از عزاداری باشکوه یمنی‌ها تا راهپیمایی عاشورایی لبنانی‌ها با خودرو
کد خبر: 3919894
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
عاشورای حسینی در گوشه‌کنار جهان؛

از عزاداری باشکوه یمنی‌ها تا راهپیمایی عاشورایی لبنانی‌ها با خودرو

حضور باشکوه عزاداران حسینی در مراسم عاشورا در کربلا، مشارکت گسترده یمنی‌ها در آیین سوگواری عاشورا، برپایی مراسم عاشورا در کابل، عزاداری شیعیان عربستان با وجود سرکوبگری آل‌سعود، راهپیمایی عاشورایی لبنانی‌ها با خودرو، واکنش فعالان کشمیری به حمله نیروهای هندی به سوگوران و برگزاری مراسم عاشورا در بحرین و کاظمین(ع) از آخرین اخبار مربوط به آیین سوگواری حسینی در اقصی نقاط جهان است.

به گزارش ایکنا؛ مراسم عاشورای حسینی امسال، امروز، نهم شهریورماه، با حضور صدها هزار شیفته و عاشق اهل بیت‌(ع) در کربلای معلی برگزار شد.
 
این در حالی است که با هدف مقابله با شیوع ویروس کرونا در مراسم امسال عاشورا تنها ساکنان استان کربلای معلی حضور داشتند و دسته‌های عزاداری این استان پس از نماز ظهر و عصر عاشورا مراسم «رکضة طویریج»(هروله‌کنان طویریج) را به جا آوردند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری «السومریه نیوز» عراق، صدها هزار نفر با حضور در کربلای معلی به بزرگداشت عاشورای حسینی (ع) پرداخته و برای اباعبدالله الحسین (ع) عزاداری کردند.

این درحالی است که روز گذشته نیز به مناسبت تاسوعای حسینی صدها هزار نفر با حضور در حرم امام حسین (ع) به عزاداری پرداختند.
 
همچنین، پس از نماز ظهر و عصر امروز آیین بزرگ و حماسی روز دهم محرم در کربلا به نام «رکضه طویریج» (دویدن طویریج) آغاز شد و عزاداران حسینی در این آیین باشکوه و حماسی به نشانه بیعت با اباعبدالله الحسین (ع)، سراسیمه به سمت حرم حسینی دویدند و با شعار «یا حسین (ع)» با حسین بن علی (ع) تجدید بیعت کردند.
 
این در حالی است که آستان مقدس علوی در نجف اشرف، آستان مقدس امامین عسکریین(ع) در سامرا، آستان مقدس کاظمین و سایر زیارتگاه‌های عراق و همچنین مساجد و حسینیه‌ها در سایر شهرهای عراق نیز میزبان عزاداران و سوگواران حسینی بود.
 
پیشتر وزارت بهداشت عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که عزاداران حسینی می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عزاداری در کربلای معلی بپردازند.

عزادارای شیعیان بحرین

شیعیان بحرین نیز به مناسبت سالروز شهادت امام حسین(ع) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعم از پوشیدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در مناطق مختلف این کشور عزاداری کردند.
از عزاداری باشکوه یمنی‌ها تا راهپیمایی عاشورایی لبنانی‌ها با خودرو
حضور گسترده یمنی‌ها در مراسم روز عاشورا

مراسم عاشورای حسینی(ع) از صبح امروز در نقاط مختلف یمن و با حضور گسترده ملت این کشور برگزار شد.
 
بنابر گزارش پایگاه خبری «المسیره نت»، استان صنعا و دیگر استان‌های یمن از صبح امروز شاهد حضور ملت این کشور و برگزاری مراسم عاشورای حسینی (ع) است.
 
شرکت‌کنندگان در این تجمع حسینی با در دست داشتن پلاکاردهایی شعار «هیهات منا الذله» را سَر دادند و اعلام کردند که عزم و اراده خود برای تداوم مقاومت در برابر متجاوزان را از عاشورا الهام می‌گیرند.
از عزاداری باشکوه یمنی‌ها تا راهپیمایی عاشورایی لبنانی‌ها با خودرو
سخنرانان در مناطق مختلف صنعا با اشاره به حادثه عاشورا و قیام امام حسین (ع) علیه ظلم و ظالمان، به نوحه‌خوانی و عزاداری پرداخته‌اند.

این سخنرانان همچنین خواستار مقابله با تجاوزگری آمریکایی، سعودی و اماراتی با جان و مال و آزادی از سلطه دشمنان امت اسلام و دست‌نشانده‌های آنها در منطقه یعنی عربستان و امارات شدند.

این سخنرانان یمنی در ادامه بر پایبندی به مسأله فلسطین، مسجدالاقصی، مقدسات اسلامی و آزادسازی فلسطین اشغالی تأکید و عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

از سوی دیگر هیئت زنان وابسته به شهرداری صنعا هشت میدان شهر را برای برگزاری مراسم عصر عاشورا در نظر گرفته است.

همچنین، محمد عبدالسلام، سخنگوی رسمی انصارالله یمن در سخنانی به مناسبت عاشورای حسینی گفت: سالروز عاشورا که آن مصیبت بزرگ را به یاد ما می‌آورد، شور و اشتیاق رفتن در خط امام حسین (ع) و مخالفت با ظلم و سرکشان را در قلب‌های ما می‌افکند.
 
وی با اشاره به این که امام حسین (ع) نماد بزرگ اسلامی است، تأکید کرد: ما نمی‌خواهیم که سالروز کربلا عنوان طایفه‌ای به خود بگیرد، اگر اشتباهی در این باره رخ بدهد، برعهده عاملانش است. مشکل واقعی این است که برخی از ما می‌خواهند قربانی و جلاد و حق و باطل و نور و ظلمت را یکی بدانیم.

برگزاری مراسم عاشورا در کابل

خبر دیگر حاکیست که مراسم روز عاشورا در کابل با تدابیر شدید امنیتی و در سایه ترس از حمله‌های نیروهای شورشی برگزار شد.

براساس این گزارش، در تمام شهر کابل به خصوص در مناطق شیعه‌نشین شهر تدابیر شدید امنیتی اعمال شده بود، در کنار حضور سنگین نیروهای امنیتی، وزارت کشور افغانستان از طریق نیروهای مردمی تلاش کرده بود تا آنها نیز در تامین امنیت عاشورا سهم بگیرند. با این وجود این تدابیر شدید، اما بیشتر راه‌های منتهی به مراکز عزاداری مسدود بود.
از عزاداری باشکوه یمنی‌ها تا راهپیمایی عاشورایی لبنانی‌ها با خودرو
محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان همراه با امرالله صالح و سرور دانش، معاونین خود در حسینیه «بقیة‌الله الاعظم» در غرب کابل در مراسم عاشورا شرکت کرد.
 
عزاداری شیعیان عربستان با وجود سرکوبگری آل‌سعود

دلدادگان و شیفتگان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در عربستان با وجود فضای رعب و وحشت و سرکوبی که آل سعود بر این کشور حاکم کرده، به سوگواری و عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع) همزمان با ایام عاشورای حسینی پرداختند.

فعالان فضای مجازی در عربستان از برگزاری مراسم باشکوه عزاداری حسینی همزمان با عاشورای حسینی در این کشور خبر دادند.
از عزاداری باشکوه یمنی‌ها تا راهپیمایی عاشورایی لبنانی‌ها با خودرو
به گفته فعالان، شهر قطیف عربستان شاهد حضور گسترده مردم برای بزرگداشت عاشورای حسینی با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا است‎.

راهپیمایی عاشورایی لبنانی‌ها با خودرو

پایگاه خبری «العهد» گزارش داد: مردم لبنان در جنوب این کشور و در امتداد مرزهای با فلسطین اشغالی به مناسبت فرا رسیدن سالروز عاشورای حسینی با خودرو راهپیمایی عاشورایی برگزار کردند.
از عزاداری باشکوه یمنی‌ها تا راهپیمایی عاشورایی لبنانی‌ها با خودرو
این راهپیمایی عاشورایی از شهر الخیام واقع در جنوب لبنان آغاز شده و در امتداد مرزهای مجاور نوار مرزی با فلسطین اشغالی برگزار می شود.

عزاداران در پایان راهپیمایی، پرچم امام حسین(ع) را به اهتزاز درخواهند آورد.

واکنش فعالان کشمیری به حمله به عزاداران حسینی

براساس گزارش پایگاه خبری «الجزیره»، پلیس و نیروهای امنیتی هند در منطقه بمینا در حومه سرینگر به عزاداران حسینی حمله کرده و ده‌ها نفر را زخمی و بازداشت کردند.

شاهدان عینی می‌گویند پلیس هند به عزاداران حسینی در محله بمینا در حومه سرینگر پایتخت کشمیر تحت کنترل هند حمله کرده و آنها را با گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک آور متفرق نمودند.
از عزاداری باشکوه یمنی‌ها تا راهپیمایی عاشورایی لبنانی‌ها با خودرو
در همین سیدسجاد کارگیلی یکی از فعالان شیعه در منطقه کشمیر با انتشار عکسی از یکی از مجروحان حمله روز شنبه به عزاداران امام حسین(ع) به نارندرا مودی نخست‌وزیر هند حمله کرده است. مودی در توئیتی با اشاره به فداکاری‌های امام حسین(ع) برابری و عدالت را از اصلی‌ترین آموزه‌ها و شعارهای او دانسته است.

این توئیت مودی درحالی منتشر می‌شود که نیروهای پلیس هند با بی‌عدالتی و نابرابری به مردم مسلمان کشمیر و عزاداران حسینی حمله کرده و آنها را مجروح کرده‌اند.
 
برگزاری مراسم عاشورا در کاظمین(ع)
 
پایگاه خبری «المعلومه» عراق نوشت: تولیت آستان مقدس کاظمین(ع) از برگزاری مراسم عاشورای حسینی در کاظمین با حضور عزاداران و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد.
 
حیدر الشمری، تولیت آستان مقدس کاظمین(ع)، اعلام کرد که ده‌ها هزار نفر از بامداد دهم محرم الحرام به شهر کاظمین برای عزاداری آمده‌اند.
از عزاداری باشکوه یمنی‌ها تا راهپیمایی عاشورایی لبنانی‌ها با خودرو
وی افزود: تولیت مقدس طرح امنیتی و پیشگیرانه و خدماتی برای محرم تدارک دیده بود که این طرح خیلی روان و طبق برنامه پیش می‌رود و عبورو مرور زائران به سهولت انجام می گیرد.

الشمری تاکید کرد: شمار زیاد و انبوهی از زائران برای برگزاری مراسم عاشورا وارد کاظمین شدند و تولیت همه اقدامات پیشگیرانه از کرونا اعم از ضدعفونی و توزیع دستکش و ماسک رایگان به زائران را به عمل آورده است. موکب‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام به توزیع غذا و آب آشامیدنی می‌کنند.

حضور نخست وزیر عراق در آیین سوگواری حسینی
 
پایگاه خبری «السومریه نیوز» نوشت: مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق شب گذشته به مناسبت عاشورای حسینی در دفتر سید عمار الحکیم حاضر شد و در مراسم عزاداری امام حسین (ع) شرکت کرد.

برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق نیز در بیانیه‌ای به مناسبت عاشورای حسینی، امام حسین (ع) را نماد آزادگی و زندگی مسالمت‌آمیز و صلح دانست و گفت که ایشان محدود به یک مذهب و دین به خصوصی نیست.
از عزاداری باشکوه یمنی‌ها تا راهپیمایی عاشورایی لبنانی‌ها با خودرو
وی تأکید کرد که طرح اصلاحگرانه امام حسین (ع) همچنان پابرجاست و پیام انسانیت وی حتی در مواجهه با دشمنانش هنوز ارزشمند است.
 
محمد حلبوسی، رئیس مجلس نمایندگان عراق نیز امروز در پیامی به مناسبت سالروز عاشوری حسینی گفت: امروز در حالی این سالروز را گرامی داریم که تنها یک مناسبت تاریخی نیست که مستحق یادآوری باشد بلکه یک اقدام انقلابی مداومی است که تا زمان که حق گروه خود را دارد و ظلم نیز گروه خود را دارد، ادامه دارد.
 
در این بیانیه آمده است: ما سالروز شهادت امام حسین(ع) را گرامی می داریم که علیه جبروت، فساد، بهره برداری از قدرت برای قتل، دیکتاتوری، سلب آزادی و تجزیه جامعه بر اساس یک قدررت زورگویانه و مردمی مقهور به جای سیستمی خادم برای یک امت عزیز و کریم قیام کرد.
انتهای پیام
captcha