جهاددانشگاهی با نگاه ویژه به آینده مسیر خود را ادامه دهد
کد خبر: 3914830
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵

جهاددانشگاهی با نگاه ویژه به آینده مسیر خود را ادامه دهد

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان با اشاره به اینکه آینده‌پژوهی یکی از فعالیت‌های مؤثر جهاددانشگاهی است، بیان کرد: جهاددانشگاهی باید با یک نگاه ویژه به آینده مسیر خود را ادامه دهد و قدم‌هایی فراتر از موفقیت‌های گذشته بردارد.

به گزارش ایکنا از کردستان، آیت‌الله سیدمحمد حسینی شاهرودی، نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان در دیدار با جهادگران جهاددانشگاهی که امروز، 15 مردادماه به مناسبت چهلمین سالگرد تشکیل این نهاد انقلابی برگزار شد، اظهار کرد: جهاددانشگاهی از مولودهای مبارک انقلاب بوده که تا به امروز شاهد تحولات و شکوفایی این نهاد انقلابی در عرصه‌های علمی، آموزشی و فرهنگی بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی با گذشت 40 سال از فعالیت خود گام اول را موفقیت‌آمیز برداشته و به بلوغ فکری رسیده است، افزود: جهاددانشگاهی در زمینه کمک به اسلامی کردن فعالیت‌های دانشگاه‌ها و توسعه علمی دانشگاه‌ها توانسته اثرات مثبتی را از خود نشان دهد.

آیت‌الله شاهرودی به پیشرفت‎های علمی و توسعه‌ای کشور اشاره و بیان کرد: بخش وسیعی از این پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی کشور را مدیون جهاددانشگاهی هستیم. جهاددانشگاهی در آستانه آغاز گام دوم فعالیت‌های خود بوده و باید با توجه به گذشته پربار و ارزشمند خود گام دوم را بلندتر و مؤثرتر بردارد هر چند در دو سال آغاز گام دوم انقلاب حرکات ارزشمند و گرانقدری را از این نهاد انقلابی شاهد بوده‌ایم.

وی بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران به برکت تحریم‌های دشمنان و بدون کمک هیچ بیگانه‌ای و با تکیه بر توانایی جوانان، نخبگان و اندیشمندان خود توانسته در عرصه‌های مختلف هسته‌ای، نانو، هوافضا، نظامی، علمی و پژوهشی به موفقیت‌های بزرگی دست یابد و جوابگوی نیازهای ضروری کشور در این شرایط سخت تحریم باشد. تا زمانیکه در صنعت خودروسازی وابسته به کشورهای غربی بودیم نتوانستیم هیچ موفقیتی را در این بخش داشته باشیم و روز به روز این وابستگی‌ها بیشتر می‌شد، اما بعد از تحریم صنعت خودروسازی مباحث خودور ملی با استفاده از فناوری‌های داخلی مطرح شده و تغییرات چشمگیری در این حوزه نیز در حال شکل‌گیری است.

آیت‌الله شاهرودی با اشاره به بالا رفتن قدرت دفاعی کشور با استفاده از فناوری‌های داخلی تأکید کرد: دستیابی کشور به این قدرت دفاعی عظیم امروز دست دشمنان را از دست دراز به سوی کشورمان قطع کرده است.

وی با اشاره به اینکه قرار دادن دو واژه جهاد و دانشگاهی بدون هدف نبوده و قطعاً با برنامه و استراتژی خاصی این عنوان برای جهاددانشگاهی انتخاب شده‌ است، بیان کرد: در اوایل انقلاب به منظور همراهی و همگامی با نظام تشکل‌های مختلفی با مسئولیت‌های خاصی شکل گرفته است که این تشکل‌ها در مأموریت‌های خود بسیار مثبت عمل کرده‌اند که جهاددانشگاهی یکی از این نهادها بوده است. جهاددانشگاهی باید مسیر حرکت برای دانشگاه‌ها و دانشجویان را مشخص کند چراکه جهت دادن به مسیر حرکت دانشگاه‌ها رسالت اصلی جهاددانشگاهی است.

آیت‌الله شاهرودی شرکت‌های دانش‌بنیان را از نتایج خوب و موفق دانشگاه‌ها دانست و افزود: دشمن با تنگ کردن عرصه‌های اقتصادی بر کشور ما موجب شد تا فعالیت‌های جهاد خوبی برای رسیدن به خودکفایی در تمام عرصه‌های علمی، آموزشی، پزشکی و ... صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه آینده‌پژوهی یکی از فعالیت‌های مؤثر جهاددانشگاهی بوده است، بیان کرد: جهاددانشگاهی باید با یک نگاه ویژه به آینده مسیر خود را ادامه دهد و باید قدم‌هایی فراتر از موفقیت‌های گذشته بردارد. برای همراه شدن با تکنولوژی‌های روز ما نیز باید از فرصت‌ها استفاده لازم را ببریم و سرعت حرکت خود را افزایش دهیم.

آیت‌الله شاهرودی با بیان اینکه کشور ما زمانی در تقابل نظامی با دشمن بود، اظهار کرد: امروز دشمن در قالب حمله سایبری و تهاجم فرهنگی در یک جنگ واقعی با ما بوده است ما نیز باید در این تقابل فرهنگی باید بسیار مؤثر عمل کنیم تا پیروز این میدان نبرد باشیم.

وی به جنگ تمدن‌ها در دوران کنونی اشاره و بیان کرد: دشمنان در این جنگ به این نتیجه رسیدند که تنها توان مقابله با تمدن اسلامی را ندارند و براین اساس توطئه‌های خود را بر از بین بردن سبک زندگی اسلامی و فراموش کردن فرهنگ اسلامی برنامه‌ریزی کردند.

آیت‌الله شاهرودی با اشاره به اینکه در این جنگ تمدن‌ها وظیفه و رسالت دانشگاه‌ها سنگین‌تر از گذشته بوده است، تصریح کرد: جهاددانشگاهی به جهت مرتبط بودن با دانشگاه‌ها می‌تواند در این زمینه به یاری دانشگاه‌ها بیاید و با آگاه کردن دانشگاه‌ها نقاط ضعف و قوت دانشگاه‌ها را به آن‌ها بشناساند.

وی در پایان یادآور شد: جهاددانشگاهی در این عرصه نیز فعالیت‌های خوب و مؤثری انجام داده است و باید بسیار قوی‌تر، آینده‌نگرتر و پرتلاش‌تر و جهادی‌تر وارد عرصه شود.

انتهای پیام
captcha