جهاد دانشگاهی؛ پل ارتباطی صنعت و دانشگاه
کد خبر: 3914659
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸

جهاد دانشگاهی؛ پل ارتباطی صنعت و دانشگاه

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل گفت: امسال چهلمین سالروز تاسیس نهاد علمی و انقلابی جهاد دانشگاهی را در حالی گرامی می‌داریم که در یک حرکت جهادی در دانش و فناوری، این مجموعه پل ارتباطی صنعت و دانشگاه محسوب می‌شود.

جهاد دانشگاهی؛ پل ارتباطی صنعت و دانشگاهبه گزارش ایکنا از اردبیل، مهران اوچی اردبیلی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل، ۱۴ مردادماه در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران که به مناسبت فرارسیدن سالروز تاسیس نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: ۱۶ مرداد سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی است که امسال چهلمین سالروز تاسیس این نهاد علمی و انقلابی را در حالی گرامی می‌داریم که در یک حرکت جهادی در دانش و فناوری، این مجموعه پل ارتباطی صنعت و دانشگاه محسوب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: این نهاد انقلابی با احصای نیاز‌ها و در نظر گرفتن دغدغه‌های مختلف متناسب با ظرفیت‌های استان تلاش می‌کند تا فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی، فناورانه و اشتغالزا را با رویکردی مناسب انجام دهد.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل به فعالیت‌های حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: مهمترین رسالت و وظیفه ما اقدامات موثر و زیربنایی در حوزه فرهنگی بوده که هم‌راستا با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های کشوری در استان نیز در یک ساختار منسجم و متشکل فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌شود.
اوچی اردبیلی بیان کرد: در سال گذشته همکاران ما در حوزه فرهنگی موفق شدند ۶۷ برنامه فرهنگی را اجرا کنند که مهمترین این برنامه‌ها برگزاری مسابقات کتابخوانی، مناظره دانشجویی، برگزاری سمینار‌ها و اردو‌ها بوده است.
وی برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی با حضور دانشجویان مشتاق و علاقمند به این حوزه را یادآور شد و تصریح کرد: این دوره از مسابقات به نحو مطلوب و اثرگذاری برگزار شد که به دلیل آن، دبیر مرحله استانی اردبیل توانست در کشور رتبه برتر را از آن این واحد نماید.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل افزود: جهاد دانشگاهی فعالیت‌های خوبی را در حوزه نظرسنجی و افکارسنجی با محوریت مرکز ایسپا انجام داده که ۹ مورد نظرسنجی و افکارسنجی با موضوع مصرف الکل، رضایتمندی بیماران از مراکز درمانی و تجزیه و تحلیل آمار‌های دقیق از شیوع بیماری کرونا از جمله این فعالیت‌ها بوده است.
اوچی اردبیلی با اشاره به فعالیت‌های رسانه‌ای خبرگزاری ایسنا و ایکنا در بدنه جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: همکاران ما در این دو مجموعه رسانه‌ای با تولید بیش از ۲ هزار خبر در ایسنا و ۱۵۰۰ خبر در ایکنا سعی کردند به امر اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی افکار عمومی در سال گذشته کمک کنند.
وی فعالیت حوزه انتشارات جهاد دانشگاهی را یادآور شد و بیان کرد: به همت این مجموعه ۲۵ جلد کتاب تهیه، تدوین و انتشار یافته و قرار است در سالجاری نیز در این حوزه آثار ارزشمند جدیدی تالیف و منتشر شود.

انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه گیاهان دارویی

اوچی ادامه داد: انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه گیاهان دارویی یکی از ظرفیت‌های بزرگ برای تولید و پرورش گونه‌های دارویی بومی هست که جهاد دانشگاهی طی سال‌های اخیر آغاز کرده است.
رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل تصریح کرد: هم اکنون تولید و پرورش ۳ گیاه دارویی بابونه، قره قاچ و کوبر بومی انحصاری استان اردبیل محور فعالیت‌های تحقیقاتی مراکز رشد جهاد دانشگاهی است.
این مقام مسئول افزود: کار‌های تحقیقاتی در زمینه فندق در جنگل‌های فندقلو از دیگر فعالیت‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی است که طی سال‌های اخیر در جهاد دانشگاهی آغاز شده و تاکنون کار‌های مهمی در این زمینه از جمله ارتقا سطح آزمایشگاه‌ها و کار‌های تحقیقاتی و اخذ زمین برای کشت گونه‌های ژنتیکی مقاوم در برابر سرمازدگی است.
اوچی ادامه داد: فندق یکی از محصولات سودده در دنیا است که اصلی‌ترین وظیفه این تیم مطالعاتی احیای ذخیره گاه ژنتیکی از جنگل فندقلو برای اصلاح الگوی کشت نهال فندق است.
وی خاطر نشان کرد: ۱۶ شرکت فناوری در مراکز رشد جهاد دانشگاهی با ۳۴ طرح فناور در حال انجام کار‌های تحقیقاتی هستند و ۳ شرکت دانش بنیان نیز در کنار این شرکت‌ها در حال فعالیت در زمینه کار‌های تحقیقاتی و علمی هستند.
رئیس جهاد دانشگاهی استان تاکید کرد: داروی سینوزیت با برند «دامپرلی» به مرحله تجاری سازی رسیده و امیدواریم در سال جاری شاهد راه اندازی خط تولید این محصول به عنوان یک داروی گیاهی برای استفاده عموم باشیم.

فعالیت‌های آموزشی با محور مهارت‌افزایی و ایجاد اشتغال
رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به تداوم فعالیت‌های آموزشی در شرایط کرونایی اشاره کرد و گفت: در سالجاری تلاش بر این است تا برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی در فضای مجازی برگزار شود تا مخاطبان ما از این برنامه‌ها استفاده کنند.
اوچی اردبیلی افزود: جهاد دانشگاهی تلاش می‌کند آموزش‌های خود را با محور مهارت‌افزایی و ایجاد اشتغال برای گروه‌های مختلف جامعه انجام دهد که در کنار این اقدامات افزایش رشته‌های جدید آموزشی نیز در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در سال گذشته علیرغم محدودیت‌های ناشی از شیوع کووید – ۱۹ موفق شدیم بیش از ۱۲ هزار نفر را تحت پوشش آموزش‌های جهاد دانشگاهی ببریم و در کنار آن بیش از ۱۰ مورد فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی انجام شده که سرفصل تمامی این فعالیت‌ها انعقاد تفاهمنامه همکاری برای طرح جامع گردشگری اردبیل با همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل است.

سردبیر: ابراهیم عزیززاده

انتهای پیام
captcha