چه زمانی حفظ قرآن فرسایشی می‌شود + صوت
کد خبر: 3920137
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
نکته‌ای برای حافظان قرآن /

چه زمانی حفظ قرآن فرسایشی می‌شود + صوت

زمانی که حفظ کل قرآن به دلایلی چون فرصت محدود و کمی استعداد به طول انجامد و این امر موجب دلسردی حافظ برای ادامه راه و فرسایشی شدن امر حفظ شود، با ترسیم اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت قابل حل است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا نجفی، حافظ قرآن و مدیر مؤسسه همیار قرآن کریم قم، در پاسخ به این سؤال که چه زمانی حفظ قرآن برای فرد فرسایشی می‌شود؟ گفت: برخی افراد روزانه تعداد کمی از آیات را حفظ می‌کنند که این می‌تواند به دو دلیل ضعف استعداد و یا نداشتن فرصت کافی باشد. بدین ترتیب حفظ قرآن مدت زمان زیادی طول می‌کشد و فرسایشی می‌شود.

وی ادامه داد: از برخی می‌شنوم که به دلیل طولانی شدن و گذشت چند سال از مدت آغاز حفظ خسته شده‌اند. پاسخی که به آنان می‌دهم این است که اولاً خوشا به حال شما که به عرصه حفظ آیات الهی پا گذاشته‌اید و به دلیل نگرانی از فراموشی مدام مرور می‌کنید. خوشا به حال شما که بر سر سفره قرآن هستید و لیاقت و استعدادی که در وجودتان هست، رحمت و نعمت الهی است.

نجفی اضافه کرد: ثانیاً، مربی، والدین و فرد حافظ باید اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت را برای خود ترسیم ‌کنند. به طور مثال برای فرد ترسیم کنیم که با حفظ سه خطی آیات در هر روز طی 10 سال حافظ کل می‌‌شود و او را نگران این مدت نکنیم، بلکه با حرف زدن و در عمل به او انگیزه بیشتری دهیم و تشویق کنیم تا به هدف بلندمدت خود برسد. هدف کوتاه‌مدت هنگامی‌ است که حفظ یک، دو، سه و یا چهار جزء را به اتمام می‌رساند و هدف میان‌مدت حفظ 5، 10، 15، 20 و 25 جزء و هدف بلندمدت حفظ کل قرآن است. بنابراین روحیه دادن و نوع حرف زدن اهمیت دارد.

این مدرس حفظ قرآن با اشاره به اینکه ایجاد انگیزه و شوق برای ادامه حفظ می‌تواند حافظ را پله پله جلو ببرد و از خستگی دور کند، اظهار کرد: بنابراین توجه بیش از حد به هدف بلندمدت، که حفظ کل است، استبعاد را به ذهن متبادر می‌کند، یعنی فرد در ذهنش می‌گوید که به قله نمی‌رسد و همین موجب فرسایشی شدن حفظ می‌شود. حال آنکه با تشویق می‌توان مانع از این امر شد.

نجفی با تأکید بر اینکه در مسیر حفظ قرآن صدقه بدهید، تصریح کرد: در این مسیر صدقه و خیرخواهی برای دیگران را نباید فراموش کرد و مراد از صدقه فقط بُعد مادی آن مد نیست؛ «ای که دستت می‌رسد، کاری بکن».

انتهای پیام
captcha