پرسش‌های مسیحیان نجران که منجر به مباهله شد + صوت
کد خبر: 3916473
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸

پرسش‌های مسیحیان نجران که منجر به مباهله شد + صوت

یکی از پیشکسوتان قرآنی کشورمان ضمن تشریح اتفاقات روز مباهله، شکل‌گیری این واقعه را سند حقانیت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) دانست.

مباهله سند حقانیت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)

به گزارش ایکنا، حبیب مهکام، پیشکسوت قرآنی کشورمان در پیامی به بیان برخی از بخش‌های واقعه مباهله پرداخت. صوت و متن این پیام به شرح زیر است.

«بسم الله الرحمن الرحیم

و‌ هو العزیز الحکیم

با سلام گرم خدمت شنوندگان عزیز خبرگزاری ایکنا

موضوع مباهله مربوط است به آیه 61 در سوره مبارکه آل عمران

مباهله یعنی دو گروه حق و باطل با تضرع به درگاه خداوند متعال، یکدیگر را لعن و نفرین می‌کنند و تقاضای هلاکت و نابودی برای طرف مقابل را درخواست می‌نمایند.

روز بیست‌وچهارم ماه ذی‌الحجه سال دهم هجرت، مباهله پیامبر اسلام(ص) با نصارای نجران اتفاق افتاد که این شرح مختصر آن است؛

گروهی از نصارای نجران خدمت پیامبر اسلام(ص) آمدند و گفتند مردم را به چه چیز دعوت می‌کنید؟ حضرت فرمود: اینکه مردم به خدای احد معتقد باشند و رسالت من که پیامبر خدا هستم و اینکه حضرت عیسی(ع)، بنده و‌ مخلوق خداوند متعال، مانند دیگر انسان‌هاست.

نصارای نجران گفتند: پس پدر عیسی چه کسی بود؟ در این حال آیه 59 و 60 سوره مبارکه آل عمران نازل شد به این مضمون که «مَثَل عیسی(ع) در نزد خدا همچون مثل آفرینش حضرت آدم(ع) است که او را از خاک آفرید و سپس فرمود: موجود باش، او هم بی‌درنگ موجود شد. بنابر این ولادت حضرت عیسی(ع) بدون پدر دلیل بر الوهیت او‌ نیست، بلکه اینها حقیقتی از جانب خداوند است. پس از تردیدکنندگان نباشید».

پیامبر اسلام(ص) آیه را بر آنها تلاوت کرد، اما نصارای نجران تسلیم منطق حق نشدند و آن حضرت به امر خداوند، پیشنهاد مباهله به آنها داد، آنها راضی شدند و زمانی را تعیین کردند تا به پیشگاه خداوند مباهله کنند.

در وقت مقرر پیامبر اسلام(ص)، علی(ع)، فاطمه(س) و حسنین(ع) را در کنار خود نشاند و خود به روی دو زانو نشست تا به لعن بپردازد. علمای نصارا چون از این صحنه تاریخی خبردار شدند، فوری به پیامبر(ص) اطلاع دادند ما از مباهله منصرف شده‌ایم.

نتیجه اینکه مباهله، دلیلی قوی و سندی محکم بر حقانیت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است و دلیلی بر اینکه حضرت علی(ع) از نظر کمالات و صفات عالی، نَفسُ النبی است، یعنی جان پیامبر اکرم(ص) است.

بارها گفت پیمبر که علی جان من است / هم به جان علی(ع) و‌ جان پیمبر(ص) صلوات»

انتهای پیام
captcha