از برگزاری مسابقات قرآن در روز عرفه تا چالش شرایط کرونایی
کد خبر: 3913808
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۷
ایکنا گزارش می‌دهد؛

از برگزاری مسابقات قرآن در روز عرفه تا چالش شرایط کرونایی

پرونده مرحله‌های شهرستانی و استانی مسابقات قرآن اوقاف چهارمحال‌وبختیاری، بزرگ‌ترین رویداد قرآنی سالانه استان، در حالی بسته شد که شرایط کرونایی چالش‌های جدیدی را ایجاد کرده بود؛ همچنین برخی از شرکت‌کنندگان بخش بانوان به دلیل همزمانی مسابقه با روز عرفه گلایه داشتند.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، مرحله‌های شهرستانی و استانی مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری، بزرگ‌ترین رویداد قرآنی سالانه استان، با حضور حدود هشتاد متسابق بانو و آقا در شهرکرد برگزار شد تا پرونده استانی برگزاری این دوره از مسابقات در شرایط ویژه و حساس کرونایی استان، بسته شود.

بر اساس اعلام ستاد استانی مبارزه با کرونا، چهارمحال‌وبختیاری در هفته‌های اخیر با افزایش تعداد مراجعان و بستری‌های ناشی از بیماری کووید-۱۹، در وضعیت هشدار قرار دارد، با تمهیداتی که اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان برای شیوه ابتکاری برگزاری این مسابقات اندیشیده بود، مراحل شهرستانی و استانی ادغام و تحت عنوان مراحل مقدماتی و نهایی مسابقات قرآن کریم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، در حاشیه این مسابقات به خبرنگار ایکنا گفت: از سویی در‌صدد بودیم که چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن در مراحل شهرستانی و استانی برگزار شود، از دیگر سو سلامت متسابقان در درجه اول اهمیت قرار داشت؛ لذا در یک طرح ابتکاری که به تأیید سازمان رسید، برای پرهیز از ایجاد ازدحام در شهرستان‌ها مراحل شهرستانی و استانی ادغام شدند‌.

مشکلات این دوره از مسابقات تنها به نگرانی از برگزاری مسابقات در شرایط سالم بهداشتی نبود و در مرحله ثبت‌نام نیز بسیاری از علاقه‌مندان از حضور در این مسابقات جاماندند و شاهد ثبت‌نام حدود ۱۲۰ نفر و کاهش آمار متسابقان به یک سوم آمار سال گذشته بودیم.

حجت‌الاسلام امیری در این خصوص توضیح داد: علاوه بر قائله کرونا، در سال جاری سامانه ثبت‌نام که برای اولین بار برای این دوره از مسابقات تعریف و طراحی شده بود اشکال فنی داشت؛ لذا بسیاری از علاقه‌مندان نتوانستند در این رقابت ثبت‌نام کنند. ضمن اینکه شرایط سختگیرانه مبنی بر تمدید نشدن مهلت ثبت‌نام و عدم امکان ثبت‌نام در روز مسابقات، مزید بر علت شد تا شاهد کاهش قابل توجه شرکت‌کنندگان باشیم.

گزارش تفصیلی ایکنا از مسابقات قرآن چهارمحال‌وبختیاری

تمهیدات بهداشتی برای برگزاری مسابقات قرآن

مسابقات روز پنجشنبه نهم مردادماه در دو سالن وسیع مجزا برای بانوان و آقایان که با صحنه‌آرایی زیبا بدون حضور مستمعان آماده شده بود، برگزار شد و متسابقان می‌توانستند با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در سالن حضور یابند.

حجت‌الاسلام امیری در خصوص تمهیدات اتخاذشده برای برگزاری مسابقات قرآن در شرایط کرونایی بیان کرد: حضور متسابقان در سالن مسابقه بر اساس ساعت اعلام شده قبلی به متسابقان است تا هر متسابق بتواند طبق ساعت تعیین شده حاضر شده و پس از اجرای مسابقه سالن را ترک کند.

این تمهیدات در سالن آقایان نتیجه‌بخش بود و شاهد عدم ازدحام و حفظ فاصله اجتماعی بودیم؛ اما ازدحام در سالن بانوان مشهود بود. ضمن اینکه یکی از بانوان شرکت‌کننده در جایگاه مسابقات و خطاب به داوران از این موضوع گله‌مند و معتقد بود که می‌شد با مدیریت زمانی خوب از این ازدحام در سالن پیشگیری کرد.

یکی از بانوان قرآنی که از بروجن به شهرکرد آمده بود به خبرنگار ایکنا گفت: صبح زود از بروجن حرکت کردم تا به‌موقع برای مسابقه حاضر باشم. از ساعت اولیه آغاز مسابقات وارد سالن شدم و تا نوبت مسابقه خودم چند ساعت در سالن حضور داشتم.

گزارش تفصیلی ایکنا از مسابقات قرآن چهارمحال‌وبختیاری

بانوی حافظ کل دیگری با مشاهده ازدحام جمعیت که باعث می‌شد مسابقات بخش بانوان تا عصر ادامه یابد، معتقد بود: امروز روز عرفه است و استرس برای این مسابقات و زمانی که باید برای مسابقات بگذاریم باعث شده است که از برکات معنوی روز نیایش و راز و نیاز و قرائت دعای عرفه بازبمانیم.

وی مشخص نبودن تکلیف گزینش و معرفی برگزیدگان شهرستانی را یادآور شد و گفت: بهتر بود که این دو مرحله مانند گذشته جداگانه برگزار شود تا هم متسابقان برگزیده شهرستانی به تفکیک هر شهرستان جداگانه معرفی و تجلیل شوند که قطعاً در تشویق و ایجاد انگیزه برای ادامه مسیرشان بسیار مؤثر است و هم اینکه فاصله میان دو مرحله، فرصتی را برای تمرین و ارتقای سطح و آمادگی برای حضور در مرحله استانی برای متسابقان فراهم کند. متأسفانه باید پذیرفت که شرایط خاص امسال تمامی برنامه‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است که امیدواریم به برکت قرآن کریم هر چه زودتر شاهد رفع این بلیه باشیم.

گزارش تفصیلی ایکنا از مسابقات قرآن چهارمحال‌وبختیاری

پرسش‌های مفهومی؛ بخش جدید مسابقات امسال

یکی از تغییرات بارز در روند داوری مسابقات اضافه کردن بخش پرسش‌های مفهومی برای قاریان بود. این شیوه در سال‌های قبل تنها در مورد حافظان قرآن کریم اعمال می‌شد. همچنین، داوران به دلیل رعایت فاصله‌گذاری، جایگاه ویژه‌ای نداشتند و در جایگاه مستمعان مستقر بودند.

عبدالرضا بحرینی، قاری، مدرس و داور باسابقه قرآن در استان، در خصوص پرسش‌های مفهومی تصریح کرد: هدف از این پرسش‌ها یادآوری این نکته مهم است که قاریان و حافظان توجه ویژه‌ای به معانی و مفاهیم و تدبر در آیات داشته باشند تا هم از حیث فنی و هم مفهومی کار کنند و قوی شوند.

وی در ادامه گفت: نقطه قوت مسابقات امسال استفاده صد در صدی از ظرفیت نخبگان داوری استان است که شاهد هستیم پیشکسوتانی که دهه‌ها در عرصه قرآنی استخوان خرد کرده‌اند کنار هم قرار دارند و کیفیت داوری بسیار عالی است؛ لذا امسال بدون صرف هزینه اضافی با تکیه بر نیروهای بومی و کاربلد، شاهد داوری خوب مسابقات هستیم.

در ادامه، عیسی خورشیدی، حافظ بین‌المللی قرآن کریم و از داوران با سابقه استان، بیان کرد: امسال به دلیل شرایط ویژه کرونایی، شاهد کاهش چشمگیر آمار متسابقان بودیم و سطح مسابقات ضعیف است. البته امسال نمی‌توان گله‌ای از این وضعیت داشت اما اصل مطلب این است که باید فکری اساسی برای بررسی و رفع علل کاهش اقبال شایسته به مسابقات و کاهش توجه همگانی به قرآن داشت.

در سال‌های نه چندان دور، سالن مسابقات قرآن کریم مملو از مستمعان و علاقه‌مندانی بود که برای دیدن قاریان و حافظان از شهرهای دور و نزدیک به محل مسابقات می‌آمدند و در کنار متسابقان بودند. چه بسا مستمعانی که با دیدن اجراهای خوب حافظان قرآن علاقه‌مند به حفظ می‌شدند و سال بعدی به‌عنوان متسابق در مسابقات قرآن حاضر می‌شدند و این مسیر را تا حافظ کل شدن ادامه می‌دادند.

خورشیدی تأکید کرد: وقت آن است که دلسوزان و کارشناسان قرآنی استان با مسئولان دور هم جمع شوند و با پرداختن به مشکلات و نقاط ضعف و قوت فعالیت‌های قرآنی استان، برای معضلات چاره‌اندیشی کنند. بنده در همین جا آمادگی خودم را برای هر گونه کمک و همفکری و همکاری اعلام می‌کنم.

گزارش تفصیلی ایکنا از مسابقات قرآن چهارمحال‌وبختیاری

در ادامه به سراغ برخی متسابقان با سابقه حضور چندین ساله در این مسابقات رفتیم تا نظر آنان را در خصوص مسابقات امسال جویا شویم.

سجاد براتی، برگزیده کشوری مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته دعاخوانی، به خبرنگار ایکنا گفت: اجرای مسابقات شهرستانی و استانی در یک روز، مشکلاتی را در پی داشته است از جمله اینکه در معرفی متسابقان شاهد بودیم که مثلاً متسابق شهرستان بروجن به‌عنوان متسابق شهرکرد معرفی شد و نظم و اصول لازم را در اجرای مسابقات ندیدیم. همچنین متسابقان به‌صورت نامنظم در رشته‌های گوناگون به اجرای مسابقه می‌پردازند و ملاک، متسابقان حاضر در سالن است. می‌‌توان این مسابقات را استودیویی و با حضور داوران و متسابق بدون حضور مستمعان یا دیگر متسابقان برگزار کرد تا نظم و انسجام بهتری را شاهد باشیم.

مهدی خدیوی، دارای چند رتبه اول استانی در رشته قرائت تحقیق، اظهار کرد: متأسفانه امسال به دلیل شرایط کرونایی، جای خالی بسیاری از دوستان در مسابقات قرآن کریم بسیار مشهود است و دوست داشتیم امسال هم مانند سال‌های گذشته در کنار دیگر قاریان و دوستان مسابقات پرشوری را داشته باشیم.

اعظم همتیار، حافظ کل قرآن کریم و دارنده چند رتبه نخست استانی، به خبرنگار ایکنا گفت: باید ترتیبی اتخاذ می‌شد که شاهد ازدحام جمعیت در سالن بانوان نباشیم. تقریباً همه متسابقانی که موفق به ثبت‌نام شده بودند امروز حاضرند؛ لذا سطح مسابقات بالاست و فضای خوبی را شاهدیم.

علی رشیدی، متسابق پیشکسوت رشته قرائت ترتیل، که دومین سال حضور در مسابقات قرآن را تجربه می‌کند، اظهار کرد: امیدواریم که قرآن کریم راهگشای جوانان باشد و همگی بتوانیم در پرتو لطف خداوند و با کمک مفاهیم و مبانی قرآن کریم یک زندگی قرآنی داشته باشیم.

پرونده استانی چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن چهارمحال‌وبختیاری در حالی بسته شد که به دلیل شرایط حساس ناشی از شیوع کرونا در خصوص برگزاری یا عدم برگزاری مسابقات مرحله کشوری، میزبانی مسابقات و سهمیه استان‌ها هنوز تصمیمی گرفته نشده است. امیدواریم به برکت قرآن کریم هر چه زودتر شاهد رخت بربستن بلیه کرونا از کشور و جهان باشیم.

انتهای پیام
captcha