مدل محجبه نایک و «زندگی با حجاب» در فیس بوک + عکس
کد خبر: 3922201
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۷

مدل محجبه نایک و «زندگی با حجاب» در فیس بوک + عکس

منال رستم، فعال اجتماعی و ورزشکار، نخستین شهروند مصری است که ۵ دوره از ۶ دوره مارتن‌های بزرگ جهان را به پایان برده است، به قله‌های بزرگ جهان صعود کرده و مبارزه‌ای برای دفاع از حق پوشیدن حجاب به راه انداخته است.

به گزارش ایکنا؛ منال رستم، مصری الاصل و بزرگ شده کویت است، او در ورزش به ویژه ورزش کوهنوردی افتخارات زیادی کسب کرده و آرزو دارد روزی اورست را فتح کند.

منال در مسابقات ماراتن (از انواع دو استقامت) در الاُقصُر مصر، دبی، کویت، عمان، اردن، لندن و مادرید شرکت و با عشق و مهارت ورزش دو را دنبال کرده است.

او نخستین بانوی عربی مصری محجبه است که در شرکت بین‌المللی «نایک» پوشاک ورزشی خاص بانوان محجبه را تبلیغ می‌کند.

منال در کوهنوردی تجارت درخشانی دارد و کلیمانجارو، بلندترین کوه قاره آفریقا با ارتفاع 5 هزار و 895 متر و قله آلبروس روسیه را صعود کرده است.

او درباره حجاب به یورونیوز گفته است: حجاب به من شخصا تحمیل نشده و به زنان بسیاری که من می شناسم هم تحمیل نشده است. من مصری هستم اما در کویت بزرگ شده‌ام. من با این ایده‌ها و کلیشه‌هایی که برای زنان مسلمان درست شده بزرگ شدم که می‌گوید اگر آنها پوشیده باشند یا حجاب داشته باشند یعنی احتمالا نمی‎شود با آنها تعامل داشت، آنها تحصیل نکرده‌، کسل کننده و ملال‌آورند. من واقعا با تنفر از این رویکرد بزرگ شدم. در هفتم آوریل ۲۰۰۱ تصمیم گرفتم که حجاب داشته باشم. این تصمیم همه را شوکه کرد. وقتی این تصمیم را گرفتم پیش پدرم رفتم و گفتم من تصمیم گرفتم که حجاب بگذارم.

منال رستم که گروه «زندگی با حجاب» را در فیس بوک راه اندازی کرده است، در این باره می‌گوید: من 80 دختر را به این گروه اضافه کردم. یک گروه خصوصی و بسته درست کردم و گفتم که من صادقانه حرف می‌زنم. هنوز آن اولین پستم در صفحه فیس بوک وجود دارد شبیه این بود: سلام دختران، این روزها همه به دلیل فشارهای اجتماعی حجابشان را برمی‌دارند. شما این پدیده را شاهد بوده‌اید.

دختری که حجاب ندارد اما کردار نیک انجام می دهد می‌تواند نزد خدا در جایگاهی بالاتر از مثلا کسی مثل من باشد. بنابراین من در جایگاه قضاوت کردن نیستم. اما پیام من به آنها این است که به صفحه «زندگی با حجاب» سر بزنید و به کارهایی که انجام می‌دهیم نگاهی بیاندازید. برای حضور در این صفحه لازم نیست مسلمان باشید. لازم نیست محجبه باشید. شما فقط باید بخواهید از هر زنی که ایمان و حجاب را پذیرفته حمایت کنید. دختران کوچک از طریق صفحه «زندگی با حجاب» با من تماس می‌گیرند و ترسناک‌ترین پرسش‌ها را از من می‌پرسند.

تمام آنچه به آنها می‌گویم این است که شما به مبارزه‌تان برای به دست آوردن حق بازی با حجاب ادامه دهید. من به آنها نمی‌گویم ورزش را ترک کنید یا حجابتان را کنار بگذارید زیرا هیچ‌کدام از این دو، راه‌حل نیستند. من فقط تلاش می‌کنم فهم جهان از حجاب زنان را تغییر دهم.

انتهای پیام
captcha