تحصیل بیش از 21 هزار دانشجو در دانشگاه پیام نور آذربایجان‌غربی
کد خبر: 3917168
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲

تحصیل بیش از 21 هزار دانشجو در دانشگاه پیام نور آذربایجان‌غربی

رییس دانشگاه پیام نور آذربایجان‌غربی گفت: 21 هزار و 500 دانشجو در حال حاضر در مراکز پیام نور سطح استان مشغول تحصیل بوده و این دانشگاه 163 عضو هیئت علمی و سه هزار رشته کارشناسی و 54 رشته محل در مقطع کارشناسی ارشد دارد.

تحصیل بیش از 21 هزار دانشجو در دانشگاه پیام نور آذربایجان‌غربیبه گزارش ایکنا آذربایجان‌غربی، کامران جباری، رییس دانشگاه پیام نور آذربایجان‌غربی، ۲۷ مرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به اقدامات این دانشگاه برای تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید اظهار کرد: در دو سال گذشته برای نخستین بار مجموعه مدیریت صنعتی این دانشگاه پای کار آمدند و در سال گذشته ارتباط خوبی با موسسات و شرکت‌های خصوصی برای گذراندن طرح کارورزی دانشجویان برقرار شد و این شرکت در نهایت ۶ نفر از دانشجویان را پس از دوره کارورزی به کار گرفت و امسال نیز برای اشتغالزایی دانسجویان این طرح‌ها ادامه خواهد داشت.

وی افزود: همچنین هفت طرح پژوهشی مانند کشت محصولات کشاورزی با توجه به شرایط دریاچه ارومیه در استان با شرکت‌های خصوصی در حال انجام بوده و ارتباط خوبی با دفتر امور روستایی استانداری شکل گرفته است تا این طرح‌ها به رونق تولید کمک کند.

رییس دانشگاه پیام نور آذربایجان‌غربی با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب ادامه داد: رسالت مهمی در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب طبق بیانات مقام معظم رهبری بر عهده دانشگاه‌ها گذاشته شده که برپایی کرسی‌های آزاداندیشی و استفاده از ظرفیت جوانان از جمله اقدامات برای عملی ساختن این بیانیه و تبیین آن است.

وی با اشاره به اقدامات دانشگاه پیام نور در دوران کرونا تصریح کرد: با شیوع کرونا دانشگاه پیام نور سعی کرد تا در اسرع وقت تمهیداتی برای انجام فعالیت‌ها و آموزش‌های دانشگاه متناسب با شرایط روز اندیشیده شود بنابراین ساختار آموزشی این دانشگاه از حضوری به مجازی تغییر یافت و خوشبختانه در نیم سال دوم سال تحصیلی ۹۸_۹۹ هیچگونه مشکلی از نظر عدم برگزاری کلاس‌ها به وجود نیامد.

جباری گفت: همچنین در این ارتباط ۱۰ فیلم آموزشی توسط دانشجویان برای آشنایی سایرین برای چگونگی استفاده از آموزش‌های مجازی ساخته و در نتیجه همدلی مسئولان دانشگاه، دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی منجر شد تا گذر از شرایط کرونایی به سهولت انجام گیرد.

وی عنوان کرد: در ارتباط با کرونا مشکل بعدی دانشگاه مربوط به برگزاری آزمون‌ها بود و از آنجایی که ۲۰ درصد دانشجویان به اینترنت دسترسی نداشتند، این دانشگاه برای این منظور آزمون‌ها را همزمان به صورت آنلاین و آفلاین برگزار کرد که در نهایت ۹۸ درصد دانشجویان در آزمون‌ها شرکت کردند.

رییس دانشگاه پیام نور آذربایجان‌غربی اظهار کرد: از آنجایی که هرساله تقریبا یک چهارم دانشجویان در ترم تابستان شرکت می‌کنند بنابراین امسال تصمیم گرفته شد این ترم به صورت منطقه‌ای و مشترک با استان‌های همجوار به طور همزمان برگزار شود و همین موضوع فرصت هم‌افزایی برای استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاهی چهار استان دیگر را فراهم کرد.

وی با اشاره به عدم مهار کرونا تصریح کرد: بنابراین ترم اول سال تحصیلی ۹۹_۱۴۰۰ نیز به صورت غیرحضوری برگزار و آموزش‌ها به صورت مجازی به دانشجویان ارائه خواهد شد و به طور کلی باید گفت از آنجایی که دانشگاه پیام نور آمادگی لازم برای برگزاری کلاس‌های مجازی را داشت مشکلی در دوران کرونا به وجود نیامد و این موضوع تجربه بسیار خوبی برای دانشگاه پیام نور بود.

جباری اضافه کرد: کرونا با وجود ایجاد فرصت‌های مثبت، از نظر مالی چالش‌هایی را برای دانشگاه پیام نور نیز به وجود آورد به طوری که میزان درآمدهای دانشگاه به ۱۰ درصد سال گذشته کاهش یافت و حل این موضوع نیز نیازمند بازطراحی و استفاده از ایده‌های نو است.

وی با اشاره به اینکه مشکلی از نظر برگزاری آزمون‌ها در دانشگاه پیام نور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: مکان برگزاری آزمون‌ها پیش و بعد از هر آزمونی ضدعفونی شده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اولویت نخست این دانشگاه قرار دارد بنابراین خانواده‌ها هیچگونه نگرانی از بابت برگزاری کنکور نداشته باشند.

رییس دانشگاه پیام نور آذربایجان‌غربی افزود: امسال طبق تصمیم ستاد ملی کرونا 85 درصد ظرفیت مراکز آموزش عالی کشور از جمله دانشگاه پیام نور با سوابق تحصیلی تکمیل می‌شود و در بسیاری از رشته‌ها با سوابق تحصیلی دانشجو پذیرش شده و متقاضیان نیازی به دادن کنکور ندارند.

وی گفت: امسال رشته‌محل‌های پذیرش دانشجو از طریق سوابق تحصیلی بیشتر از رشته‌محل‌های آزمون کنکور است و از نظر اعتبار مدرک و شهریه دانشگاهی تفاوتی بین این دو روش پذیرش دانشجو وجود ندارد.

جباری عنوان کرد: در دانشگاه پیام نور موضوعی به نام ادغام واحدها صحت نداشته و تنها رشته‌ها با توجه به نیاز بازار کار ساماندهی  و تعدادی از رشته‌ها با یکدگیر ترکیب می‌شوند و این موضوع به معنی این نیست که رشته‌ها در برخی واحدهای شهرستانی حذف خواهند شد.

وی اظهار کرد: دانشگاه پیام نور تنها دانشگاه دارای کتابخانه دیجیتال بوده که این کتابخانه با ۲۶۰ هزار جلد دارد که قبلا در اختیار دانشجویان دارای مدرک تحصیلات تکمیلی قرار می‌گرفت اما از زمان شیوع کرونا استفاده از این کتابخانه برای دانشجویان کارشناسی نیز مجاز است.

وی تصریح کرد: برای ایجاد تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه پیام نور باید دانشجویان ابتدا درخواست دهند و در حال حاضر در دانشگاه پیام نور واحد مهاباد نیز تشکل‌های دانشجویی فعال است اما در ارومیه این تشکل‌ها کم و بیش فعال هستند.

رییس دانشگاه پیام نور آذربایجان‌غربی گفت: ۲۱ هزار و 500 دانشجو در حال حاضر در مراکز پیام نور سطح استان مشغول تحصیل بوده و این دانشگاه 163 عضو هیئت علمی و سه هزار رشته کارشناسی و 54 رشته محل در مقطع کارشناسی ارشد دارد.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۰۰ درصد وام‌های دانشجویی پرداخت شد و پرداخت این تسهیلات در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت و در سال گذشته بالای یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات از محل صندوق رفاه به دانشجویان پرداخت شده است.

جباری در پایان خاطرنشان کرد: از پنجم مرداد ثبت‌نام ترم اول سال تحصیلی جدید آغاز و تا دوم شهریور ماه این ثبت‌نام ادامه داشته و بی‌شک این مهلت نیز تمدید خواهد شد.

انتهای پیام
captcha