جهاددانشگاهی با رویکرد اجتماعی را بیشتر بشناسید / خروجی هر طرح؛ پیشگیری از بروز آسیب
کد خبر: 3914652
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
به انگیزه 40 سالگی جهاددانشگاهی؛

جهاددانشگاهی با رویکرد اجتماعی را بیشتر بشناسید / خروجی هر طرح؛ پیشگیری از بروز آسیب

جهاددانشگاهی معاونتی مجزا برای پرداختن به مسائل و معضلات اجتماعی ندارد، اما مسائل اجتماعی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اولویت­‌های خود قرار داده است و خروجی عمده فعالیت­‌های آن در حوزه‌­های مختلف آموزشی، پژوهش و فناوری و فرهنگی موجب پیشگیری از وقوع آسیب اجتماعی می­‌شود.

جهاددانشگاهی با رویکرد اجتماعی را بیشتر بشناسید / خروجی هر طرح؛ پیشگیری از بروز آسیببه گزارش ایکنا، جهاددانشگاهی نهادی بوده که از ابتدا و به­ واسطه فعالیت­‌های گسترده در حوزه‌های مختلف پژوهش و فناوری، آموزش و اشتغال و فرهنگی، مورد وثوق و اعتماد بسیاری از دستگاه­‌ها، مردم و دانشگاهیان است و همه افراد جامعه به فراخور نیازهای خود می‌­توانند از خدمات جهاددانشگاهی بهره­‌مند شوند. اما شاید یک پرسش مطرح شود مبنی بر اینکه ارتباط و گستردگی فعالیت­‌ها و خدمات جهاددانشگاهی چقدر با مسائل و معضلات اجتماعی مرتبط است و می­‌تواند این مسائل را نیز پوشش دهد؟ چراکه به­ طور مشخص و برخلاف بسیاری از سازمان­‌ها، نهادها و دستگاه­‌های دولتی و غیردولتی، جهاددانشگاهی معاونت مشخصی با عنوان معاونت اجتماعی ندارد.

نظر به وسيع بودن ابعاد آسيب­‌های اجتماعی و گسترش روزافزون آن و با توجه به اينکه آسيب­‌های اجتماعی مستقيماً در عملکرد فرد و جامعه اثر می‌گذارد و صرف­ نظر از ضرر و زيان­‌های اقتصادی، بهداشت جسمی و روانی، فرد و جامعه را نيز به مخاطره می­‌اندازد، همواره يکی از دغدغه­‌های بسیاری از اساتید و محققان در تعيين حدود و ثغور فعالیت نهادهای پای کار است. به اذعان بسیاری از محققان علوم اجتماعی و طبق آمارهای رسمی، برخی ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بیکاری، اعتیاد، طلاق و شکاف روزافزون طبقاتی در زمره آسیب‌های اجتماعی جدی هستند و ظرفیت بسیار بالایی برای ایجاد بحران را در جامعه دارند.

از این منظر، اگرچه جهاددانشگاهی معاونتی مجزا برای پرداخت به این مسائل و معضلات ندارد، اما مسائل اجتماعی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اولویت­‌های خود قرار داده است. بر این اساس، برخی فعالیت­‌ها و اقدامات جهاددانشگاهی مستقیماً با معضلات اجتماعی در ارتباط است از جمله بسیاری از پروژه­‌ها و طرح­‌های مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) که پرداخت مستقیمی به این مسائل بوده و خروجی هر کدام قابل تأمل بوده است. در مقابل، بسیاری از فعالیت­‌ها و اقدامات جهاددانشگاهی در بخش­‌های متعدد پژوهشی، فناوری، پزشکی، آموزشی و برخی فعالیت­‌های حوزه فرهنگ، به­ طور مستقیم به مسائل و معضلات اجتماعی نمی‌پردازد، اما خروجی آنها از بروز این معضلات جلوگیری می­‌کند. به­ عبارتی دیگر، پرداختن به مسائل و معضلات اجتماعی در جهاددانشگاهی، در سه حوزه پژوهش، آموزش و اشتغال و فرهنگی به روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می­‌شود.

توانایی ساختارسازی متناسب با شرایط روز جامعه

یکی از ویژگی­‌های فعالیتی در تمامی حوزه­‌های جهاددانشگاهی، توانایی ساختارسازی متناسب با وضع موجود و شرایط روز جامعه است و بسیاری از برنامه­‌ها و طرح­‌ها همزمان با وقوع یک رویداد و بروز و ظهور یک واقعه طرح­‌ریزی، پیگیری و به سرانجام می­‌رسد و در مواردی حتی ادامه می­‌یابد. برای مثال هم­ اکنون و همزمان با شیوع ویروس کرونا و شکل­‌گیری معضلاتی در پی این رخداد، پرداخت به این موضوع در دستور کار حوزه­‌های متعدد جهاددانشگاهی(پژوهش، آموزش و فرهنگی) از جمله مرکز ایسپا، مراکز تحقیقاتی سلول­‌درمانی، کانون­‌های دانشجویی و ... قرار گرفت. امروز در حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی که قابلیت­‌های بیشتری برای پرداخت مستقیم به مسائل و معضلات اجتماعی را داراست، تغییراتی را می­‌توان مشاهده کرد و آن عجین شدن مسائل فرهنگی و اجتماعی و با هم دیدن این دو در موضوعات مختلف است. فضای فعالیت­‌های اجتماعی این نهاد با دو رویکرد در حال فراگیر شدن است؛ نخست فعالیت در حوزه محیط زیست با دارا بودن 150 کانون محیط ­زیستی دانشجویی در کشور است و دیگری راه­‌اندازی پویش­‌های دانشجویی به­ منظور کمک به آسیب‌دیدگان ناشی از اتفاقات ناگواری همچون سیل و زلزله است.

ذیل معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، فارغ از فعالیت­‌های خبرگزاری­‌های آن که پرونده­‌های زیادی را حول موضوعات و مسائل اجتماعی در وادی خبر و اطلاع­‌رسانی و تهیه گزارش پیگیری کرده­‌اند، سازمان دانشجویان ایران نیز توانسته با محوریت مسائل اجتماعی و با یاری دانشجویان داوطلب، فعالیت‌هایی در زمینه محرومیت­‌زدایی در کشور انجام دهد و به دنبال همین اقدام، تلاش می­‌کند از این دانشجویان به­ عنوان الگویی مناسب در زمینه فداکاری و ایثار در قالب طرحی که چندین دوره متمادی است دنبال می­‌شود، تجلیل کند.

در حوزه نشر ذیل این معاونت نیز بعضی تألیفات سازمان انتشارات جهاددانشگاهی با موضوع مسائل و معضلات اجتماعی بوده و این سازمان همچنین تلاش کرده نشست­‌ها و گعده­‌های علمی متعددی با حضور اساتید و محققان به­ منظور معرفی و نقد این کتب و یا پرداخت به مسائل روز برگزار کند، از آن جمله می­‌توان به برگزاری نشست­‌هایی حول موضوع قتل­‌های ناموسی در پی وقوع حادثه تلخ قتل دختری نوجوان از سوی پدر اشاره کرد. در ادامه به بخشی از فعالیت‌­ها و اقدامات حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی که رویکردی اجتماعی دارد، اشاره می­‌کنیم.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)

ایسپا، موفق به اجرای بیش از پنج هزار طرح نظرسنجی در سطوح ملی، منطقه­‌ای یا استانی و محلی شده  و در تمامی مراحل اجرای نظرسنجی­‌ها، اعم از تدوین چهارچوب مفهومی و نظری، تدوین و طراحی پرسشنامه، روش‌های نمونه‌گیری، گردآوری اطلاعات و پرسش­گری در میدان و نیز تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات، ضوابط و ملاحظات علمی و روش‌شناختی را مدنظر دارد و از تجربیات خبرگان این حوزه در سطوح ملی و بین‌المللی و نیز به روزترین روش‌ها استفاده می‌کند.

جهاددانشگاهی با رویکرد اجتماعی را بیشتر بشناسید / خروجی هر طرح؛ پیشگیری از بروز آسیب

از جمله مهمترین طرح­‌های پیمایشی ایسپا؛ «پیمایش ملی فرهنگ سیاسی در دو موج، سنجش تدین اسلامی مردم ایران»، «بررسی میزان استفاده از بازی­‌های رایانه‌ای و نگرش نسبت به این بازی­‌ها»، «دیدگاه جوانان در خصوص ازدواج و تشکیل خانواده»، «دیدگاه مردم در خصوص شیوع آسیب‌های اجتماعی در کشور»، «پیمایش ملی سنجش کیفیت زندگی مردم ایران در دو موج»، «سبک زندگی دانشجویان براساس الگوی آرمانی فارغ‌­التحصیل نظام آموزش عالی ایران»، «بررسی نگرش مردم ایران به مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در دو موج»،‌ « بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد فشار روانی بر مردم»،‌ «ارزیابی عملکرد دولت و انتظارات و توقعات مردم از دولت در 4 موج»،‌ «پیمایش انتظارت و توقعات مردم از مجلس دهم»، «دیدگاه مردم در خصوص دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در 10 موج»،‌ «پیمایش سنجش نگرش زائران اربعین در خصوص پیاده‌روی اربعین در 3 موج» و «بررسی نگرش مردم ایران و شهر تهران نسبت به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در 8 موج» است.

برگزاری 8 دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران

همچنین سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی موفق به برگزاری 8 دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران و یک دوره مسابقات مناظره به زبان انگلیسی شده که در مجموع این مسابقات، تعداد 2 هزار و 303 گروه شرکت‌کننده، معادل 9 هزار و 212 دانشجو در این مسابقات شرکت داشته­‌اند. در این مسابقات، تعداد 2 هزار و 576 مناظره با همکاری یک هزار و 602 داور طی ادوار مختلف برگزار شده است. هدف از برگزاری این مسابقات، ترویج فرهنگ گفت‌­وگو و کسب توانایی در بیان نظرات خود و شنیدن نظر و انتقاد است.

 

جهاددانشگاهی با رویکرد اجتماعی را بیشتر بشناسید / خروجی هر طرح؛ پیشگیری از بروز آسیب

 

در حوزه پژوهش و فناوری نیز، پرداخت‌­های مستقیم و غیرمستقیمی به مسائل و معضلات اجتماعی وجود دارد. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ذیل این معاونت به­ طور مستقیم پژوهش‌­های متعدد و کاربردی حول این موضوعات داشته که از جمله حاشیه­‌نشینی، مطالعات خانواده و آسیب­‌شناسی معضلات خانواده، سنجش دین­داری و ... است؛ این پژوهشگاه ذیل معاونت پژوهشی مستقیماً به این مسائل می‌­پردازد. در مقابل، پژوهشگاه‌­ها و مراکز متعددی حوزه پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی همچون پژوهشگاه رویان که در زمینه درمان ناباروری اقدامات ارزنده­‌ای را انجام داده و پژوهشکده  معتمد که فعالیت­‌هایی در زمینه درمان سرطان برص انجام می­‌دهد و یا سایر مراکز تحقیقاتی و واحدهای فناور این مجموعه که فعالیت‌های آنها مستقیماً با مسائل و معضلات اجتماعی ارتباط ندارد، اما خروجی کار این بخش‌­ها از بروز بسیاری از معضلات اجتماعی همچون طلاق و آسیب­‌های ناشی از مرگ یک عضو از خانواده به دلیل ابتلا به سرطان جلوگیری می‌­کند. به تعبیری اقدامات حوزه پزشکی جهاددانشگاهی نیز از بروز معضلات و مشکلات اجتماعی جلوگیری می­‌کند. در ادامه اشاره‌­ای به برخی اقدامات حوزه پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با رویکرد اجتماعی داریم.

- توانمندسازی ساکنین سکونت­گاه‌های غیررسمی چابهار

- مطالعه اجتماعی مناطق اسکان غیررسمی شهر کرمانشاه باهدف ارائه راهکارها و مدل بومی توانمندسازی
- همکاری در اجرای برنامه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در محلات حاشیه‌نشین در 10 استان کشور
- ارائه خدمات توان‌افزایی جوامع محلی(زهک، قصرقند)

- پیمایش ملی اوقات فراغت ایرانیان

- پیمایش ملی خانواده

- پیمایش ملی رضایت از زندگی

- پیمایش ملی سبک زندگی

- پیمایش ملی ارزش‌ها و رفتارشناسی گردشگری در ایران

- پیمایش ملی هویت ایرانیان

- پیمایش ملی ارزش‌ها و رفتارشناسی گردشگری در ایران

- بررسی و شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در جاذبه‌های گردشگری مشهد

- شناسایی مکان‌های دارای ارزش معنایی و هویتی در شهر مشهد در راستای ارتقای محیط گردشگری و زیارتی شهر

- شاخص‌های بهره‌وری منابع انسانی در سازمان‌های علمی و فناورانه

- شناسایی موانع توسعه شرکت‌های مدیریت صادرات(مطالعه موردی استان هرمزگان)

- سنجش و تحلیل فضای سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران

- شناسایی فضا و موانع کسب‌وکار شرکت‌های دانش‌بنیان

- شناسایی عوامل و موانع توسعه صنایع کوچک و متوسط در اقتصاد ایران

- تبیین نقش بهسازی و نوسازی بافت فرسوده تاریخی شهر تهران در بازتولید منظر شهری
- تحلیل نظام اجرایی طرح‌های نوسازی در بافت‌های فرسوده شهری با تأکید بر بافت فرسوده شهر تهران
- آمایش استان‌های کرمان و خراسان رضوی

- تدوین گزارش ملی پایش سند چشم‌انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران

- بررسی وضعیت شاخص‌های توسعه اجتماعی استان‌های کشور

- بررسی ابعاد تعارض منافع و تأثیر آن بر رفاه اجتماعی

- بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر سبک زندگی

- بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی و دینداری

- بررسی تأثیرات شبکه‌های اجتماعی مجازی بر روابط خانوادگی

بخش آموزش و اشتغال

در بخش آموزش و اشتغال و معاونت مربوطه نیز جهاددانشگاهی از همان ابتدای ورود به این حوزه، تلاش داشته دوره­‌هایی برگزار کند که منجر به کسب مهارتی برای فرد شود. البته ورودی جهاددانشگاهی در این بخش ابتدا فعالیت­‌ها و اقدامات آموزشی بود و کمی بعدتر، پرداختن به موضوع اشتغال و کارآفرینی را نیز در دستور کار خود قرار داد و طرح‌­هایی متعددی از جمله طرح اشتغال­زایی بانوان سرپرست خانوار، طرح سرباز ماهر، آموزش‌­هایی برای زندانیان و ... اجرا کرده است.

بر همین اساس جهاددانشگاهی اقدام به برگزاری دوره‌­های مهارتی و توانمندسازی عمومی و تخصصی، طی سال‌­های 1397 تا 1399 کرد که عمدتاً در قالب طرح­‌های اشتغال برگزار شد و مجموعاً 40 هزار نفر در قالب  1800  دوره  و بالغ بر 400 هزار نفر ساعت آموزش­‌های عمومی و مهارتی معطوف به کسب و کار را دریافت کردند. این آموزش­‌ها طیف وسیعی از موضوعات عمومی کسب و کار  و کارآفرینی و موضوعات تخصصی کسب و کار را دربرمی­‌گیرد که موجب هدایت فراگیران به کسب و کار مورد نظر خود می‌­شود.

 

جهاددانشگاهی با رویکرد اجتماعی را بیشتر بشناسید / خروجی هر طرح؛ پیشگیری از بروز آسیب

 

جهاددانشگاهی در اجرای طرح‌­های اشتغال، همواره تلاش کرده از ظرفیت­‌های پژوهشی، فرهنگی و آموزشی استفاده بهینه داشته باشد، در این راستا  ابتدا مزیت‌های ملی و  استانی مبتنی بر بازار شناسایی می‌شوند، سپس با پیشرانان، کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای موفق شناسایی شده و به­ منظور توسعه بازار و محصول، از طریق شبکه­‌سازی و زنجیره ارزش مذاکره می‌شود. این نهاد تا کنون 395 مزیت و فرصت در حوزه کسب ­وکارهای خرد و خانگی در استان­‌های کشور  شناسایی کرده که این مزیت­‌ها بعضاً در استان­‌های کشور مشترک است.

از سال 1380  تاکنون حدود 400 هزار نفر در سراسر کشور از آموزش­‌های عمومی و تخصصی کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی برخوردار شده­‌اند که نزدیک به دو هزار نفر از این تعداد مربوط به دوره­‌های تربیت مربی و مشاوره کارآفرینی است. این دوره‌­ها با هدف توانمندسازی و ارتقای مهارت­‌های کسب­‌وکار فراگیران برگزار می­‌شود. همچنین در این سال‌­ها، 450  هزار نفر مشاوره‌­های عمومی  و تخصصی  شغلی را دریافت کرده‌­اند.

 توسعه مشاغل نوین و خانگی

یکی از اولویت‌­های دولت در بحث اشتغال­‌زایی طی سال­‌های اخیر و به ­ویژه در دوران رکود اقتصاد و تحریم، اولویت‌­دهی به کسب­‌وکار خرد و کوچک است که نیاز به سرمایه کم و از سوی دیگر ظرفیت اشتغال­‌زایی بالایی دارند. به همین خاطر جهاددانشگاهی با توجه به تجارب خود در زمینه شناسایی فرصت‌­های اشتغال و کارآفرینی، در زمینه کسب­‌وکارهای خرد و خانگی پیشنهاداتی را به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ارائه کرد که این پیشنهادات در قالب «طرح ملی توسعه مشاغل خانگی» دنبال می‌­شود. براساس این طرح، ابتدا طرح پایلوت مشاغل خانگی در 9 استان برای 20 هزار نفر اجرا و پس از ارزیابی و موفقیت نسبی آن در گستره ملی تعمیم داده شد. به­ طوری­که در ارائه آن طرح، توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار، براساس الگوی توسعه مشاغل خانگی، برای 6 هزار و 200 نفر در 24 استان با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اجرا شد. در ادامه طرح توسعه مشاغل خانگی برای 31 استان کشور با ظرفیت 54 هزار و 300 نفر نیز مورد موافقت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی  قرار گرفت و هم‌اکنون در 31 استان کشور از سوی واحدهای جهاددانشگاهی در حال اجراست.

 

جهاددانشگاهی با رویکرد اجتماعی را بیشتر بشناسید / خروجی هر طرح؛ پیشگیری از بروز آسیب

 

از دیگر اقدامات مهم این حوزه؛ اجرای طرحی با همکاری undp برای یک­هزار و 600 کسب­ وکار آسیب­‌دیده در اثر شیوع ویروس کرونا به­ صورت پایلوت در شهرستان ملارد است. این طرح در سه مرحله اقدام به شناسایی مزیت­‌های مناطق مختلف کشور، توانمندسازی(آموزش و مشاوره) و اتصال به بازار با رویکرد پایدارسازی کسب­‌وکارها و شبکه‌­سازی آنها کرده است.

 راه­‌اندازی طرح اشتغال بانوان سرپرست خانوار

براساس آخرین آمار معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، تعداد یک میلیون و 213 هزار و 731 بانوی سرپرست خانوار در کشور وجود دارد، همچنین مطابق گزارش اعلام ­شده از سوی مرکز آمار ایران در سال  1398، نرخ مشارکت اقتصادی زنان کمتر از 16 درصد است.  تجربه طرح پایلوت توسعه مشاغل خانگی بیانگر آن است، 75 درصد متقاضیان این نوع کسب­‌وکار زنان هستند.  لذا یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش نرخ بيکاری، توانمندسازی اقتصادی و فراهم ساختن زمينه اشتغال بانوان، مشاغل خانگی است. در این راستا معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با همکاری جهاددانشگاهی و نظارت عالیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح ملی توانمندسازی اقتصادی بانوان سرپرست خانوار که براساس طرح ملی توسعه مشاغل خانگی طراحی شده است، برای 6 هزار و 200 بانوی سرپرست خانوار در 24  استان کشور اجرا می‌کند. همچنین 60 درصد مخاطبان این طرح، بانوان دانش‌­آموخته دانشگاهی هستند.

انتهای پیام
captcha