داروهای گیاهی برای درمان کرونا بدون شواهد علمی قابل اعتنا نیستند
کد خبر: 3915503
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
شانه‌ساز بیان کرد:

داروهای گیاهی برای درمان کرونا بدون شواهد علمی قابل اعتنا نیستند

رئیس سازمان غذا و دارو، با اشاره به گستردگی حوزه داروهای گیاهی، طبیعی و سنتی گفت: این داروها بدون داشتن شواهد علمی و بالینی قابل اعتماد نیستند.

داروهای گیاهی برای کرونا بدون شواهد علمی قابل اعتنا نیستند/ عطاری‌ها حق معرفی دارو برای درمان ندارندبه گزارش ایکنا، در حالی که شش ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد، هنوز هیچ داروی قطعی و واکسنی برای آن تأیید یا معرفی نشده است، اما در شبکه‌های اجتماعی و حتی صدا و سیما هر از گاهی دارویی برای این بیماری از سوی برخی افراد معرفی می‌‎شود که آخرین مورد آن نیش زنبور عسل بود.

اگر عبارت داروی گیاهی برای پیشگیری یا درمان کرونا را جستجو کنیم با انبوهی از گیاهان و دارو‌هایی گیاهی و سنتی مواجه می‌شویم که برخی آن را معرفی کرده و برخی نیز آن را راه قطعی برای درمان این بیماری نوپدید می‌دانند. روغن بنفشه، گلاب، رازیانه، هل و لیمو، چای گیاهی آفریقایی، عصاره سیر، داروی ۱۰۰ درصد گیاهی کرونا و ... از جمله این دارو‌ها و راه‌حل‌ها هستند.

مصرف دارو‌های گیاهی و گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی در ایران و حتی بسیاری از کشور‌های جهان، تاریخی هزاران ساله دارد و مردم نیز اعتماد بسیاری به این فرآورده‌ها دارند؛ از سوی دیگر برخی نیز از این اعتماد سوء استفاد کرده و هر روز به بهانه یک بیماری، فرآورده‌ای را به عنوان درمان معرفی می‌کنند، در حالی که نظام‌های درمانی بدون هیچ سند متقن علمی نسبت به هیچ دارویی اعم از شیمیایی، گیاهی یا سنتی اعتماد نداشته و در نسخه‌های خود از تجویز این دارو‌ها پرهیز می‌کنند.

از سوی دیگر این دارو‌ها تقریباً در هر جایی پیدا می‌‎شوند و مانند دارو‌های شیمیایی به قفسه داروخانه‌های رسمی محدود نیستند، به همین علت برای آحاد مردم در دسترس هستند و این موضوع موجب شده است تا برخی از کارشناسان حوزه سلامت در این رابطه ابراز نگرانی کنند.

محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به گستردگی حوزه دارو‌های گیاهی، طبیعی و سنتی، اظهار کرد: در دسترس بودن این دارو‌ها برای همه صنوف بدون هیچ مستند علمی و کارآزمایی بالینی می‌تواند به اعتماد عمومی اطبا، مردم و داروسازان لطمه زند.

وی افزود: داشتن مستندات علمی براساس کارآزمایی‌های بالینی که جهاددانشگاهی آن را آغاز کرده، راهی است که باید از سال‌ها قبل در حوزه دارو‌های گیاهی، سنتی و طبیعی آغاز می‌شد و اثربخشی دارو را براساس مستندات علمی ثابت می‌کردیم تا دیگر مورد بحث قرار نگیرد و همه مقررات علمی نیز در این مورد انجام شود.

معاون وزیر بهداشت، بیان کرد: در فضای مجازی و غیرمجازی بعضاً دارو‌های گیاهی مختلفی را برای کرونا معرفی می‌کنند و با قاطعیت در مورد تأثیر این دارو‌ها سخن گفته می‌شود. پزشک یا فردی که روش‌های علمی را دنبال می‌کند این حرف‌ها را قبول ندارد و باید مستندات لازم و شواهد بالینی برای این تجویز و توصیه خود داشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی به این افراد گفته می‌شود این دارو باید کارآزمایی بالینی و مستندات علمی داشته باشد، آن را به عنوان یک مانع تلقی می‌کنند، در صورتی که این موضوع بدین دلیل است که این افراد دانشی در مورد علم پزشکی روز در جهان ندارند.

وی تأکید کرد: به عنوان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، به شرط داشتن مطالعات بالینی و شواهد علمی از تولید و مصرف حوزه دارو‌های گیاهی، طبیعی و سنتی حمایت می‌کنیم.
 
وی با ابراز خوش‌بینی از آینده صنعت گیاهان دارویی در کشور، اظهار کرد: یکی از موقعیت‌هایی که می‌تواند ارزآوری برای کشور داشته باشد و جهش تولید و اقتصاد مقاومتی را محقق کند موضوع گیاهان دارویی است.

شانه‌ساز در ادامه در رابطه با وضعیت عطاری‌ها نیز، گفت: عطاری‌ها صنف هستند و در فروش اجزای گیاهی می‌توانند فعالیت کنند، اما اینکه این افراد در درمان فعالیت کنند و برای دیگران دارو تجویز کنند، غیر قانونی است. ضمن اینکه این افراد حق ندارند تابلویی مبنی بر معرفی داروی گیاهی یا گیاهی دارویی برای یک بیماری در فروشگاه خود داشته باشند.
انتهای پیام
captcha