برگزاری روضه خانگی؛ رمز ساده تبدیل خانه به بهشت تربیت دینی فرزندان
کد خبر: 3921377
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
خورسندی اظهار کرد؛

برگزاری روضه خانگی؛ رمز ساده تبدیل خانه به بهشت تربیت دینی فرزندان

رئیس کانون مداحان و شعرای آئینی کل کشور از برگزاری روضه خانگی به عنوان عاملی برای تبدیل خانه به بهشت تربیت دینی و معارفی فرزندان یاد کرد و گفت: حضور مداح و روضه‌‌خوان در این مراسم باید با رعایت اصول اخلاقی همچون مخاطب‌شناسی باشد.

مصطفی خورسندی، رئیس کانون مداحان و شعرای آئینی کل کشور و مدیرعامل خانه مداحان، در گفت‌وگو با ایکنا، از روضه خانگی به عنوان خانه‌های بهشتی تعبیر کرد و گفت: روضه به معنای بهشت است؛ بهشتی واقعی که ما می‌توانیم در عرصه زندگی، فرزندانمان را در آن رشد دهیم. روضه خانگی محل رشد فرزند در بهشت معارف و فرهنگ اهل‌بیت(ع) است. قدما توجه ویژه‌ای به روضه‌های خانگی داشتند. هم‌اکنون در شهرهایی که روضه‎های خانگی رواج دارد شاهد اثرات خوب این سنت حسنه در زندگی خانوادگی مردم هستیم و یزد یکی از این شهرهاست. به عنوان فردی که سال‌ها در عرصه مشاوره فعالیت کرده‌ام باید بگویم که پایین بودن آمار طلاق در شهر یزد و تربیت دینی فرزندان و خانه‌هایی که بوی محبت در آن بیشتر است، از اثرات مثبت روضه‌های خانگی محسوب می‌شود.

این مداح پیشکسوت کشورمان به فراز و فرودهای مراسم‌ مختلف دینی از جمله روضه‌های خانگی نیز اشاره و اظهار کرد: در مقطعی روضه‌های خانگی رشد بیشتری داشت و در مقطعی دیگر با فراز و نشیب همراه بود. باید از خودمان شروع و برگزاری روضه خانگی را در منزلمان آغاز کنیم. سال‌هاست که یکی از تذکرات من در مراسم‌ مختلف توجه به روضه‌های خانگی است. حتی والدین می‌توانند مدیریت روضه خانگی را به فرزند خود بسپارند. با این کار فرزندشان مدیریت زمان، مکان، محل نشستن فرد روضه‌خوان، پذیرایی، نظم در اجرا، محتوای اجرا، اثربخشی آن و ... را به خوبی و عملی آموزش می‌بیند.

رئیس کانون مداحان و شعرای آئینی کل کشور با تأکید بر نقش روضه‌خوان در اثربخشی روضه‌های خانگی، گفت: در مقطعی تعداد فرزندان خانواده‎ها بیشتر بود اما متأسفانه اکنون کاهش یافته است. البته در گذشته میزان سواد نیز کمتر بود اما اکنون فرزندان و اعضای خانواده عموماً سطح تحصیلات بالایی دارند و واعظ و روضه‌خوانی که به منزل افراد دعوت می‌شود باید بتواند براساس سطح سواد، بینش و نگرش اعضای خانواده مطالبی را ارائه دهد.

مخاطب‌شناسی در روضه‌های خانگی حرف اول را می‌زند

وی تصریح کرد: طبیعتاً کسی که بخواهد در چنین فضایی روضه‌ بخواند، باید از اطلاعات خوب دینی برخوردار باشد؛ همچنین مخاطب‌شناسی در روضه‌های خانگی حرف اول را می‌زند و می‌تواند در ترویج روضه اثربخش باشد. قدما و گذشتگان به اینکه در هر مجلسی چه مطلبی گفته شود توجه ویژه‌ای می‌کردند. در گذشته فقط به روضه‌خوانی در خانه‌ها اکتفا نمی‌شد، بلکه به ذکر حدیث و بیان مسئله شرعی نیز پرداخته می‌شد. متأسفانه اکنون توجه به مسائل شرعی در روضه‌ها کاهش یافته و حتی وقتی از افراد متدین سؤال می‌شود که مرجع تقلید شما کیست؟ بعضی‌ها مرجع تقلید خاصی را برای خود انتخاب نکرده‌‌اند و این مسئله اشکال دارد.

این مداح پیشکسوت کشورمان اضافه کرد: در گذشته روحانی یا مداح مسئله شرعی را مطرح می‌کرد و حدیث می‌خواند و تفسیر می‌کرد؛ بیان این مطالب در رشد معنوی فرزندان تأثیرگذار بود. گاهی پدر به فرزندش توضیح می‌دهد که احترام پدر و مادر واجب است اما وقتی از ذاکر دعوت می‌شود و آیات و روایات احترام به پدر و مادر را بیان می‌کند، تأثیرگذاری مضاعفی دارد.

وی از انجام کار مطالعاتی در معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران در خصوص روضه‌های خانگی و برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه روضه‌های خانگی در خانه مداحان خبر داد و گفت: حضور مداح و روضه‌‌خوان در روضه‌های خانگی اصول اخلاقی خاصی دارد و در این راستا یکی از ذاکران منشور اخلاقی روضه‌های خانگی را نوشته است که باید مورد توجه قرار گیرد.

خورسندی با بیان اینکه باید از خودمان شروع کنیم و نام امام حسین(ع) را در خانه‌هایمان ببریم و بدانیم که اولین مستمع مجلس پرفیض امام حسین(ع) مادرش، حضرت زهرا(س)، است، اظهار کرد: صاحب مجلس امام زمان(عج) و مادرشان حضرت زهرا(س) هستند و یقیناً با برگزاری روضه خانگی حضور اهل‌بیت(ع) و نزول ملائک را در خانه‌هایمان خواهیم داشت. حضور در مجالس اهل‌بیت(ع) و ائمه معصومین(ع) سبب عصمت می‌شود و خانواده نیز با اهل‌بیت(ع) انس می‌گیرند و از گناه دوری خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha