گزارش ایکنا از چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن اوقاف آذربایجان‌شرقی
کد خبر: 3915260
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸

گزارش ایکنا از چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن اوقاف آذربایجان‌شرقی

مسابقات استانی قرآن کریم همه‌ساله توسط اداره‌کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی برگزار می‌شود، از نظر شرکت‌کنندگان این مسابقات محلی برای محک زدن آموزه‌های قرآنی آن‌ها طی چندین سال آموزش و فعالیت قرآنی است.

گزارش ایکنا از چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن اوقاف آذربایجان‌شرقیمرحله استانی چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف آذربایجان‌شرقی طی دو روز 15 و 16 مردادماه به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تبریز در حالی در سالن اجتماعات این اداره‌کل آغاز شد که به دلیل شیوع کرونا و مشکلات پایگاه اینترنتی تعداد ثبت‌نام کنندگان نسبت به سال‌های گذشته پایین‌تر بود.

این مسابقات در ۱۱ رشته برگزار شده و آزمون کتبی مرحله استانی رشته تفسیر عمومی و رشته‌های معارفی این دوره از مسابقات نیز به‌صورت همزمان با سراسر کشور، ۲۴ مردادماه با حضور ۶۳ شرکت‌کننده در تبریز برگزار خواهد شد.

رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری مسابقات

حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف استان در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، در رابطه با نحوه برگزاری این دوره از مسابقات گفت: این دوره از مسابقات با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تمامی پروتکل‌های بهداشتی در تبریز برگزار شد.

وی با بیان این‌که امسال به خاطر شیوع کرونا از مرحله شهرستانی عبور کرده و به نوعی فقط مرحله استانی را برگزار کردیم، افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری به جد مورد توجه بوده و در تصاویر منتشر شده از نحوه برگزاری نیز قابل مشاهده است.

حجت الاسلام حسینی، با بیان این‌که امسال اتاق داوران هم کاملاً مجزا و با رعایت فاصله‌گذاری بوده و متسابقین نیز به ترتیب و نفر به نفر حضور می‌بابند، گفت: امسال نحوه برگزاری، به صورت تجمعی نبوده و موارد توصیه شده را کاملا رعایت می‌کنیم.

مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی، با اشاره به این‌که بعد از مرحله استانی، منتخبان به مرحله کشوری راه می‌یابند، افزود: امسال به خاطر شیوع کرونا، اولویت‌ها را برگزار می‌کنیم و آمار متسابقین نیز نسبت به سال گذشته پایین‌تر است.

ثبت نام ۳۰۷ نفر در چهل وسومین دوره

حسین عزیزعلی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف استان نیز در گفت‌وگو با ایکنا در تشریح این خبر اظهار کرد: این دوره از مسابقات در رشته‌های حفظ ۵ جزء، ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان (آقایان)، دعاخوانی، هم‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم (آقایان) و تفسیر عمومی قرآن کریم بین متسابقان برگزار شد.

وی افزود: امسال، ثبت‌نام از شرکت کنندگان در چهل‌و سومین دوره مسابقات قرآن با وجود شیوع ویروس کرونا از ششم اردیبهشت ماه الی شانزدهم خرداد ماه انجام شد، متأسفانه به دلیل شیوع کرونا و مشکلات پایگاه اینترنتی تعداد ثبت‌نام کنندگان نسبت به سال‌های گذشته بسیار پایین بود.

عزیزعلی، تأکید کرد: با توجه به این‌که در بسیاری از شهرستان‌های استان تعداد ثبت‌نام کنندگان به حد نصاب نرسید، ﺍﻣﺴﺎﻝ ﻃﺒﻖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﺭﯾﺰﯼ‌ﻫﺎ بر اساس صرفه‌جویی در هزینه‌ها، مدیریت زمان و رعایت فاصله اجتماعی و مراقبت بهداشتی در ایام کرونایی ﻭ همچنین ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ‌ﻫﺎﯼ ﺑﻪ‌ﻋﻤﻞ ﺁﻣﺪﻩ مرحله شهرستانی و استانی ﭼﻬﻞ‌ﻭﺳﻮﻣﯿﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ طی دو روز 15 و 16 مردادماه در تبریز برگزار شد.

عزیزعلی در بخش پایانی سخنانش با بیان این‌که 307 نفر در این دوره از مسابقات ثبت‌نام کرده‌اند، خاطرنشان کرد: از این تعداد 154 نفر آقا و 153 نفر از بانوان هستند که طی دو روز با یکدیگر رقابت می‌کنند.

عمل به قرآن به جوامع تعالی می‌بخشد

محمد ملازاده، حافظ کل قرآن نیز با اشاره به اینکه از دوران نوجوانی نزد استاد زارعان شروع به یادگیری و حفظ قرآن کرده، گفت: بدون قرآن نمی‌شود سعادت آخرت را بدست آورد. چرا که یکی از توصیه‌های اصلی پیامبر کتاب الهی بود و بدون تمسک به آن نمی‌توان سعادت آخرت را بدست آورد. اگر قرآن در عمل، رفتار، گفتار، شخصیت انسان و جامعه ظهور و بروز پیدا نکند، هرگز به قرآنی شدن انسان و جامعه نخواهد انجامید، عمل به قرآن کریم جان‌ها را منقلب می‌کند و به جوامع تعالی می‌بخشد.

وی بزرگترین هدیه‌ای که دریافت کرده را همان توفیق حفظ قرآن کریم که خداوند متعال به او عطا کرده است می‌داند و ادامه می‌دهد: قرآن و دستورات ارزشمند آن در ابعاد مختلف زندگی من تاثیرات بسیار مثبتی گذاشته است که در حالت کلی می‌توانم بگویم فکر و ذهن مرا برای اطاعت از فرمان خداوند سوق داده است.

ملازاده، ادامه داد: نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در جامعه را باید از مدارس آغاز کنیم و در هر مرحله‏‌ای، اعم از آموزش روخوانی و روان‏خوانی یا مفاهیم و مانند آن، باید سعی شود که علاقه دانش‌‏آموزان نسبت به درس و کلاس افزایش یابد و شور و شوقی برای بهره بردن از این کتاب آسمانی در آنها به وجود آید.

این حافظ کل قرآن، در رابطه با سطح برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف گفت: سطح برگزاری مسابقات اوقاف در تمام رشته ها بالا است که استعدادهای درخشان قرآنی زیادی را کشف کرده است.

انتهای پیام
captcha