اولین داروی گیاهی ترک اعتیاد در ایران رونمایی شد
کد خبر: 3914880
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
از سوی جهاددانشگاهی؛

اولین داروی گیاهی ترک اعتیاد در ایران رونمایی شد

مراسم رونمایی از کپسول دتوکسین، اولین داروی گیاهی ترک اعتیاد تولید شده از سوی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی برگزار شد.

باولین داروی گیاهی تأیید شده اعتیاد رونمایی شده گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم رونمایی از کپسول دتوکسین، اولین داروی گیاهی ترک اعتیاد در ایران که از سوی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی تولید شده است، امروز ۱۵ مردادماه در حاشیه مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد تأسیس این نهاد انقلابی، در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
 
مراسم رونمایی این دارو با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی و محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو برگزار شد.
 
رضا غفارزادگان، رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، در این مراسم با اشاره به تولید کپسول دتوکسین برای نخستین بار در ایران، اظهار کرد: این دارو برای کنترل سندروم محرومیت از اپیوئید‌ها طراحی شده است.
 
وی با بیان اینکه اعتیاد یکی از مشکلات اجتماعی کشور بوده و سرمایه اجتماعی زیادی را از ما می‌گیرد، گفت: متأسفانه بالغ بر سه میلیون نفر درگیر این مشکل هستند. در پژوهشکده دارو‌های گیاهی به فکر چاره‌ای برای این معضل افتادیم و با توجه به اینکه دارو‌های شیمیایی وابستگی شدیدی دارند و مشکلات شدید گوارشی ایجاد می‌کنند، سعی کردیم از گیاهی دارویی به نام تلخه بیان که گیاه بومی ایران است استفاده کنیم.
 
غفارزادگان افزود: ترکیبات آلفالوئیدی را از این گیاه جدا کرده و با روش‌های gc و gcmas مورد شناسایی قرار دادیم و درمحیط آزمایشگاهی تست‌های مختلف را بر روی آن انجام داده و به نتایج خوبی رسیدیم. لذا تصمیم گرفتیم دارو را وارد فاز کارآزمایی بالینی قرار دهیم. بر همین اساس با حمایت سازمان غذا و دارو، دتوکسین را روی ۱۰۰ بیمار آزمایش کرده و نتایج خوبی گرفتیم.
 
وی ادامه داد: پس از این آزمایش،‌ تصمیم گرفتیم این دارو را فرمولاسیون کنیم. تمام فرمول در پژوهشکده گیاهان دارویی به ثمر رسید و توانستیم برای حضور در بازار آن را به شکل کپسول تولید کنیم. با حمایت سازمان غذا و دارو مجوز‌های داروی گیاهی ترک اعتیاد برای حضور در بازار‌های کشور صادر شده است.
 
در ادامه این مراسم محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو نیز با اشاره به چهلمین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی، اظهار کرد: این نهاد انقلابی در سال‌های نخست انقلاب به عنوان پرچم‌دار توسعه علمی کشور پا به عرصه فعالیت گذاشت و بسیاری از محققان و افراد نخبه را مورد حمایت قرار داد که بسیاری از آنان، پایه‌گذار شرکت‌های صنعتی و دانش‌بنیان شدند و امروز کشور از برکات حضور این افراد بهره‌مند می‌شود.

شانه‌ساز با بیان اینکه جهاددانشگاهی در طول حیات خود خدمات متعددی را در حوزه فن‌آوری و نیروی انسانی به کشور ارائه داده است، گفت: امیدوارم جهاددانشگاهی بتواند روز به روز درخشانتر باشد و فعالیت خود را توسعه دهد.

وی با اشاره به تولید داروی دتوکسین از سوی جهاددانشگاهی، گفت: یکی از انتظارات و اهرم‌هایی که برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه دولت‌های متخاصم در اختیار داریم، استفاده از ظرفیت‌های بومی و ملی است.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: دارو‌های گیاهی و طبیعی در این سیاست جایگاه‌های ویژه‌ای دارند. مقام معظم رهبری همیشه از این موضوع حمایت کرده است. از سوی دیگر دولت‌هایی که فعالیت داشته‌اند در زمان‌های مختلف حمایت از توسعه این دارو‌ها را به عنوان وظایف خود محسوب کرده‌اند.
 
شانه‌ساز در ادامه با اشاره به صدور مجوز اولین داروی گیاهی ترک اعتیاد که مراحل کارآزمایی بالینی خود را با موفقیت گذرانده است، گفت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به عنوان متولی امر در صدور مجوز‌های لازم سعی کرد که نهایت تسهیلات لازم و مشاوره‌ را به افرادی که می‌خواستند در این حوزه فعالیت کنند، ارائه دهد.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه با بیان اینکه ۲۵۰ کارخانه دارو‌های گیاهی در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: این کارخانه حجم بسیار بزرگی از بازار را در اختیار داشته و ۵ هزار میلیارد تومان ارزش این بازار است.

وی افزود: دارو‌های گیاهی روز به روز ارزش خود را بیشتر نشان داده و بعضاً فعالیت‌های یونیکی را انجام می‌دهند و توانسته‌اند در بخش درمان روز به روز ارزش خود را نشان دهند و جایگاه خود را حفظ کنند.

شانه‌ساز با اشاره به رونمایی از داروی دتوکسین گفت: این دارو یک مشت و نمونه خروار فعالیت‌های دارویی در کشور بود. اتفاق مثبتی که در مورد این دارو رخ داد انجام مطالعات بالینی این دارو و شواهد مستند آن بود. همواره پزشکان و داروسازان در انتظار یک مستند و شاهد بالینی هستند تا اثر بخشی دارو را با توجه به علم دارویی روز اثبات کنند.

وی افزود: داروی دتوکسین با موفقیت‌های بالینی خود این امید را به وجود می‌آورد که فرهنگ مطالعات بالینی برای دارو‌های گیاهی نهادینه شده و اطمینان را در میان اطبا به وجود آورد و در گام بعدی نیز زمینه‌ساز صادرات به بازار‌های تحت نظارت جهان شود.

شانه‌ساز با بیان اینکه دارو‌های گیاهی زمینه تحقق شعار‌های مقاومتی را نیز فراهم می‌کنند، گفت: امیدواریم این دارو‌های گیاهی با کارآزمایی‌های بالینی زمینه حضور علمی پر قدرتی را فراهم کند.
انتهای پیام
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۰
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۰ - ۰۴:۱۷
16
27
تا الان کسانیکه ازین دارو برای ترک اعتیاد به تریاک استفاده کرده اند همگی متوجه بی اثر بودن دارو در کاهش دردهای دوره سم زدایی و ترک اعتیاد شده اند.چرا این را میتوانید براحتی از پزشکانی که ازین دارو برای درمان بیماران خود استفاده کرده اند متوجه شوید.ساخت یک دارو سالها زمان میبرد و جهشی نیست..چرا گزارش و بی خاصیت بودن این دارو را در جامعه بصورت بصورت فیدبک و بازخورد مشاهده نمیکنید.باکمال احترام از نظر پزشکی سوء استفاده از روند درمان در حوزه ترک اعتیاد است.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۳ - ۲۰:۲۸
2
3
دقیقا بی خاصیت است و دور ریختن پول
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - ۱۲:۲۵
0
3
دارویی کاملا بی اثر و بی مصر،فقط و فقط فریبکاری
captcha