«دایه‌های مهربان‌تر از مادر» نگران تمایل لبنان به شرق هستند / حکمت سیدحسن نصرالله انکارناپذیر است
کد خبر: 3915651
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
تحلیلگر لبنانی در گفت‌وگو با ایکنا:

«دایه‌های مهربان‌تر از مادر» نگران تمایل لبنان به شرق هستند / حکمت سیدحسن نصرالله انکارناپذیر است

«حَکم امهز»، کارشناس ارشد مسائل ایران و غرب آسیا، تصریح کرد: انفجار اخیر در بیروت تمام معادلات سیاسی و اقتصادی لبنان را تغییر داده و باعث روی‌آوری جامعه بین‌المللی از جمله فرانسه در نقش دایه مهربان‌تر از مادر برای کمک به لبنان شده است. جامعه بین‌المللی از ترس اینکه ممکن است لبنان به محور شرق (محور مقاومت، روسیه و چین) بپیوندد و از حضور در کنار اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها سر باز زند، داوطلب کمک‌رسانی شده‌ و مداخله‌ می‌کند.

ااااااابه گزارش ایکنا،‌ به دنبال انفجار بندر بیروت در عصر سه‌شنبه، 14 مرداد، که به دلیل وجود ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم رخ داد و موجب کشته‌ شدن ۱۵۸ نفر و زخمی شدن بیش از ۶ هزار نفر دیگر شد، از عصر جمعه با هدایت برخی رسانه‌های داخلی و رسانه‌های غربی ـ صهیونیستی، برخی کشورهای منطقه و عوامل داخلی آنها شماری از معترضان به ساختمان‌های پارلمان، وزارت خارجه، اقتصاد، محیط زیست و تجارت لبنان حمله کرده و با نیروهای ارتش و امنیتی این کشور درگیر شدند. بیروت، پایتخت لبنان، از شنبه شب، 18 مرداد، با به خیابان آمدن هزاران تن در اعتراض به آنچه ناکارآمدی دولتمردان در حادثه انفجار اخیر این شهر بندری بیان شده، شاهد ناآرامی گسترده به همراه درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان، دستگیری و مصدومیت ده‌ها تن بوده است. سرویس بین‌الملل خبرگزاری بین‌المللی ایکنا در ارتباط با اوضاع اخیر بیروت، که به بحرانی شدن موقعیت لبنان در منطقه منجر شده، با حَکم امهز، تحلیلگر لبنانی و کارشناس ارشد مسائل ایران و غرب آسیا، به گفت‌وگو نشست.

امهز درباره حادثه انفجار بندر بیروت گفت:‌ تمامی فرضیه‌های محتمل هم‌اکنون در لبنان مورد بررسی هستند ولی برخی گمانه‌زنی‌ها قوت بیشتری به خود گرفته و همانطوری که مقامات لبنانی در رسانه‌ها تأکید کردند مقدار زیادی مواد آمونیاک در محدوده انفجار منتشر شده و مواد انفجاری در حد وسیعی بندر بیروت را تخریب کرده و بدون‌ شک افرادی مغرض در پشت پرده این حادثه بوده و این یک رخداد عمدی است. برخی رسانه‌های لبنانی نیز تأکید کرده‌اند که رژیم صهیونیستی در این حادثه دست داشته و اسلحه جدیدی را برای این جنایت بزرگ به‌ کار گرفته است.

وی افزود: فقدان سرنخ‌های حتمی از علل وقوع این حادثه باعث شده است که کسی نتواند به‌طور قاطعانه ابراز نظر کرده و جهت‌های خاصی را عامل این انفجار بداند و باید منتظر نتایج بررسی‌های کمیته تحقیقات برای انفجار بیروت باشیم که از سوی دولت لبنان تشکیل شده و دولت لبنان پنج روز کاری به این کمیته فرصت داده است و به زودی نتایج نهایی تحقیقات این تشکیلات اعلام خواهد شد. در شرایط کنونی بیان رأی قاطعانه در رابطه با این انفجار درست نیست و کمیته تحقیقات برای انفجار بیروت باید حقیقت این حادثه را به شهروندان اطلاع‌رسانی کند.

غرب نگران تمایل لبنان به محور مقاومت و جبهه شرق است

این تحلیلگر لبنانی با اشاره به سناریوی گشنگی دادن برای دامن زدن به بحران در لبنان در ادامه سیاست‌های ضد مقاومت گفت: بدون‌ شک بحران اقتصادی لبنان به دلیل اختلافات محض سیاسی رخ داده و باید بدانیم که ایالات متحده آمریکا با اعمال و تشدید تحریم‌ها علیه حزب‌الله و برخی شخصیت‌های لبنانی باعث ترس دستگاه‌های دولتی وابسته به نظام پولی در کشور و در نهایت باعث ایجاد فتنه و اختلاف بین آنها شده است. بنابراین مشکلاتی که اقتصاد لبنان با آن مواجه است کاملاً سیاسی بوده و انفجار اخیر در بیروت تمام معادلات سیاسی و اقتصادی را تغییر داده و باعث روی‌آوری جامعه بین‌المللی برای کمک به لبنان شده است. جامعه بین‌المللی از ترس اینکه ممکن است لبنان به محور شرق (محور مقاومت، روسیه و چین) جذب شده و به آن بپیوندد و از حضور در کنار اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها سر باز زند؛ کمک‌های مالی و سیاسی را به کشورمان ارائه کرد. لبنان در واقع بین دو محور شرقی که شامل محور مقاومت، روسیه و چین (حزب‌الله و هم‌پیمانانش) است و محور غربی از جمله آمریکا و اروپا و در داخل ائتلاف ۱۴ مارس قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: انفجار بندر بیروت باعث شده که بحران دلار و سقوط ارزش لیره لبنان کمرنگ شود و گرانی بنزین و دیگر مشکلات اقتصادی به محاق رود. امروزه لبنان در مرحله سخت و پرتلاطمی قرار گرفته و بدون‌ شک شرایط اقتصادی و سیاسی نوینی در پی این مرحله به وجود خواهد آمد. کنفرانس کمک به لبنان در فرانسه از طریق ویدئوکنفرانس برای بررسی اوضاع لبنان پس از انفجار مهیب بیروت تشکیل شده و اروپایی‌ها و خود شخص ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در آن شرکت کردند. همه می‌دانیم که این کنفرانس در راستاى امور خیریه نبوده و کشورهای غربی تنها برای تضمین منافع خود در لبنان مساعدتهای بین‌المللی را تقدیم و در این کنفرانس حضور پیدا کردند. مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز در تلاش است از طریق کمک‌های مالی به لبنان پیمان سیاسی جدید در اين كشور ایجاد کند و مقامات این کشور را تابع غرب سازد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اقدامات مداخله‌جویانه و خارج از عرف دیپلماتیک برخی غربی‌ها در قضیه انفجار بندر بیروت مانند تماس پمپئو با سعد الحریری یا حضور مکرون در لبنان و تعیین ضرب‌الاجل برای اصلاحات سیاسی در این کشور، ادامه داد:‌ صحنه سیاسی لبنان به دو محور غربی و محور شرقی تقسیم شده و غربی‌ها حکومت کنونی به نخست‌وزیری «حسان دیاب» را به رسمیت نمی‌شناسند و آن را حکومت وابسته به حزب‌الله می‌دانند. تماس تلفنی «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا با «سعد الحریری»، نخست‌وزیر پیشین لبنان، گویای این امر بود. ولی بعد از انفجار مهیب و ویرانگر بیروت شاهد تماس تلفنی ۱۷ دقیقه‌ای شخص ترامپ با «میشل عون»، رئیس‌جمهور کنونی لبنان، درباره اعطای مساعدتها بودیم. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا در اقدامی دیگر شركت خود را در كنفرانس بین‌المللی جمع‌آوری کمک برای لبنان تأیید كرد. فرانسه که به‌عنوان «دایه مهربان‌تر از مادر» در بین آحاد مردم لبنان مشهور شده است در واقع در منطقه غرب آسیا هیچ‌گونه اقبال و نفوذی ندارد و لبنان تنها پایگاهی است که می‌تواند یک تکیه‌گاه برای حضور فرانسه در منطقه باشد. بنابراین آسیب‌هایی که به لبنان می‌رسد بدون‌ شک به ضرر فرانسوی‌ها بوده و منافع آنها را مورد تهدید قرار می‌دهد. فرانسه قبل از وقوع انفجار بیروت مواضع تندی علیه حکومت لبنان داشت. پیش از این حادثه «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه در بازدید خود از لبنان در راستای اعطای کمک‌های مالی به حکومت لبنان مواضع قاطعانه و مملو از شرایط با همتایان خود داشت، این در حالی است که رئیس‌جمهور فرانسه دقیقاً بعد انفجار بیروت به لبنان می‌آید و با مقامات مختلف لبنانی دیدار می‌کند. فرانسوی‌ها کوشش می‌کنند نقش برجسته‌ای در لبنان ایفا کنند. متأسفانه اشخاص لبنانی که با مکرون دیدار داشتند، از تکرار مداخلات فرانسه در امور داخلی لبنان اعتراض نکردند و این در حالی است که مقامات لبنانی نبایستی به مداخلات تن بدهند. مکرون تلاش می‌کند که خود را همراه و همدل مردم لبنان جلوه دهد. غربی‌ها هرگز از مداخلات خود در امور داخلی لبنان دست برنداشته‌اند و همیشه اتهامات متنوعی را به دیگر کشورها نسبت می‌دهند؛ مثلاً اگر رئیس‌جمهور و یا وزیر خارجه ایران در لبنان حضور پیدا می‌کرد و اظهارات مکرون را بیان می‌کرد؛ بدون شک تمامی کشورهای غربی از تریبون رسانه‌ها فریاد می‌زدند که جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی لبنان دخالت می‌کند. برخی از مقامات لبنانی نیز از این معیار نسنجیده تبعیت می‌کنند.

جنگ رسانه‌ای سعودی‌ها و صهیونیست‌ها علیه حزب‌الله

حکم امهز درباره نقش رسانه‌های سعودی و صهیونیستی در حمله به حزب‌الله و تهیه گزارش‌هایی هدفدار برای نیل به هدف خلع سلاح شدن حزب‌الله و دامن زدن به بحران لبنان گفت: رسانه‌های سعودی و صهیونیستی در همان لحظات اولیه ادعا کردند که انبار اسلحه حزب‌الله در بندر بیروت مورد هدف قرار گرفته است و رسانه‌های دشمن کماکان بر ادعاهای خود اصرار دارند؛ این در حالی است که تصریحات رسمی مقامات لبنانی ناقض این ادعاها بوده و ثابت کرده هیچگونه انبار اسلحه‌ای در کار نبوده و انفجار ناشی از مواد منفجره دارای واکنش انفعالی شدید است. طبیعت و ماهیت انفجار بندر بیروت آشکارا گویای این است که انفجار ناشی از اسلحه نیست. همه می‌دانیم که جنگ رسانه‌ای و سیاسی شدیدی از سوی سعودی‌ها و صهیونیست‌های غاصب علیه حزب‌الله برقرار است؛ متأسفانه برخی شخصیت‌های رسمی در دولت لبنان از محور غربی‌ که با سعودی‌ها و صهیونیست‌ها همدست هستند، حمایت می‌کنند. کشورهای غربی به جای اینکه از بعد انسانی به حادثه انفجار بیروت بنگرند تنها در راستای تحکیم منافع خود در لبنان تلاش کرده و از انسانیت دور شدند و تلاش می‌کنند مردم لبنان را علیه جبهه مقاومت تحریک کنند و برخی مزدوران بلافاصله بعد از انفجار بیروت به خیابان‌ها ریخته و شعارهای «حزب‌الله تروریست است»، «ایران از لبنان خارج شود» سر دادند این در حالی است که حزب‌الله تمامی توان خود را در راستای کمک به مردم لبنان در انفجار بیروت بسیج کرد و جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهایی بود که بدون قید و شرط برای کمک به لبنان همت ورزید. غربی‌ها مسئله انفجار بیروت را سیاسی و از بعد انسانی دور کرده و در نهایت به نفع رژیم غاصب صهیونیستی سوق دادند.

ااااااا

این تحلیلگر سیاسی لبنان با اشاره به سخنرانی وحدت‌آفرین و حکیمانه سیدحسن نصرالله، بیان کرد: کشور لبنان مجموعه‌های متنوعی از مذاهب، طوائف و احزاب را در خود جای داده است. بنابراین درگیری‌های سیاسی متنوعی در این کشور جاری بوده و جهت‌گیری‌های مردمی و سیاسی به دو محور غربی و شرقی در این کشور تبدیل شده است. متأسفانه کسانی که دارای گرایش غربی هستند، با اینکه می‌دانند اظهارات سیدحسن نصرالله، دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی لبنان(حزب‌الله) در راستای وحدت‌آفرینی و از سر حکمت و منطق است؛ از آن سرباز زده و آن را برنمی‌تابند. به عنوان مثال صنعت برق کشور لبنان چندین دهه است از بحران قطعی برق رنج می‌برد و هنگامی که جمهوری اسلامی ایران و چین برای رفع این بحران (که در برخی از مناطق به ۱۹ ساعت در شبانه‌روز می‌رسد) طرح‌هایی را برای فراهم نمودن ۲۴ ساعته برق ارائه کردند؛ افراد دارای گرایش غربی اعتراض کردند. هم‌پیمانان کشورهای غربی در لبنان همه چیز را سیاسی کرده و برای پیچیده کردن امور کشور و پایمال کردن حقوق اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مردم لبنان در راستای حفظ منافع غرب تلاش می‌کنند. حکمت سیدحسن نصرالله انکارناپذیر است و حتی دشمنانش به وحدت‌آفرینی وی اذعان دارند. متأسفانه برخی مردم لبنان قدر نیروهای مقاومت را نمی‌دانند؛ حزب‌الله و نیروهای مقاومت، امنیت، ثبات و اقتصاد را برایمان به ارمغان آورده و هم‌اکنون ثروت نفتی لبنان را حفظ کرده‌اند. اخیراً ثروت‌های نفتی که در آب‌های لبنان کشف شده است، چشم طمع رژیم غاصب صهیونیستی را به خود جلب کرده و تنها مانع و حافظ این ثروت‌های ملی نیروهای مقاومت هستند. آنها حافظان ثروت ملی لبنان هستند، در حالی که گروهای هم‌پیمان غرب اصرار می‌ورزند که در راستای حفظ منافع غرب و پایمال کردن حقوق مردم لبنان، حزب‌الله باید خلع سلاح شود.

حکم امهز در پایان در پاسخ به اینکه آیا حمله به وزارتخانه‌ها در راستای فرصت‌طلبی افراد ذی‌نفع برای از بین بردن اسناد فساد انجام شده است، تصریح کرد:‌ در حقیقت حمله‌کنندگان به وزارت‌خانه‌ها بعد از دریافت چراغ سبز به ساختمان‌ها یورش بردند و از قبل برای از بین بردن اسناد فساد برنامه‌ریزی کرده بودند. برخی اشخاص برای اینکه فسادهای مالی‌شان و حتی دست‌داشتن آنها در حادثه انفجار بیروت برملا نشود، دست به طرح‌ریزی این اقدام زدند. به این نکته باید اشاره کنم که هم‌اکنون وضعیت اضطراری در لبنان حاکم و ارتش، امنیت این شهر را در دست دارد و متأسفانه نیروهای ارتشی در خیابان‌ها برای تأمین امنیت و جلوگیری از آتش زدن اسناد در این وزارتخانه‌ها حضور نداشتند. از سوی دیگر نیروهای امنیتی تصریح کردند که تقریباً ۲۰ نفر از متهمان حادثه حمله به وزارتخانه‌ها را دستگیر کردند که بعداً به صورت شک‌برانگیزی معلوم شد که ۱۷ نفر از دستگیرشدگان دارای سوءسابقه بوده و مواد مخدر مصرف می‌کنند؛ یک سری افراد مغرض از معتادان برای دستیابی به اهداف شرورانه خود استفاده می‌کنند و این تأسف برانگیز است. بنابراین مسئله حمله به وزارتخانه‌ها مبهم است و باید تحقیقات دقیقی در این راستا اجرا شود. امروز در عصر فناوری اطلاعات، اسناد هیچ‌گاه به کل نابود نخواهد شد و بدون‌ شک در اتوماسیون اداری ذخیره بوده و باید به‌ صورت گسترده‌تر و دقیق‌تری هم وجود داشته باشند. مسئولین و کمیته‌های ذی‌ربط باید خیلی دقیق باشند تا از هرگونه سوءاستفاده توسط مزدوران جلوگیری شود.

گفت‌وگو از مجید عبیداوی

انتهای پیام
captcha