 21 به روی آنتن این شبکه تلویزیونی می‌رود.

آینده‌پژوهی آموزش قرآن در دوران کرونا و پساکرونا

برنامه رادیویی «افق» در شنبه‌ای که گذشت با حضور داود تک‌فلاح و محمدمهدی بحرالعلوم از پیشکسوتان و صاحب‌نظران در حوزه آموزش قرآن کریم همراه بود.

تأکید بر لزوم بکارگیری سیاست انقباض کمی و انبساط کیفی آموزش قرآن در دوران کرونا، تصمیم‌گیری در رابطه با چگونگی اجرای برنامه‌های قرآنی در دوران کرونا، استفاده از تجربیات اساتید و قرآنیانی که در زمینه بکارگیری فضای مجازی در حوزه آموزش فعال هستند، جذاب‌تر کردن بستر برنامه‌های معمولی که امروز در رابطه با آموزش قرآن کریم در فضای مجازی فعال هستند، عدم تأثیر کار در فضای مجازی به مانند آموزش حضوری، عدم استفاده از تمامی ظرفیت‌های فضای مجازی در فعالیت‌های قرآنی و طراحی مدل برای عصر حاضر با توجه به تصمیم گروهی از اساتید و جامعه شناسان از جمله مواردی بود که طی این برنامه به آن پرداخته شد.

دیدار مدیر شبکه قرآن با رئیس مراکز علمی قرآنی حوزه علمیه

جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما طی دیدار با رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث و مراکز علمی قرآنی حوزه علمیه بر راهبرد اصلی شبکه قرآن برای تبدیل شدن به شبکه مرجع در مسائل و موضوعات مرتبط با معارف اسلامی با قید پرهیز از عوام‌زدگی تأکید کرد.

انتصاب مدیر پخش شبکه قرآن

جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما طی حکمی، محمدرضا شکوهی را به عنوان مدیر پخش شبکه قرآن و معارف سیما منصوب کرد. پیش از این شهید خدمت حسن حاتم‌خانی، مدیر پخش شبکه قرآن و معارف سیما بود که ۱۰ اردیبهشت‌ماه امسال بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. حاتم‌خانی از مدیران با سابقه صدا و سیمای جمهوری اسلامی بود که سوابقی همچون مدیر ارزیابی شبکه سه سیما، کارشناس و ارزیاب برنامه و ۱۷ سال حضور در پخش شبکه‌های مختلف سیما را در کارنامه کاری خود داشت.

سفر رئیس سازمان دارالقرآن به یزد

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئيس سازمان دارالقرآن الكريم طی هفته گذشته در سفری دو روزه به استان یزد، با آیت‌الله ناصری، نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار، مديركل تبليغات اسلامی و رؤسای ادارات و كارشناسان قرآنی استان یزد و مؤسسات قرآنی، مردمی استان بازدید کرد و از نزدیک در جریان برنامه‌ها و مشکلات این مؤسسات قرار گرفت.

در ادامه این برنامه، وی به مقام شهید محراب آیت‌الله صدوقی و شهید حسن دانش، شهید منا ادای احترام کرد و از مؤسسه فرهنگی مهد قرآن و عترت جوادالائمه(ع)، خانه قرآن شهری یوسف زهرا(س) یزد، دارالقرآن مرکزی شهدای کوچه بیوک اداره‌کل آموزش و پرورش استان یزد و مؤسسه قرآنی نورالزهرا (س) شهرستان اردکان بازدید کرد و در ادامه این برنامه‌ها نیز نشست و جلسه‌ای به منظور اطلاع از روند فعالیت‌های تشکل‌های قرآنی ـ مردمی داشت.

برگزاری آزمون مجازی سطح ۳ طرح دانشجومتدبر قرآن

براساس اعلام دبیرخانه طرح دانشجومتدبر قرآن کریم، این آزمون با همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مؤسسه تدبر در کلام وحی به صورت مجازی با حضور ۷۰ نفر از دانشجویان استان‌های مختلف برگزار می‌شود. قبول‌شدگان آزمون سطح سه، پس از گذراندن سطح چهار به عنوان مربی تدبر در قرآن کریم و با مدرک معتبر از جهاددانشگاهی و مؤسسه تدبر در کلام وحی می‌توانند در مساجد، کانون‌ها و دانشگاه‌ها فعالیت داشته باشند.

اعلام برگزیدگان مسابقه کتابخوانی قرآن از دیدگاه امام خمینی(ره)

برگزیدگان مسابقه کتابخوانی قرآن از دیدگاه امام خمینی(ره) اعلام شد. این مسابقه از سوی شورای عالی قرآن شهرداری تهران و مرکز قرآن و عترت آستان امام خمینی(ره) همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ویژه تمامی گروه‌های سنی در راستای توسعه فرهنگ کتاب‌ و کتاب‌خوانی برگزار شد که اسامی منتخبان آن در اواسطه هفته گذشته اعلام شد.

آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن

مرحله اول پانزدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن پس از اینکه به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور چند بار به تعویق افتاد، امروز، جمعه، ۱۰ مردادماه، به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی سازمان دارالقرآن الکریم در سراسر کشور برگزار شد. بنابر این شرکت‌کنندگان کارت ورود به جلسه آزمون را 9 مردادماه از پایگاه اینترنتی سازمان دارالقرآن الکریم دریافت کردند.

درگذشت «فهیمه صحرایی» بانوی حافظ کل قرآن

فهیمه صحرایی از بانوان حافظ کل قرآن، پس از طی یک دوره بیماری به دیار باقی شتافت. او متولد سال ۱۳۶۲ در شهرستان گناباد خراسان رضوی بود. او معلولیت شدید جسمی ـ حرکتی داشت و با استماع مداوم تلاوت قرآن در خانه، حفظ قرآن را پیش برد. فهیمه صحرایی از ۹سالگی دچار بیماری «دیستروفی عضلانی» شد. کار حفظ کل قرآن را از ۱۰سالگی آغاز کرد و اخیراً از طریق طرح مشکوة سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاددانشگاهی کار حفظ خود را به پایان رساند. صحرایی رتبه‌های متعددی را در مسابقات قرآن سازمان بهزیستی کشور کسب کرده بود.

چهل‌ونهمین جلسه شورای توسعه

چهل‌ونهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به منظور بررسی دستورهایی همچون «پیش‌نویس سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت»، «گزارش توزیع اعتبارات سال ۹۸ صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی» و «قرائت گزارش آخرین وضعیت نهایی‌سازی ادغام اتحادیه‌های مردم‌نهاد قرآنی کشور» برگزار شد.

قدردانی از تلاش‌های وزیر ارشاد در راستای برگزاری انتخابات اتحادیه واحد قرآنی

در بخشی از چهل‌ونهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی لوح تقدیر به دلیل اهتمام در برگزاری انتخابات اتحادیه واحد کشوری دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب لوح تقدیر از سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز مهدی محمدی، مشاور وزیر و دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی تشکر شد.

در بخشی از لوح تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «به یقین فصل جدید، همدلی میان ظرفیت‌ها و ظرایف قرآنی مردمی و شکل‌گیری آفاق روشن در توسعه فرهنگ قرآنی را نوید می‌دهد، لذا در این مجال بایسته است تا از جملگی تدابیر و اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تحقق این دستاورد، حق‌شناسی به عمل آید».

تبیین اثرات اعزام کاروان قرآنیان در ادوار مختلف حج

با توجه به شیوع بیماری کرونا که موجب عدم اعزام حجاج به حج تمتع ۹۹ شد، به منظور گرامیداشت ایام حج و مرور خاطرات حضور مؤثر کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران در حج تمتع سال‌های گذشته، همچنین، تکریم شأن و جایگاه شهدای قرآنی فاجعه منا در سال ٩۴، ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «کاروان نور» با پخش زنده از طریق تارنمای آپارات در محل شورای عالی قرآن برگزار شد.

این برنامه با حضور حمیدرضا مستفید، محمود لطفی‌نیا، کریم منصوری، حمیدرضا احمدی‌وفا و محمدتقی میرزاجانی، پیشکسوتان و قاریان بین‌المللی قرآن کریم همراه بود که بخشی از خاطرات مربوط به حضور کاروان قرآنی در حج تمتع سنوات گذشته مرور شد.

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن قوه قضائیه در تهران

مرحله استانی هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم قوه قضائیه (ویژه استان تهران) در بخش شفاهی با حضور ۱۴۰ نفر از کارکنان و خانواده دادگستری و ادارات کل بازرسی، تعزیرات حکومتی، پزشکی قانونی، سازمان قضایی نیروهای مسلح، زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی، ثبت اسناد و املاک استان تهران جمعه، ۱۰ مردادماه به میزبانی معاونت پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری کل استان تهران با قضاوت داوران ممتاز و بین‌المللی به دلیل شرایط پیش آمده از کرونا، به صورت تلفنی در حال برگزاری است.

این مسابقات در رشته‌های حفظ، قرائت ترتیل قرآن و اذان در دو گروه بالای 16 سال و زیر ۱۶ سال در دو بخش آقایان و بانوان در حال برپایی است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری قرآن تعیین شد

نخستین جلسه هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در روزهای پایانی هفته گذشته با حضور مهدی محمدی، دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

طی این جلسه مرتضی طلایی به کسب 15 رأی به عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب شد. 

آغاز مرحله نهایی مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی

آیین افتتاحیه مرحله نهایی سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور، به صورت آنلاین از کانال قرآن، عترت و نماز در شبکه شاد و همچنین از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد.

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش طی این مراسم بر ضرورت بهره‌گیری از هوش دانش‌آموزان در کنار توانمندی سایر دوستان فنی و فرصتی استثنایی برای تغییر پارادایم در توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی تأکید کرد. 

این رقابت‌ها در ۱۴ رشته در بخش آوایی شامل قرائت تحقیق و قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ اجزای ۵، ۱۰، ۲۰ و حفظ موضوعی و عمومی قرآن، تفسیر قرآن و اذان و در بخش پژوهشی شامل نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و نوشتن انشا درباره نماز و احکام نماز برگزار شد.

انتشار «لاله‌ها‌ی سپید» به یاد شهدای قرآنی منا

به یاد و خاطره شهدای قرآنی منا به ویژه سه شهید قرآنی شهر آبادان اثر «لاله‌های سپید» به دو زبان فارسی و عربی، کاری از گروه هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی مصباح‌الهدی آبادان منتشر شد. در تولید این اثر فاخر، مهدی دغاغله و سیدجواد حسینی از اساتید و قاریان بین‌المللی کشورمان همکاری داشته‌اند.

تشکیل کارگروه مشترک شورای معارف سیما و نهاد رهبری در دانشگاه‌ها

دبیر شورای معارف سیما و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با حضور در دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با حجت‌‎الاسلام والمسلمین رستمی، مسئول نهاد دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در سخنانی گفت: عرصه فعلی، عرصه جنگ نرم، جنگ اراده‌ها و جنگ روایت‌ها، با نگاه به آینده است. تمام هجمه‌های دشمن به همین دلیل است واین اهمیت موضوع رسانه را می‌رساند.

رستمی با بیان اینکه رسانه و مجموعه دانشگاه محل تلاقی فراوانی با هم دارند، از همکاری بیش از بیش دو مجموعه دانشگاه و رسانه ملی خبر داد.

انتهای پیام
captcha