غدیر واقعه‌ای برای همه بشریت است/ مهم‌ترین رویداد پس از بعثت
کد خبر: 3915325
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
نماینده ولی فقیه در اندونزی:

غدیر واقعه‌ای برای همه بشریت است/ مهم‌ترین رویداد پس از بعثت

نماینده ولی فقیه در اندونزی تصریح کرد: واقعه غدیر متعلق به یک مذهب و دین نیست، بلکه برای همه بشریت است و فقط به شیعیان و حتی مسلمانان اختصاص ندارد. درهای آسمان و راه‌هایی که پیامبر(ص) به ملکوت گشود، با غدیر برای همیشه باز ماند و منظور از انتخاب این روز برای معرفی امام علی(ع)، انتصاب یک انسان کامل برای جامعه بشریت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید حکیم‌الهی، نماینده ولی فقیه در اندونزی، در گفت‌وگو با ایکنا، با موضوع عید اکبر غدیر خم اظهار کرد: درباره غدیر چند مسئله باید مورد توجه قرار گیرد؛ نخست اینکه در حوادثی که در تاریخ اسلام روی داده است، بعد از واقعه بعثت، غدیر مهمترین رویداد تاریخی محسوب می‌شود. این روز تنها یک روز نیست، بلکه کلید خوردن تاریخ است. اگر به غدیر به عنوان یک روز و واقعه نگاه کنیم، ظلمی فاحش به معنی تبلیغی و فلسفه غدیر داشته‌ایم.

حدیث غدیر با آنچه پیامبر اسلام در آن روز باشکوه ابلاغ کردند و صحنه بزرگی که اتفاق افتاد، وظیفه‌ای بود که پیامبر اسلام با دستور خدا و براساس کلام وحی انجام دادند و هیچ کسی تردیدی ندارد که روز غدیر در تاریخ اسلام موجی انداخته که هیچ گاه ارتعاش آن کاسته نمی‌شود تا اینکه به ساحل امن امام زمان (عج) برسد.

وی ادامه داد: غدیر یک تاریخی نیست که اختصاص به شیعه داشته باشد. واقعه‌ای نیست که تمام شده باشد، بلکه تاریخی به وسعت جهان، عمق بشریت و انسانیت است. اگر تنها هدف از واقعه غدیرخم نصب یک مدیر، حاکم، سیاستمدار و مدبر برای یک اجتماع بود، طبعاً یک فرد سیاسی، جامعه‌شناس یا مدیر و فردی آشنا به مسائل حقوقی که بتواند جامعه را اداره کند، مورد انتخاب پیامبر(ص) قرار می‌گرفت.

انتصاب انسان کامل

حکیم‌الهی اظهار کرد: براساس قرائن و شواهد معلوم می‌شود که هدف از انتخاب روز غدیر و واقعه آن، انتصاب یک انسان کامل برای مدیریت جامعه بشری تا روز قیامت بوده که این امر فراتر از مدیریت یک جامعه است. هدف، تعیین چراغی بود که با تمسک به آن، ظلمت‌ها محو شده و ترس و واهمه تبدیل به تعهد شود. انسانیت در حوزه اخلاق به کمال برسد و معنویت به مقام بلند خود دست یابد. راهی که پیامبر(ص) به روی مردم گشود و درهای آسمانی که وی باز کرد، گشوده بماند و ابرهای جاهلیتی که قبل از اسلام بود و با طلوع پیامبر از میان رفت، برای همیشه نابود شود. غدیر رویدادی بود که انسانیت بتواند به مقام بلند انسانیت خود برسد. در غدیر هیچ تشویش، شک، شبهه، تسلیم، تساهل، تسامح و چشم‌پوشی نیست. به این خاطر که این حق به بشریت اختصاص دارد، نه اینکه یک حق خاص و ویژه و مربوط به گروهی از مردم باشد. غدیر اختصاص به مسلمانان هم ندارد، چه رسد به اینکه اختصاص به شیعیان داشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در اندونزی ادامه داد: در حکومت غدیر جامعه‌ای تحت مدیریت فردی تربیت می‌شود که معصوم است و براساس منطق و فرهنگ دینی و وحیانی، مردم را پرورش می‌دهد و چتر انسانیت، معنویت، رشد، علم و تکنولوژی بر سر مردم سایه انداخته است. در این حکومت چشمه‌های استعدادهای مردم شکوفا می‌شود و جامعه در راستای توسعه و پیشرفت مادی و معنوی رشد می‌کند. همچنین، برنامه‌ریزی برای تولید علم و دانش و گسترده کردن عدالت وجود دارد و از نخبگان علمی و فرهنگی حمایت می‌شود.

گشوده ماندن درهای آسمان

وی افزود: بر این اساس غدیر برای یک مذهب و دین نیست، بلکه واقعه‌ای برای بشریت است. درهای آسمان و راه‌هایی که پیامبر به ملکوت گشود، با غدیر برای همیشه باز ماند. اگر مورخی از روی تعصب جاهلانه بخواهد از روی داستان و فلسفه موجود چشم بپوشد، نه تنها خیانت به تاریخ اسلام و پیامبر بزرگ آن کرده، بلکه به بشریت و جامعه انسانی نیز خیانت کرده است. این واقعه را بسیاری از دانشمندان اهل سنت از جمله ابن جریر طبری به صراحت نقل کرده‌اند، اما به دلیل اینکه این واقعه را با پیش‌فرض‌ها و اعتقادات خود مطابق نمی‌دانند، در برخی از کتب خود آن را تحریف و لفظ وصی و امام را از کلام پیامبر حذف کرده‌اند

حکیم‌الهی با اشاره به اینکه واقعه غدیر اتفاقی نیست که در یک منطقه جغرافیایی و خاص روی دهد، افزود: پیامبر(ص) در تبیین مقام امامت و ولایت به طور مکرر از آغاز بعثت تا آخرین لحظات زندگی تلاش و موافقان و مخالفان این وقایع را بیان کردند. حدیث «یوم‌الدار» که سال سوم بعثت اتفاق افتاد، آغازی برای واقعه غدیر بود. پیامبر در اماکن و زمان‌های مختلف این واقعه را بیان کرد، ولی مجدداً به خاطر اهمیت موضوع از جانب خداوند تبارک و براساس وحی مأمور شد که آنچه در طول 23 سال قبل برای مردم گفته بود را بیان کند و تمام نعمت را به این واقعه مربوط بداند، به این معنی که دین بدون این واقعه ناقص است، تام نیست و نعمت به کمال خود نرسیده است و انسان به جایگاه خلافت الهی دست نمی‌یابد.

غدیر مختص شیعیان نیست

وی افزود: براساس شواهد، واقعه غدیر یک مسئله تاریخی نیست. در ثانی، حق اختصاص یافته به شیعیان نیز محسوب نمی‌‌‌‌شود؛ بلکه حقی برای مسلمانان است که نمی‌توان از آن چشم پوشید. خیانت در نقل این واقعه تاریخی و کوتاهی در بیان پیام‌های این رویداد، خیانت به بشریت، نبی اسلام، وحی و معنویت است. بر همه انسان‌ها به‌ویژه مسلمانان و شیعیان لازم است که برای تبیین مفاهیم غدیر تلاش کنند و وظیفه و رسالت خود را نسبت به این واقعه انجام دهند. در رابطه با غدیر تلاش‌های بسیاری شده که معروفترین آنها کتاب «الغدیر» علامه امینی است. این کتاب بر اثبات و سند این روایت تأکید کرده و به خوبی توانسته است که این سند و واقعه تاریخی را بیان کند و با استفاده از آیات قرآن و وقایع تاریخی، براساس تاریخ این واقعه را اثبات کند و هیچ جای شکی برای هیچ فرد منصفی قرار ندهد.

حکیم‌الهی تصریح کرد: غدیر خم محصور و محدود در مرز سندیت آن نیست، بلکه پیام‌هایی دارد که امروز باید آن پیام‌ها تبیین شود و مردم جهان به‌ویژه مسلمانان این واقعه را خوب درک کنند و دریابند. باید اعتراف کنیم که همه ما در برابر این واقعه بزرگ به صورت عمدی یا سهوی کوتاهی کرده‌ایم. وظیفه هر یک از ماست که با بهره‌گیری از فن‌آوری و تکنولوژی جدید، به محتوای این واقعه بپردازیم و از نظر حوزه‌های مختلف دانشی، این واقعه را برای جامعه امروز تبیین کنیم. از نظر سیاسی نیز باید پیام‌های غدیر برای سیاستمداران و از نظر جامعه‌شناسی برای جامعه‌شناسان و از نظر مسائل روحی و روانی برای روانشناسان تبیین شود. مهمتر از همه، از نظر عدالت‌گستری باید این واقعه و پیام‌های آن را برای حاکمان و سیاستمداران تبیین کرد.

وی با قدردانی از رسانه ایکنا و خبرنگاران جهادگر آن که در برجسته کردن وقایع تاریخ اسلام براساس قرآن و سنت اهل بیت(ع) تلاش فراوانی دارند، اظهار کرد: این رسانه در کشورهای مختلف یکی از منابع کسب اطلاع برای اساتید و بزرگان دینی درباره مسائل دینی و قرآنی است. امیدوارم که هر یک از ما وظیفه خود را به درستی انجام دهیم و رسالتی را که برعهده ما گذاشته شده به انجام برسانیم.

گفت‌و‌گو از آزاده غلامی

انتهای پیام
captcha