بازگشایی مدارس و لزوم تغییر در نحوه برنامه‌ریزی حافظان قرآن
کد خبر: 3920947
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
حجت‌الاسلام نجفی تأکید کرد؛

بازگشایی مدارس و لزوم تغییر در نحوه برنامه‌ریزی حافظان قرآن

حافظ و مدرس کل قرآن با اشاره به بازگشایی مدارس، گفت: اینکه والدین صرفاً تعطیلات تابستان را زمان مناسبی برای حفظ قرآن می‌دانند و یک‌باره با بازگشایی مدارس مانع تداوم حفظ می‌شوند کار بسیار غلطی است که باعث فراموشی محفوظات می‌شود، در حالی که با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان تؤامان حفظ قرآن و تکالیف مدرسه را پیش برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا نجفی، حافظ کل قرآن و مدرس دوره‌های تربیت مربی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه در دین و فرهنگ ما همیشه از افراط و تفریط پرهیز شده است، گفت: خانواده‌ها در تابستان فرزندان را به فراگیری انواع رشته‌ها و شرکت در کلاس‌های زیاد و متنوع آموزشی سوق می‌دهند، اما در فصل بازگشایی مدارس، تمامی آموزش‌ها اعم از وزرشی، علمی و مذهبی یکباره، با این توجیه که زمان انجام تکالیف مدرسه است، تعطیل می‌شود. این کار غلط باعث فراموشی آموخته‌های فرزندان می‌شود، بگذریم از اینکه امسال به دلیل شیوع کرونا، کلاس‌های حضوری تعطیل شد.

مدیر مؤسسه همیار قرآن کریم قم با اشاره به اینکه در بحث حفظ قرآن همیشه تأکید بر این بوده است که هر حافظ قرآن باید ساعاتی از 24 ساعت شبانه‌روز را به تمرین اختصاص دهد، اظهار کرد: حافظ قرآن صرفاً برای 20 یا 21 ساعت از زندگی‌اش می‌تواند برنامه‌ریزی کند و سه یا چهار ساعت آن به برنامه حفظ، مرور و تثبیت اختصاص دارد.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: برخی از والدین، فرزندانشان را در ایام تابستان در کلاس‌های حفظ(چه به صورت حضوری، تلفنی و مجازی) ثبت‌‌نام می‌کنند، اما با بازگشایی مدارس، از حضورشان در این کلاس‌ها خودداری می‌کنند. بنابراین فرزندان هر چه در تابستان یاد گرفته‌اند، در طول سال تحصیلی فراموش می‌کنند، حال آنکه دانش‌آموزانی را می‌شناسم که هم در درس و هم در برنامه‌های حفظ، مرور و تثبیتشان موفق‌اند. اینها از خانواده‌های معمولی هستند که به مدیریت زمان و نظم در زندگی اهتمام دارند.

نجفی با اشاره به اینکه والدین نباید با آغاز مدارس، درس و تکالیف فرزندانشان را بهانه کنند، گفت: مغز انسان فعال است و گنجایش زیادی دارد. قطعاً با آغاز مدرسه باید در برنامه حفظ تغییر ایجاد کرد، چنانکه حافظان قرآن می‌توانند با سنجیدن میزان تکالیف، میزان حضور در مدرسه، طی مسیر مدرسه تا خانه و بالعکس و برای دنبال کردن یک‌سوم، یک‌دوم و حتی یک‌چهارم برنامه حفظ برنامه‌ریزی کنند. مهم این است که این امر براساس اصول انجام شود نه تنبلی.

مدرس دوره‌های تربیت مربی با تأکید بر اینکه در این برنامه‌ریزی، حفظ ارتباط با مربی مهم است، بیان کرد: ارتباط یک حافظ با هم‌کلاسی‌ها و مؤسسه‌اش مهم است، چراکه طی کردن این مسیر به تنهایی سخت است. استاد و معلم در ملزم کردن فرد به انجام و دنبال کردن برنامه حفظ نقش اصلی دارد. هنگامی که ارتباط با استاد قطع می‌شود، انگیزه و حس رقابت نیز کمرنگ می‌شود و اندک اندک شخص برنامه حفظش را رها می‌کند. الان با وجود شرایط کرونایی، فرصت خوبی برای استفاده از ظرفیت دوره‌های غیرحضوری، تلفنی و اینترنتی است.  

مدیر مؤسسه همیار قرآن کریم قم با اشاره به اصطلاح حوزوی «فاعلیت فاعل و قابلیت قالب» افزود: یعنی برای رسیدن به کمال هم عوامل و اسباب ترقی لازم است و هم زمینه‌های ترقی و آمادگی و لیاقت باید باشد. در فاعلیت خداوند شک نیست، اما قابلیت خودمان را قدر بدانیم که در محضر قرآن و اهل بیت(ع) هستیم. اینکه از تکنولوژی روز برای حفظ و تدبر در آیات کلام وحی و شناخت سیره اهل‌بیت(ع) استفاده می‌کنیم ارزشمند است و باید قدرش را بدانیم، چراکه اگر فرزندان و خانواده‌ها پای رحل قرآن بنشینند، خیر دنیا و آخرت نصیبشان می‌شود. والدین نیز خودشان به مؤانست با قرآن توجه کنند تا روزی حسرت این لحظه‌ها را نخورند.

انتهای پیام
captcha