تولیدمحوری و عمل‌گرایی؛ از شاخصه‌های جامعه موفق
کد خبر: 3915763
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸

تولیدمحوری و عمل‌گرایی؛ از شاخصه‌های جامعه موفق

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جامعه‌ای موفق است که تولیدمحور و عمل‌گرا باشد، گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیروی تولیدکننده و مولد تحویل جامعه می‌دهد و در این راستا در سال جهش تولید وظیفه خطیری را عهده‌دار است.

تولید محوری و عمل‌گرایی شاخصه مهم جامعه موفق

به گزارش ایکنا از سمنان، عباس گلرو، نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی امروز، 20 مردادماه در دیدار با رضا نقدی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان با اشاره به اینکه در کشور ما درس فقط به عنوان هدف در نظر گرفته شده در صورتی که درس وسیله‌ای برای رسیدن به یک هدف بزرگتر است، یادآور شد: جامعه‌ای موفق است که تولیدمحور و عمل‌گرا باشد.

وی افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیروی تولیدکننده و مولد تحویل جامعه می‌دهد و در سال جهش تولید وظیفه خطیری را عهده‌دار است. از این دانشگاه حمایت خواهم کرد. درخواست تأمین اعتبار و تجهیزات به‌صورت کتبی به نهاد مربوطه ارائه شده تا پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

در ادامه رضا نقدی، رئیس دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای استان با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در اشتغال‌زایی بسیار موفق عمل کرده و 63 درصد از دانشجویان این دانشگاه پس از فارغ‌التحصیلی شاغل می‌شوند که این عدد بالای اشتغال بسیار قابل تأمل و مهم است.

وی با تأکید بر اینکه در استان چهار دانشکده فنی و حرفه‌ای وجود دارد که دو دانشکده در سمنان به تفکیک جنسیت و دو دانشکده در شهرستان‌های شاهرود و امیرآباد دامغان تأسیس شده است، یادآور شد: این دانشگاه در مجموع با چهار هزار دانشجو و 500 عضو هیئت علمی و استاد حق‌التدریس ارائه خدمت می‌کند.

نقدی با تأکید بر اینکه سهم استان 60 کارگاه و آزمایشگاه است، یادآور شد: آموزش‌های مهارتی امروزه نقش مهم و ارزشمندی در ایجاد فرصت‌های شغلی دارد؛ چرا که این آموزش‌ها علاج بیکاری و همتی اثربخش برای رسیدن به شغل است که در هر یک از بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات برای مهارت‌آموزان فرصت‌های شغلی ایجاد می‌کند و کلید اشتغال، مهارت‌آموزی همراه با نگاه کارآفرینی است و این امر در دانشگاه فنی و حرفه‌ای کاملاً ملموس و قابل رؤیت است.

وی بیکاری را از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های امروز دانست و افزود: آموزش‌های مهارتی زمینه‌ساز اشتغال و راهکاری برای رهایی از مشکل بیکاری است، چرا که رفع بیکاری در گرو تغییر فرهنگ اشتغال، ترویج آموزش‌های مهارتی و ترغیب جوانان به فراگیری این آموزش‌هاست و بدون توجه به مهارت و حرفه‌‌آموزی دستیابی به اشتغال در همه عرصه‌‌ها با مشکل مواجه می‌شود و در این میان تقویت مهارت آموزش‌‌های مهارتی راهکاری مهم برای دستیابی به شغل است که باید بیش از پیش ترویج شود.

رئیس دنشگاه فنی و حرفه‌ای استان با اشاره به اهمیت تربیت نیروی ماهر و آماده کار در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: خوداشتغالی، کارآفرینی و کمک به بهره‌وری نیروی کار، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است و رسالت این دانشگاه تربیت تکنسین ماهر و کارآمد است.

به گفته وی، آمار اشتغال دانش‌آموختگان نشان می‌دهد دانشگاه فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز صنعت رشته‌های تحصیلی را ارائه می‌دهد تا دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی دغدغه اشتغال نداشته باشند و چون ۶۰ درصد دروس‌ دانشگاه فنی و حرفه ای به‌صورت کارگاهی ارائه می‌شود، دانشجویان در کنار دروس تئوری، مهارت انجام کار را نیز فرا خواهند گرفت.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان گفت: با توجه به اینکه 60 درصد دروس به‌صورت کارگاهی است و با کمبود تجهیزات و کمبود فضای کارگاهی مواجه هستیم و تجهیزات کارگاهی ما در کل کشور قدیمی و فرسوده است، درخواست بودجه داریم.

وی در خصوص رشته‌های جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای‌ گفت: دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای دولتی است و تحصیل در مراکز این دانشگاه رایگان است و در سال جدید مجوز اخذ رشته‌های طراحی لباس در مقطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی مهندسی مکانیک خودرو و حسابداری به‌صورت ناپیوسته و رشته‌های کاردانی مانند انرژی تجدیدپذیر خورشیدی، تبرید، گرافیک، تربیت بدنی، معماری، هنرهای تجسمی ـ نقاشی، تولید و بهره‌برداری گیاهان دارویی و معطر، از وزارت علوم تحقیقات فناوری اخذ شده است.

انتهای پیام
captcha