به گزارش ایکنا از اردبیل، زعفر احدزاده، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، ۱۶ مردادماه در آستانه روز خبرنگار، اظهار کرد: در هفدهم مردادماه سال ۱۳۷۷، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مردادماه هر سال را به عنوان روز خبرنگار نامگذاری کرد که فرصت مغتنمی برای متمرکز شدن بر نقش اصحاب قلم و اندیشه و قدرشناسی از پیشگامان توسعه فکری جامعه است که با مهندسی افکار سعی در بهبود فرایندها در راستای دستیابی به مطلوبها هستند.
وی با اشاره به آثار و پیامدهای مثبت آگاهی مردم جامعهای از تصمیمات و عملکرد متولیان اظهار کرد: خبرنگار حلقه ارتباط مردم و مسئولین بوده و عامل آگاهی، که نقش مهمی توسعه همه جانبه جوامع دارند و قشر آگاه و تاثیرگذاری هستند که با بیان حقایق، مسئولیت اجتماعی خود را به خوبی ایفا میکنند.
احدزاده در ادامه با اشاره به این اصل مهم که شناخت و آگاهی نیاز عصر دانایی است، از نقش آگاهی و دانستن در جوامع بشری که یکی از عمده دلایل بروز پدیده اطلاع رسانی و فعالیت حرفهای خبرنگاران است، سخن گفت و افزود: در تاریخ هزاران ساله زندگی بشر تلاش برای بیشتر دانستن به عنوان یک اصل محوری حیات مطرح بوده است، و شهروند آغاز هزاره سوم بیش از انسانهای هر عصر دیگری به دانستن نیاز دارد از اینروست که میگویند؛ شناخت و آگاهی نیاز عصر دانایی است.
وی تصریح کرد: در نظام نوین جهانى، شهروند جهان امروز در عصر رسانهها زندگی میکند؛ عصری که در آن رسانههای گروهی جزء جدایی ناپذیر زندگی بوده و آنچه که رسانهها به عنوان اطلاعات انتقال میدهند، به اشکال مختلف در نحوه زندگی، اندیشه و احساسات و حتی برای نسل کودک و نوجوان به عنوان شهروندان فردای جامعه تعیین کننده است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در ادامه به نقش ابزار ارتباطی و رسانهها در شرایط بوجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: مهمترین عامل حفظ ارتباط این نهاد فرهنگی با نسل کودک و نوجوان استان ابزارهای ارتباطی نوین و شبکههای اجتماعی است و اطلاع رسانی از همین طریق و رسانههای صوتی، تصویری و مکتوب و مجازی میباشد که علیرغم محدودیتهای بوجود آمده ناشی از شرایط موجود، نه تنها فعالیتها تعطیل نشد بلکه باعث تمرکز بیشتر بر ظرفیتهایی شد که عامل اصلی ارتباط میباشند.
احدزاده افزود: علیرغم این محدودیتها و شرایط کرونایی، خوشبختانه شاهد توفیقات کودکان و نوجوانان استان در عرصههای بین المللی و کشوری هستیم که در چهار ماه گذشته شانزده رتبه و مقام برای استان به ارمغان آورده اند و آخرین دستاورد فرزندان استان کسب دو دیپلم افتخار از طرف سوی بنیاد صلح و همکاری کشور اسپانیا بود که برای کشورمان به ارمغان آوردند.
وی در قسمتی دیگر از این گفتگو به نقش رسانهها و متولیان اندیشه ورز رسانهها که میتوانند در کنار نهاهای رسمی آموزشی، فرهنگی، پرورشی و خانواده در مهارت آموزیهای لازم برای زندگی در هزاره سوم توسط نسل کودک و نوجوان افزود: سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، باسوادی را توانایی تغییر اعلام کرده و باسواد به کسی اطلاق میشود که بتواند از خواندهها و آموختههای خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند، مهمترین ابزار و رسانهی این یادگیریها کتاب و رسانهای مکتوب و دیداری و شنیداری است، بنابراین مفهوم آموزشوپرورش امروز معادل با مفهوم یادگیری است و مفهوم یادگیری از انتقال دانش، وسیعتر شده و دارای چهار مفهوم؛ یادگیری برای دانستن؛ یادگیری برای عمل کردن و یادگیری برای زندگی کردن است و اگر تا سالهای اخیر هدف آموزشوپرورش دستیابی به مهارت خواندن، نوشتن، حساب کردن و سواد رایانهای بود، اما امروزه افزون بر مهارتهای یادشده، نیازهای جدید در قالب کسب مهارتهای زیستن، حل مسئله در موقعیتهای جدید زندگی، چگونگی رویـارویی با چالشهای هزاره سوم بالأخص در فرایند شهروندسازی، تعریف میشود.
احدزاده در خاتمه به کمک اصحاب رسانه در تنظیم رژیم مصرف رسانهای برای نسل کودک و نوجوان افزود: تنظیم رژیم مصرف رسانهای با لحاظ این مهم که؛ همانطور که برای تغذیه، پوشاک و سایر امورات خود حساس هستیم، باید برای خوراک رسانهاینسل کودک و نوجوان هم حساس باشیم، وضع قوانین زمانی استفاده از رسانه و تهیه جدول مصرف رسانهای را بهعنوان مؤلفه مهم و دوم و وساطت فعال در این زمینه را به عنوان سومین مؤلفه مهم در مداخلات مصرف رسانهای بوده و نباید از یاد برد در عصر پرچالش حاضر اگر با کودک و نوجوان امروزی خود صحبت نکنیم دیگران صحبت خواهند کرد که در صورت عدم مداخلات منطقی و درست، ممکن است در رفتارهای تربیتی تأثیر نامناسب داشته باشد.