ضرورت گفت‌وگوی نخبگان و دولتمردان در سال پایانی / تأثیر مشکلات اقتصادی بر تضعیف بنیه اخلاقی جامعه
کد خبر: 3921899
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
حجت‌الاسلام اکرمی مطرح کرد:

ضرورت گفت‌وگوی نخبگان و دولتمردان در سال پایانی / تأثیر مشکلات اقتصادی بر تضعیف بنیه اخلاقی جامعه

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه در یکسال پایانی دولت، گفت‌وگوی رو در رو و اصلاحی نخبگان با یکدیگر و با دولتمردان ضروری است، گفت: امروز افراد فرصت‌طلب و بی‌درد در سایه ضعف نظارت هر روز مشکلات معیشتی مردم را تشدید می‌کنند و لازم است عقلا و نخبگان ایده‌های اصلاحی خود را برای حل مشکلات در شرایط کرونا و تحریم ارائه کنند و با کنار گذاشتن اختلافات سیاسی با دولت، برای اصلاح وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم کمر همت ببندند.

حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی، رئیس سابق شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با ایکنا، ‌درباره وضعیت نامطلوب اقتصادی و معیشتی مردم و ضعف نظارت دولت در کنار توجه مجلس به مسائل فرعی مانند مدیریت فضای مجازی و اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در این وضعیت گفت: به دلیل تجربه بیست ساله در مجلس و کار اجرایی به این جمع‌بندی رسیدم که کشور تحت شدیدترین فشارهای آمریکاست. هیچ کس نباید این مسئله را انکار کند و این فشارها حتی ارسال دارو را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود:‌ به عبارتی دشمن از هر ابزاری برای فشار استفاده می‌کند تا ایران را تسلیم کند. در نقطه مقابل تا به امروز جمهوری اسلامی با کمک خداوند و وحدت مردم محکم ایستاده و عقب‌نشینی نکرده و حتی در وضعیت شیوع کرونا به رغم تحریم‌ها و کمبودها، توانسته خدمات لازم را ارائه دهد.

نخبگان و دلسوزان کنار نکشند

اکرمی اظهار کرد:‌ در یک سال آخر دولت ضروری است که صاحب‌نظران و نخبگان با یکدیگر و نیز با دولتمردان بنشینند و طرح‌ها و پیشنهادهای خود را درباره نقدینگی، مصرف، مقابله با فساد، جلب مشارکت مردم، رونق تولید و... ارائه دهند. در واقع باید ابتدا فضای گفت‌وگو را فراهم و مشکل را از خودمان حل کنیم و نخبگان همدیگر را به رسمیت بشناسند و حاضر شوند روبه‌روی هم بنشینند.

عضو جامعه روحانیت مبارز بیان کرد: امروز افراد فرصت‌طلب و بی‌درد در سایه ضعف نظارت هر روز مشکلات معیشتی مردم را تشدید می‌کنند، در حالی که کشور ظرفیت‌‌ها و منابع بسیار بالایی دارد، به شرطی که عقلا، نخبگان و دلسوزان کنار نکشند و نظرات و ایده‌های اصلاحی خود را برای حل مشکلات کشور در شرایط کرونا و تحریم ارائه کنند و با کنار گذاشتن اختلافات سیاسی در این یکسال پایانی فعالیت دولت کمر همت خود را برای اصلاح وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم ببندند.

ارائه راهکار برای تقویت جایگاه اخلاق در جامعه

اکرمی ابراز کرد: از طرفی مسئله‌ای که کمتر به آن توجه می‌شود مشکلات اقتصادی است که باعث شده برخی وجدان، دین، اخلاق و انصاف خود را کنار بگذارند و هر فشاری را به مردم تحمیل کنند. لذا در کنار ارائه طرح‌های اقتصادی باید راهکارهایی برای تقویت بنیه دینی و اخلاقی جامعه ارائه شود و نباید از این مسئله به سادگی گذشت.

عضو جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: در واقع اگر بنیه اخلاقی و دینی جامعه قوی باشد با وجود تحریم فشار اقتصادی، رحم، مروت و انصاف جامعه نسبت به یکدیگر باعث می‌شود که این فشارها مضاعف نشده و خیررسانی و کمک‌رسانی به نیازمندان تقویت شود و کمتر شاهد این مفاسد اقتصادی و اختلاس‌ها خواهیم بود.

اکرمی یادآور شد: لذا بخشی از مفاسد اقتصادی ریشه در رهاشدگی اخلاقی دارد که منجر به سوءاستفاده از بیت‌المال و دور زدن قانون می‌شود. به همین دلیل در حالی که کرونا در سایر کشورها رکود ایجاد کرده و به دلیل کاهش تقاضا قیمت‌ها کاهش یافته، اما در کشور ما به رکورد زدن قیمت‌ها منجر شده است، زیرا هم اراده اصلاح را نداریم و هم آموزه‌های دینی و اخلاقی را فراموش کرده‌ایم.

انتهای پیام
captcha