برگزاری عزاداری حسینی در فضای باز نیازمند تعهدنامه است
کد خبر: 3916116
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱

برگزاری عزاداری حسینی در فضای باز نیازمند تعهدنامه است

رئیس تبلیغات اسلامی شاهرود با بیان اینکه برگزاری عزاداری محرم در فضای باز نیازمند مجوز و تعهد است، گفت: حرکت دسته‌های عزاداری و نخل‌گردانی از نقطه‌ای به نقطه دیگر کاملاً ممنوع است.

برگزاری عزاداری حسینی در فضای باز نیازمند تعهدنامه است

به گزارش ایکنا از سمنان، به نقل از روابط عمومی اداره تبلیغات اسلامی استان، حجت‌الاسلام حمید عبداللهیان، رئیس اداره تبلیغات شهرستان شاهرود عصر روز گذشته، 21 مردادماه در نشست توجیهی مداحان و هیئات مذهبی بسطام با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ستاد کرونا، گفت: در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم که ما نباید از امام جلو بیفتیم آن کسانی که اینگونه باشند، گمراه خواهند شد، در این راستا اگر به بیانات مراجع دقت کنیم همه به قانون تبعیت از کارشناس خبره تأکید دارند.

وی با بیان اینکه اگر بر اساس بی‌احتیاطی فردی، کسی دچار زیان و حتی مرگ شود شرعاً دیه بر گردن او است، اظهار کرد: باید مراقبت کرد زیرا این مبنای فقهی است که مراجع بر روی آن تأکید دارند؛ لذا مقرراتی که در ستاد کرونا تصویب شده بر مبنای همین قواعد عقلی و مبانی دینی است.

عبداللهیان با بیان اینکه دستورالعملی که درباره محرم تهیه شده در ستادی به تصویب رسیده که وزیر کشور، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، وزارت بهداشت، فرماندهی انتظامی و … عضو آن هستند، یادآور شد: باید به مصوبات این ستاد دقت داشت زیرا در ستاد برگزاری مراسم محرم تمام وظایف دستگاه‌های عضو اعم از دانشگاه علوم پزشکی، تبلیغات اسلامی، ائمه جمعه، اوقاف و … مشخصاً ذکر شده است.

امام جمعه موقت شاهرود ادامه داد: هر هیئت، حسینیه و مسجدی که می‌خواهد جلسه‌ای در ماه محرم برگزار کند ملزم است که مراتب را به اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گزارش کند و مجوز کتبی بگیرد. حضور هیئت امنا، اعضای هیئت مذهبی و تبلیغات اسلامی برای امضا تعهدنامه الزامی است.

به گفته وی، عزاداری‌ها در فضای باز باید با فاصله‌گذاری حداقل دو متر از هر طرف بین افراد حاضر در این مراسم برگزار شود که در این راستا در تمام مساجد و خانه‌ها که فضای بسته هستند عزاداری ممنوعیت دارد زیرا سکون هوا سرعت انتقال بیماری را بیشتر می‌کند.

عبداللهیان با بیان اینکه ساعت مراسم محرم نیز باید کاهش پیدا کند، افزود: این مراسم باید حداکثر یک ساعت باشند. جابجایی هیئت‌ها و دسته‌روی‌ها نیز در ایام محرم ممنوع است و بر این اساس تمام مراسم دسته‌روی، نخل‌برداری و … از هر مکان به هر مکان دیگر ممنوعیت دارد البته اگر هیئتی قرار بود در فضای باز و به‌صورت ساکن با رعایت فاصله‌گذاری نسبت به برگزاری دسته زنجیر زنی مبادرت ورزد، همه باید از زنجیرهای شخصی استفاده کنند.

وی با تأکید بر اینکه تمام این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها در تعهد نامه‌ای که امنا و هیئت‌های مذهبی امضا می‌کنند باید لحاظ شود وگرنه در صورت بروز رویدادی هیئت‌های عزاداری مسئول خواهند بود، گفت: استفاده از ماسک به‌صورت مستمر در تمام طول جلسه و مراسم الزامی است.

رئیس تبلیغات اسلامی شاهرود با اشاره به نذورات ماه محرم، تصریح کرد: امروز نیاز شدید به تجهیزات پزشکی و حتی تخت بیمارستانی وجود دارد؛ لذا مردم می‌توانند نذورات خود را به سمت تجهیزات پزشکی سوق دهند.

انتهای پیام
captcha