تأثیر دانستن مختصات آیات در تثبیت محفوظات + صوت
کد خبر: 3920575
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
نکته‌ای برای حافظان قرآن /

تأثیر دانستن مختصات آیات در تثبیت محفوظات + صوت

عبور دادن مفاهیم آیه در ذهن، برای حفظ آیات از اهمیت بسزایی برخوردار است. این کار فوق‌العاده در تثبیت و تعمیق محفوظات و در نحوه پاسخ‌دهی به سؤالات کتبی و شفاهی مؤثر است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا نجفی، حافظ قرآن و مدیر مؤسسه همیار قرآن قم، در پاسخ به این سؤال که راه‌حل برای تشخیص سوره و جزء، هنگام مرور محفوظات چیست؟ گفت: یکی از امور مهمی که حفاظ باید توجه داشته باشند، این است که هنگام مرور، به نام سوره، شماره جزء، آیه و صفحه نیز توجه کنند و به ویژه مفهوم آیه را در نظر بگیرد.

وی با اشاره به اینکه شاید داشتن همزمان این مهارت‌ها با یکدیگر به ظاهر سخت باشد، اظهار کرد: یک حافظ با تمرین، به تدریج این مهارت را کسب می‌کند. حفاظ، هیچ آیه‌ای را بدون اینکه بداند در چه سوره‌ای است، رد نشوند، بلکه حین حفظ و مرور، شماره آیه، نام سوره و شماره صفحه را در ذهنش عبور دهد.

نجفی با تأکید بر اینکه دانستن مختصات و مشخصات آیه در ذهن مهم است، بیان کرد: حتی مفاهیم آیه را در ذهنتان عبور دهید، این کار فوق‌العاده‌ در تثبیت و تعمیق محفوظات و در نحوه پاسخ‌دهی به سؤالات کتبی و شفاهی مؤثر است و این کار با کمی تمرین تحقق می‌یابد.

وی اضافه کرد: اگر تمرین، اصولی نباشد، بی‌فایده و ضربه‌اش بیشتر از تأثیرش است. بنابر این یک حافظ قرآن در کنار مرور روزانه و عادی‌، به مختصات آیه توجه کند، و در کنار آن از نرم‌افزارها، بهره‌مند شود و یا از روی مصحف بخواند. شیوه پیشنهادی این است که آیات وسط صفحه را بخواند و حدس بزند که در کدام جزء و صفحه است. این موضوع مهارت جواب‌دهی را بالا می‌برد.

مدیر مؤسسه همیار قرآن قم تأکید کرد: این روش، به حفظ بدون استرس، دغدغه و سریع آیات کمک می‌کند. البته فرد علاقه‌مند به حفظ قرآن باید علاوه بر استماع، مرور و مباحثه به یادگیری قرائت ترتیل نیز توجه کند. اینها مهارت‌های حفظ قرآن است که به پاسخ‌دهی بهتر و حاضر جوابی حافظ کمک می‌کند.

کد
انتهای پیام
captcha