شیوه‌نامه‌هایی که نادیده گرفته شد
کد خبر: 3917240
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
یادداشت‌/

شیوه‌نامه‌هایی که نادیده گرفته شد

ورزش با زندگی مردم چه آنان که ورزش می‌کنند و چه افرادی که ورزش را دوست دارند عجین است، بنابراین با وجود شرایط کرونایی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی ورزشکاران به واسطه الگوسازی و فرهنگ‌سازی باید بیش از دیگران مورد اهمیت قرار گیرد.

شیوه‌نامه‌هایی که نادیده گرفته شد

این روزها در کمتر خانواده و محیط کاری صحبت از کرونا و خستگی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ستاد مقابله با این بیماری نیست. اوایل اسفند بود که خبر انتشار ویروس کووید ۱۹ جدی شد، اضطراب و استرس تمام وجود مردم و حتی مسئولان را فرا گرفت تا جاییکه بلافاصله مدارس، پاساژها، سفره‌خانه‌ها، رستوران‌ها، نماز جمعه، مساجد، محافل قرآنی، مؤسسات و مراکز آموزش قرآن، دانشگاه‌ها تعطیل شد. هیچ‌یک از مردم و مسئولان خود را برای این وضعیت بحرانی آماده نکرده بودند و بر همین اساس غافلگیر شدند. در فاصله ۶ ماهه تعداد بسیاری از هموطنان فوت کرده و برخی از کادر درمان به شهادت رسیدند، ادای حق کادر درمان کار سختی نیست فقط باید همه مقید به رعایت شیوه‌نامه‌ها باشند. متوفیان و شهدای سلامت ناشی از کرونا چه مظلومانه رفتند و چه غریبانه به خاک سپرده شدند.

تعطیلی همه مراکز عمومی، آموزشی، خرید و اجرای محدودیت‌های ترافیکی آن هم در آستانه نوروز نشان از جدی بودن بیماری داشت و مردم برای حفظ سلامتی شیوه‌نامه‌ها را با دقت رعایت می‌کردند، تا جایی که انتشار بیماری کنترل شد، اما از اواخر اردیبهشت ماه و اوایل خرداد درصد استفاده از ماسک تا ۳۰ درصد کاهش یافت و  شیوع موج دوم کرونا جدی‌تر از قبل آغاز شد در این بازه زمانی نیز بسیاری از هموطنانمان فوت کردند و بار دیگر غم سنگینی کشور را فرا گرفت. در این زمان بود که ستاد مقابله با کرونا جدی‌تر از قبل وارد شده و ورود بدون ماسک به ادارات را ممنوع کرد و الحق مردم نیز استفاده از ماسک را ضرورت دانستند که جای تقدیر دارد.

با وجود اینکه تنها ۶ ماه از شیوع بیماری کرونا می‌گذرد، اما شاهد تغییر علایم بیماری هستیم و این امر نشان از خطرناک بودن این ویروس نسبت به سایر ویروس‌ها دارد. کرونا بسیار جدی است و برای برخی مردم شوخی بزرگی است و هیچ اعتقادی به استفاده از ماسک ندارند. مگر نه اینکه حفظ سلامتی اوجب واجبات است و تأکید بر مردم در راستای حفظ سلامتی امر به معروف است و خداوند بارها در آیات متعدد قرآن به سلامتی جسم، روح و روان سفارش فرموده است. متأسفانه شاهدیم گاهی اوقات شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حد شعار از سوی بیش از 20 درصد مردم باقی ماند و تنها در ادارات انجام شد؛ چراکه برخی از فروشندگان جلوی درب ورودی قید کردند «لبخندتان زیباست، اما با ماسک وارد شوید»، اما اغلب آنان نه خودشان رعایت می‌کنند و نه به خریداران بدون ماسک اعتراض دارند.

استان مرکزی در موج نخست شیوع ویروس کرونا به سبب مجاورت با اولین کانون انتشار مدیریت مطلوبی ارائه کرد، اما عادی‌انگاری و کم‌توجهی به رعایت موازین بهداشتی سبب شد تا شهرهای استان با شیوع موج دوم یکی پس از دیگری قرمز و نارنجی شوند و کادر درمان را خسته‌تر از هر زمان کند. پزشکان، پرستاران و حتی نیروهای تأسیساتی و خدماتی بیمارستان‌ها رنجورتر از هر زمان دیگری هستند و چشم به رعایت مردم دوختند، آنان با استفاده از ابزارهای مختلف با زبان بی‌زبانی، التماس و خواهش از ما می‌خواهند در خانه بمانیم و با ماسک در فضای عموم ظاهر شویم، اگر شیوه‌نامه‌های بهداشتی اجرا نشود دیری نخواهد بود که این قشر زحمت‌کش زیر فشار خستگی‌ها تاب نیاورده و تسلیم عادی‌انگاری مردم شوند.

ورزش یکی از مؤلفه‌های مهم مدنظر نبی مکرم اسلام(ص) است و ایشان مردم را به فراگیری سوارکاری، شنا و تیراندازی توصیه فرمودند، توجه آن حضرت نشان از اهمیت بسیار ورزش دارد. امروز جهان با پدیده‌ای نوظهور دست و پنجه نرم می‌کند و می‌طلبد تا ما با دقت و حساسیت بیشتری در حوزه ورزش ورود پیدا کنیم. خبرگزاری ایکنا به عنوان یکی از خبرگزاری تخصصی از ورزش منطبق با اخلاق اسلامی دفاع می‌کند. یکشنبه شب شاهد فوتبال آلومینیوم و داماش گیلان بودیم که این خبرگزاری صعود تیم استان مرکزی به لیگ برتر را به تمام ورزشکاران و ورزش‌دوستان تبریک گفته و برای آنان آرزوی موفقیت دارد.

وقتی پیامبر(ص) در باب اهمیت ورزش فرمایشاتی دارند در واقع حق مطلب را برای ما بندگان تمام کرده است‌ و انتظار می‌رود بازیکنان اخلاق حرفه‌ای و توجه به آموزه‌های دینی و قرآنی را سرلوحه امور خود قرار داده و به مولا علی علیه السلام اقتدا کنند. همه ما به نشاط‌آفرین بودن ورزش اعتقاد داریم و بر این باور هستیم که توسعه ورزش اصولی و حساب شده می‌تواند به ارتقای فرهنگ اسلامی ایرانی و قرآنی کمک کند. اعتلای فرهنگ زیر چتر اسلام و عملی شدن آیات الهی هدف غایی همه است‌. بازیکنان ورزش پرطرفدار فوتبال به شرط رعایت اخلاق اسلامی، پیاده‌سازی آموزه‌های قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی می‌توانند در فرهنگ‌سازی دینی بسیار نقش‌آفرین باشند.

صعود تیم فوتبال آلومینیوم اراک به لیگ برتر نوید حضور ورزشکاران نامی و مطرح را به استان می‌دهد که این امر می‌تواند در گسترش فرهنگ در استان ما کمک کرده و منشأ خیر و برکات بسیاری باشد که لازمه توسعه برکات تکیه بر توکل، صبر و عمل به فرامین الهی است. با ورود ورزشکاران مختلف از استان‌های گوناگون فرصت شناخت فرهنگ‌ها به دست خواهد آمد. همه مردم استان از این صعود خوشحال بودند، اما در کنار این خوشحالی ای کاش شیوه‌نامه‌های بهداشتی که در ستاد مقابله با کرونا بر آن تأکید می‌شود رعایت می‌شد. ورزشکاران و ورزش‌دوستان از ماسک استفاده می‌کردند؛ چراکه فرهنگ‌سازی جا و مکان ندارد و از دل همین شادی‌ها برمی‌خیزد. متأسفانه قریب به 70 درصد افراد داخل زمین بازی پس از اعلام خبر صعود ماسک نداشته و این امر در خوشحالی مردم در خیابان‌ها نیز به وضوح دیده می‌شد و بازهم ای کاش‌هایی که ادامه دارد.

مریم روشن، سردبیر خبرگزاری ایکنای مرکزی

انتهای پیام
captcha