توسعه مباحث فرهنگی یکی از اولویت‌های ایران در سریلانکاست
کد خبر: 3917947
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
سفیر ایران در سریلانکا:

توسعه مباحث فرهنگی یکی از اولویت‌های ایران در سریلانکاست

سفیر کشورمان در کلمبو گفت: یکی از اولویت‌های مهم جمهوری اسلامی ایران در کشور سریلانکا توسعه و تعمیق روابط و مباحث فرهنگی است و در این میان نهاد بین‌المللی المصطفی می‌تواند نقش بسزایی را ایفا کند.

به گزارش ایکنا، محمدهاشم اشجع‌زاده، سفیر کشورمان در سریلانکا با حضور در ستاد مرکزی جامعة المصطفی(ص) العالمیه طی دیداری با حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی، رئیس جامعة المصطفی در سخنانی اظهار کرد: سریلانکا از معدود کشور‌های موفق در مبارزه با کووید ۱۹ بوده که توانسته در واکنش به شیوع این ویروس اقداماتی فوری اعمال کند.
این دیپلمات کشورمان با اشاره به محیط بکر سریلانکا برای فعالیت‌های فرهنگی، تأکید کرد: در این کشور، مراکز مختلف عبادی ویژه مسلمانان فعالیت می‌کنند و مسلمانان در کنار پیروان سایر ادیان، حضور مسالمت‌آمیزی دارند.
سفیر ایران در سریلانکا، پرهیز از رفتار‌های حساسیت‌برانگیز را ضروری دانست و با اشاره به تعاملات ایران و سریلانکا در زمینه‌های گوناگون، افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود، می‌توان تعاملات گسترده و مناسبی با دولت سریلانکا داشت.
وی ادامه داد: امروز چالش عمده‌ای در گسترش فعالیت‌های فرهنگی در سریلانکا وجود ندارد و موجب افتخار ماست که این گونه فعالیت‌ها در سریلانکا هرچه بیشتر گسترش یابد.
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه، ضمن خیرمقدم به سفیر جدید ایران در سریلانکا، بیان کرد: در سال ۱۳۸۶، جامعةالمصطفی از تلفیق «مرکز جهانی علوم اسلامی» با «سازمان مدارس و حوزه‌های علمیه خارج از کشور» شکل گرفت و مسئولیت آموزش و تربیت دانش‌پژوهان غیرایرانی داخل و خارج کشور را عهده‌دار شد.
وی با اشاره به تنوع ملیتی دانش‌پژوهان جامعةالمصطفی در داخل و خارج کشور، بیان کرد: نیمی از دانش‌پژوهان جامعةالمصطفی در داخل و نیمی در خارج کشور مشغول تحصیل‌اند.
عباسی، از ضرورت ارتباط جامعة المصطفی با مراکز علمی دنیا سخن گفت و با اشاره به عضویت المصطفی در اتحادیه‌های متعدد جهانی، گفت: برخی از مراکز وابسته به المصطفی در خارج کشور، در اتحادیه‌های محلی عضویت دارند و بسیاری از مخاطبان ما در سریلانکا و بنگلادش، از اهل سنت هستند.
رئیس جامعة المصطفی به رشته‌های فعال در این نهاد اشاره کرد و افزود: رشته‌های متعددی در زمینه علوم اسلامی و علوم انسانی، با گرایش‌های مختلف و نیز رشته‌های مرتبط با زبان و فرهنگ در جامعة المصطفی تدریس می‌شود.
وی با بیان اینکه جامعة المصطفی به علوم پایه ورود پیدا نکرده است، ابراز کرد: در حال حاضر قریب به ۱۵۰ رشته و گرایش در مقاطع مختلف این نهاد اجرا می‌شود که در حال افزایش تا چهارصد رشته و گرایش است.
عباسی به کار‌های پژوهشی و مراکز پژوهشی جامعة المصطفی اشاره کرد و فعالیت‌های پژوهشی مختلف مانند نشر کتاب و نشریات گوناگون به زبان‌های مختلف را جزء فعالیت‌های این مرکز برشمرد و گفت: امروز تنوع زبانی بی‌نظیری در جامعة المصطفی وجود دارد که یکی از کار‌های در خور توجه در این مرکز بزرگ علمی، آموزش زبان فارسی و نقش انکارناپذیر المصطفی در این زمینه است. جامعة المصطفی در این زمینه خدمات بی‌نظیری داشته و در میان حدود سی نهاد فعال در این عرصه، دستاورد‌های درخشانی کسب کرده است.
رئیس جامعة المصطفی دانش‌آموخته‌های این نهاد را از علاقه‌مندان راستین انقلاب اسلامی دانست و با اشاره به نقش مهم آنان در ترویج نگاه اعتدالی و تحکیم روابط جمهوری اسلامی با کشور‌های دیگر، اظهار کرد: کشور‌های دیگر به مرور، قرائت اعتدالی و تعاملی جامعة المصطفی را در زمینه تبیین و ترویج مبانی اسلام درک خواهند کرد.
عباسی به فعالیت دانشگاه مجازی المصطفی در زمینه آموزش رشته‌های مختلف تا مقطع کارشناسی ارشد اشاره کرد و مدارک جامعة المصطفی را مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانست و گفت: ما به ریشه‌های حوزوی خود افتخار می‌کنیم و با توجه به عنایت مسئولان جامعة المصطفی به رسمیت‌بخشی روزافزون به مدارک تحصیلی، مدارک جامعة المصطفی مورد تأیید وزارت علوم هم قرار گرفته است.
وی ظرفیت‌های آموزش مجازی را در دانشگاه مجازی المصطفی بسیار مهم دانست و تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹، می‌توان آموزش‌های مجازی را تقویت کرد و از این ظرفیت بیش از پیش بهره برد.
رئیس جامعة المصطفی با اشاره به دانش‌پژوهان سریلانکایی این نهاد، خاطرنشان کرد: جامعة المصطفی با دانشگاه‌های مختلف در داخل و خارج کشور تفاهم‌نامه دارد و براساس تفاهم‌نامه‌های مزبور، از ظرفیت‌های متقابل آموزشی استفاده می‌شود.
عباسی با بیان اینکه جامعة المصطفی در واقع، ظرفیت فرهنگی در اختیار نظام جمهوری اسلامی است، گفت: لازم است متولیان امور فرهنگی کشور به این ظرفیت عظیم توجه ویژه داشته باشند.
وی، حرکت جامعة المصطفی را در چارچوب سیاست‌های کلی نظام بیان کرد و با اشاره به فعالیت‌های مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی، از اهتمام المصطفی به برگزاری دوره‌های کوتاه‌ مدت به صورت مجازی سخن گفت.
انتهای پیام
captcha