سعادتمندی؛ نيازمند شكستن بت امیال انسانی
کد خبر: 3913693
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۴

سعادتمندی؛ نيازمند شكستن بت امیال انسانی

مسئول امور صیانتی حوزه علمیه قزوین با اشاره به اینکه در قلب انسان‌‎ها باید تنها، جایگاه محبت خدا باشد، گفت: به پیروی از حضرت ابراهیم(ع) و انبیای الهی به ویژه پیامبر(ص) باید از نفس بگذریم و آرزوها و امیال انسانی را قربانی کنیم.

«سعادت» نيازمند شكستن بت امیال انسانی استحجت‌الاسلام‌ والمسلمين رسول نوروزی، مسئول امور صیانتی حوزه علمیه قزوین، در گفت‌وگو با ايكنا از قزوين، اظهار کرد: عید قربان یا عِیدالأضحیٰ از اعیاد بزرگ ما مسلمانان است در روایتی از امام هادی (ع) داریم که فرمودند «برای شیعه چهار عید داریم قربان، فطر، غدیر و جمعه» که عید غدیر بزرگ‎ترین و افضل‌ترین اعیاد است البته از روز جمعه هم به عنوان عید نام برده شده است.

وی تشریح کرد: عید قربان به ابراهیم خلیل الله باز می‌گردد در روایت آمده است خداوند به حضرت ابراهیم فرمان می‌دهد فرزندش اسماعیل را قربانی کند که این ماجرا در آیات 101 تا 107 سوره صافات آمده است؛ حضرت ابراهیم برای رویایی که دیده بود قصد کرد فرزندش را قربانی کند و خداوند قوچی را از بهشت برای حضرت ابراهیم(ع) فرستاد به همین دلیل سنت قربانی به یادبود ذبح اسماعیل(ع) انجام می‌شود و حیوانات ذبح شده در صحرای منا هدیه به حضرت اسماعیل(ع) هستند.

مسئول امور صیانتی حوزه علمیه قزوین بیان کرد: قربانی کردن در واقع به قربانی کردن نفس باز می‌گردد حضرت ابراهیم(ع) دیر صاحب فرزند شد و علاقه شدیدی به حضرت اسماعیل(ع) داشت؛ حضرت اسماعیل(ع) هم زیبا و با کمال بوده طوری که عشق و علاقه حضرت ابراهیم روز به روز نسبت به به اسماعیل(ع) بیشتر می‌شد.

وی گفت: خداوند در عالم رویا با نشان دادن ذبح اسماعیل(ع) به حضرت ابراهیم (ع) خواست بگوید قلب انسان‌‎ها تنها جایگاه یک محبت است و آن محبت باید محبت خدا باشد. محبت زن، فرزند، مال و مقام تنها اگر برای خدا باشد ارزشمند است؛ حضرت ابراهیم (ع) با نفس خود مبارزه کرد و حاضر شد از آن محبت و علاقه به فرزندش بگذرد و نفس خود را قربانی کرد.

حجت‌الاسلام نوروزی اشاره کرد: در آیه 78 سوره حج آمده است «حق جهاد در راه او را (با دشمنان دین و با نفس امّاره) به جای آرید (و در طلب رضای او به قدر طاقت بکوشید) او شما را برگزیده (و به دین خود سرافراز کرده) و در مقام تکلیف بر شما مشقت و رنج ننهاده (و این آیین اسلام) مانند آیین پدر شما ابراهیم (خلیل است)، او (خدا) شما امت را پیش از این (در صحف او) و در این قرآن مسلمان نامیده تا این رسول بر شما و شما بر سایر خلق گواه (خداپرستی) باشید، پس نماز به پا دارید و زکات بدهید و به خدا (و کتاب او) متوسل شوید، که او مولی (و پادشاه و نگهبان و حافظ و ناصر) شماست و نیکو مولی و نیکو ناصری است».

وی بیان کرد: پیامبر اسلام(ص) از نوادگان حضرت ابراهیم (ع) است بنابراین به پیروی از حضرت ابراهیم (ع) و انبیای الهی به ویژه پیامبر گرامی اسلام (ص) باید از مقام، موقعیت و نفس بگذریم و آرزوها و امیال انسانی را قربانی کنیم. اگر این‌ها برای وجود انسانی بت شود و اهمیت پیدا کند انسان سعادتمند نخواهد بود بنابراین انسان باید مقابل عظمت خدا نسبت به آن‌ها گذشت داشته باشد تا به سعادت برسد که در روایات به آن تأکید شده است.

مسئول امور صیانتی حوزه علمیه قزوین اعلام کرد: برای شب و روز عید قربان اعمالی وجود دارد امام صادق(ع) فرمودند «امیرالمومنین (ع) دوست داشت چهار شب همه وجود خود را فارغ نماید یکی شب اول ماه رجب، نیمه شعبان، عید فطر و عید قربان بود» این فارغ بودن بدان معناست که حضرت تنها مشغول راز و نیاز و عبادت با خداوند می‌شدند.

حجت‌الاسلام نوروزی با تأکید بر اینکه شب و روز عید قربان شب و روز زیارت امام حسین(ع) است، یادآور شد: روز عید قربان روز بافضیلتی است که غسل و نماز عید از جمله این اعمال است. دعای هشتم صحیفه سجادیه و دعای ندبه در این روز وارد شده است؛ افرادی که سالیان گذشته به حج مشرف شدند و استطاعت مالی دارند می‌توانند قربانی کرده و گوشت آن را در میان نیازمندان توزیع کنند.

انتهای پیام
captcha