جهاددانشگاهی از مرزهای «نمی‌شود» و «نمی‌توانیم» عبور کرده است
کد خبر: 3914371
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۹

جهاددانشگاهی از مرزهای «نمی‌شود» و «نمی‌توانیم» عبور کرده است

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان با تأکید بر اهمیت روحیه خودباوری در کشور، گفت: این نهاد در طول چهل سال گذشته از مرزهای «نمی‌شود» و «نمی‌توانیم» عبور کرده و هر زمان فعالیتی برای استقلال و عزت کشور اهمیت داشته، به سرعت به آن پرداخته و مهمترین تأثیر آن تثبیت و تعمیق روحیه خودباوری در جامعه بوده است.

جهاددانشگاهی از مرزهای «نمی‌شود» و «نمی‌توانیم» عبور کرده است

سیدعلیرضا علوی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، ضمن تبریک فرارسیدن چهلمین سالروز تأسیس جهاددانشگاهی، این نهاد را یکی از نمادهای بارز خودباوری در کشور دانست و تأکید کرد: در چهل سالی که از عمر آن می‌گذرد، با وجود همه جهادگران فعال در راستای تحقق مدیریت جهادی و تثبیت الگویی جدید در مدیریت تلاش شد و امروز به نهادی فرهنگی، علمی پژوهشی و آموزشی تبدیل شده که نیروهای متخصص متعدی را به جامعه فرهنگی و علمی معرفی کرده است. مدیریت و کار جهادی، الگوی متفاوتی از فعالیت به ‌ویژه در شرایط تحریم است و در سال‌های اخیر نیز با وجود آنکه با تحریم‌های ظالمانه مواجه بوده‌ایم، آنچه تأثیر تحریم‌ها را کاهش داده، کار جهادی بوده است.

علوی تصریح کرد: جهاددانشگاهی خوزستان از واحدهای قدیمی و بزرگ است که همزمان با تشکیل جهاددانشگاهی مرکز در مرداد ۱۳۵۹، در شهریورماه ۱۳۵۹ کار خود را آغاز کرد. این سازمان در چهل سال گذشته دستاوردهای متعددی داشته و در هر دوره بنا به شرایط و اقتضای شرایط استانی و ملی، رفع مشکلی را در اولویت کاری خود قرار داده است. در سال‌های ابتدایی تأسیس جهاددانشگاهی، شاهد وقوع جنگ تحمیلی بودیم و شرایط حکم می‌کرد جهاددانشگاهی خوزستان، که در خط مقدم دفاع مقدس بود، فعالیت‌های خود را در این بخش متمرکز کند و به همین دلیل اقدامات موثری در زمینه آموزش نیروهای دانشگاهی برای اعزام به جبهه‌ها و همچنین پروژه‌های علمی را به انجام رساند. راه‌اندازی آزمایشگاه مستضعفین که امروز آن را به نام مرکز خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی پزشکی می‌شناسیم نیز از دیگر فعالیت‌هایی بود که در دهه ۶۰ و با هدف ارائه خدمات به قشر مستضعف جامعه در شرایط جنگی آن دوران انجام شد. علاوه بر این راه‌اندازی بخش طرح و تحقیقات از جمله گروه پژوهشی روانشناسی گام‌های نخستین سازمان در مسیر فعالیت‌های پژوهشی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در دهه ۷۰ ساختارهای جهاددانشگاهی خوزستان در بخش‌های مختلف فرهنگی، آموزشی و پژوهشی توسعه یافت. آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت برای پاسخ به نیازهای آموزشی سازمان‌ها و خانواده‌ها، که در آن زمان در خوزستان کمبود جدی آن احساس می‌شد، آغاز شد. از سویی متناسب نبودن زیرساخت‌های آموزش عالی دولتی متناسب با تقاضای ورود به آموزش عالی در خوزستان باعث شد که مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی به عنوان نخستین مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی در استان و مرکز آموزش عالی علمی کاربردی به عنوان نخستین مرکز آموزش عالی علمی کاربردی تشکیل شوند که با استقبال گسترده مردم خوزستان و استان‌های همجوار روبه‌رو شدند. یکی از دستاوردهای مهم این مراکز آموزش عالی تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در بخش‌های مختلف استان از جمله مجموعه جهاددانشگاهی بوده است، به نحوی که در حال حاضر تعدادی از اعضا، مدیران، اعضای هیات علمی و مدرسان افرادی هستند که حداقل یک مقطع تحصیلی خود را در جهاددانشگاهی خوزستان گذرانده‌اند.

علوی تأسیس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) را در خوزستان در دهه ۷۰ را یکی از نقاط عطف فعالیت‌های این نهاد برشمرد و اظهار کرد: ایسنا رسانه‌ای فرهنگ‌ساز در استان فرهنگ‌دوست خوزستان شناخته می‌شود و با راه‌اندازی بهنگام و هوشمندانه آن در خوزستان، نقشی فراموش‌نشدنی از خود به یادگار گذاشته است. همچنین توسعه فعالیت‌ها و گروه‌های پژوهشی در این دهه مقدمات توسعه فعالیت‌های علمی جهاددانشگاهی خوزستان را به خوبی فراهم کرد. بر این اساس در دهه ۸۰ پژوهشکده تکنولوژی تولید به خانواده جهاددانشگاهی خوزستان اضافه شد تا به عنوان مرکزی برای پاسخگویی به نیازهای دانش‌بنیان صنایع استان، گام‌های مهمی در مسیر خودکفایی و دستیابی به دانش بومی مورد نیاز صنایع بردارد و به اشتغال دانش‌آموختگان نیز پرداخت.

وی تأسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) و مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا) را در جهاددانشگاهی خوزستان در دهه ۸۰  یکی از نشانه‌های کمرنگ نشدن دغدغه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی دانست و گفت: ایکنا به فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی جان تازه‌ای بخشید و تلاش ارزشمندی در جهت مهجوریت‌زدایی از این کتاب آسمانی بود. ایسپا نیز به مرکزی مورد اعتماد برای افکارسنجی تبدیل شد، به نحوی که در چند انتخابات تاکنون با کمترین میزان خطا نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی ایسپا خوزستان بسیار به واقعیت نزدیک بوده است.

علوی تأکید کرد: در دهه ۹۰ فعالیت‌های پیشین جهاددانشگاهی خوزستان به سمت فعالیت‌های تخصصی‌تر گام برداشت. بخش‌هایی مانند مرکز خدمات تخصصی پزشکی که بیش از ۳۰ سال از آغاز فعالیت‌اش می‌گذشت، وارد عرصه‌های تخصصی و فوق‌تخصصی بیشتری شد. از سوی دیگر، ورود به عرصه‌های جدید و توسعه فعالیت‌های صنعتی برای تأمین نیازهای صنعت و جامعه، توسعه مراکز درمانی و ارائه خدمات ارزشمند و تخصصی درمان ناباروری به بیماران، توسعه فعالیت‌های شیمیایی و تولید محصولات مشمول تحریم با هدف خودکفایی در برنامه کاری جهاددانشگاهی قرار گرفت. در این مسیر، تدوین دانش فنی و تولید مته‌های حفاری مورد نیاز صنعت نفت، از فعالیت‌های شاخص است. ضمن آنکه با توجه به آنکه ذات این مجموعه فرهنگی است، توجه به برنامه‌های فرهنگی براساس نیازهای روز جامعه مورد توجه بوده است و تأسیس صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران (ایسفا)، مرکز رشد فناوری‌های نوین سلامت و مرکز تولید فرآورده‌های شیمیایی از اقدامات ارزشمند این دهه به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اهمیت روحیه خودباوری در کشور، افزود: جهاددانشگاهی در چهل سال گذشته از مرزهای «نمی‌شود» و «نمی‌توانیم» عبور کرده و هر زمان فعالیتی برای استقلال و عزت کشور اهمیت داشته، به سرعت به آن پرداخته است. مهمترین تاثیرگذاری جهاددانشگاهی در طول چهل سال گذشته، تثبیت و تعمیق روحیه خودباوری در جامعه و همیشه تلاش کرده که در راستای شعار سال، که از سوی مقام معظم رهبری تعیین می‌شود، فعالیت‌هایی را به انجام برساند. در یک دهه اخیر، شعارهای سال بر موضوع تولید داخلی و حمایت از تولید متمرکز بوده است. به همین دلیل این موضوع بسیار مورد توجه جهادگران بوده و تلاش شده است که محصولات مورد نیاز صنعت را تولید کنیم و در حد توان خود مانع خروج ارز از کشور شویم.

وی افزود: امید داریم در سایه عنایت الهی و همت همکاران جهادگر در دهه پنجم فعالیت جهاددانشگاهی خوزستان، با توجه به تجربه کسب شده، فعالیت‌های این مجموعه توسعه و تعمیق پیدا کند. در سازمان جهاددانشگاهی خوزستان در حال گذار بینِ نسلی هستیم و توأم شدن تجربه جهادگران سخت‌کوش نسل اول با توان و انرژی جهادگران نسل‌های بعدی می‌تواند الگوی مناسبی برای همکاری بین نسلی و در نتیجه تحقق آرمان‌های والای جهاددانشگاهی باشد.

علوی از راه‌اندازی کارگاه جدید تولید محصولات صنعتی جهاددانشگاهی استان خوزستان به مناسبت چهل سالگی آن در روزهای آینده خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این کارگاه محصولات جدید صنعتی تولید و وارد بازار خواهد شد. برخی از این محصولات برای رفع نیازهای صنعت نفت و حفاری خواهد بود. فعالیت‌های جدید درمانی در مرکز جراحی نیز در آستانه نهایی شدن هستند که معرفی خواهند شد.

انتهای پیام
captcha