عزاداری و مرثیه‌ای در سوگ شهدای کربلا
کد خبر: 3919845
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶

عزاداری و مرثیه‌ای در سوگ شهدای کربلا

همزمان با فرا رسیدن عاشورای حسینی مردم سمنان از دورترین روستاها تا بزرگترین شهرها در سوگ سرور شهیدان رخت عزا بر تن کرده و در غم مولا و یارانش بر سر و سینه زدند.

عزاداری و مرثیه‌ای در سوگ شهدای کربلا

به گزارش ایکنا از سمنان، به نقل از روابط عمومی تبلیغات اسلامی استان، مراسم ویژه عزاداری شب و روز عاشورا همزمان با سراسر کشور به همت هیئات عزاداری سراسر استان و با حضور پر شور مردم متدین و خداجو در عین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی برگزار شد.

نماز ظهر عاشورا از ساعاتی دیگر در ۱۲ نقطه محوری استان و در فضاهای باز شهری با مشارکت مردم شهیدپرور اقامه شود تا به یاد آخرین نماز سالار شهیدان، مردم این دیار، سلوکی عاشقانه را با خدای خود تجربه کنند.

عشق به امام حسین(ع) و یارانش امروز از پس مکن ای صبح طلوعی گذر کرده که هر سال آرزویش بانی دسته‌روی‌های عزاداری می‌شد و امسال رعایت نکات بهداشتی نگذاشت آنطور که باید و شاید گرامی داشته شود.

اشک شمع و نور آن از شب گذشته در تمامی استان نمایان است، استانی که با شهادت و شهادت‌طلبی، حق و حق‌طلبی، سلوک حسینی و راه عاشورایی بیگانه نیست. استان سه هزار شهیدی که خط سرخ حسین(ع) را دنبال کردند و در جبهه‌های جنوب و غرب سعادت را جستند.

امروز که عاشوراست عزاداری مردم سمنان به اوج خود می‌رسد درست است که آئین‌های سنتی چون نخل‌گردانی و دسته‌روی برگزار نمی‌شوند، اما شور حسینی و شعور عزاداری اینجا جایگاهی ویژه دارد. علاوه بر سوگواری شب گذشته در رثای مولا، امروز مردم خود را برای مراسم ویژه ظهر عاشورا در میدان انقلاب آماده می‌سازند. هیئت‌های عزاداری شب قبل به خوبی مراسم مکن ای صبح طلوع را اجرا کردند و دل‌های خسته را به دشت کربلا بردند.

در شاهرود نیز مردم کم کم آماده مراسم عزاداری ظهر عاشورا و نماز آن می‌شوند. قرار است دامغانی‌ها این مراسم را در سه نقطه برگزار کنند. انتهای بلوار جنوبی، حسینیه ابوالفضل و پارک دانشجو میزبان نمازگزاران خواهد بود.

در میامی نیز عزاداری ماه محرم با حضور مردم و رعایت مسائل بهداشتی برگزار می‌شود و قرار است در نردین و همچنین میدان عاشورای شهر میامی مراسم ظهر عاشورا برگزار شود. آئین مشابهی در مهدی‌شهر و سرخه و گرمسار در خیابان ولی عصر(عج)، میدان ولی عصر(عج) و میدان امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

امروز مردم استان در جای جای این دیار از میامی تا گرمسار و از مجن تا کهن‌آباد با هدفی یکسان در سوگ هستند آن هم شهادت مولایمان … دشت کربلا غوغا است اما چه کسی از دل‌های خسته مردم دیار قومس خبر دارد. عزاداری‌ها امروز در سطح استان به اوج می‌رسد اما به دلیل دستورالعمل‌های بهداشتی آئین نخل‌گردانی و مراسم سنتی برگزار نخواهد شد و مردم با روش‌های مختلف به دور از ازدحام به سوگواری می‌پردازند.

نذر خون و کمک به آزادی زندانیان دو موضوع دیگری است که در سطح استان سمنان در روز عاشورا مورد توجه قرار دارد و بسیاری به آن عمل می‌کنند.

انتهای پیام
captcha