مهمترین عناصر گفتمان عاشورایی / راز ماندگاری نهضت امام حسین(ع)
کد خبر: 3922207
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۴
حجت‌الاسلام حریزاوی تبیین کرد؛

مهمترین عناصر گفتمان عاشورایی / راز ماندگاری نهضت امام حسین(ع)

معاون سازمان تبلیغات اسلامی، با اشاره به مهمترین آموزه‌های نهضت امام حسین(ع) و راز ماندگاری آن، اظهار کرد: پیوستگی عاشورا و فطرت انسانی، سبب ماندگاری و جاودانگی قیام عاشوراست و این همان راز پویایی، شور و حرارت حسینی است که در قلوب مؤمنین نهفته و سبب شده است تا عشق و ارادت به حضرت، نه تنها کم نشود بلکه هر روز شعله‌ورتر و گسترده‌تر نیز شود.

حجتالاسلام روحالله حریزاوی، معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به مهمترین تعالیم و آموزه‌های عاشورایی نهضت امام حسین(ع) و راز ماندگاری این نهضت، اظهار کرد: ماه محرم فرصتی برای درست فهمیدن و اصلاح عقاید و صفات اخلاقی است تا بتوانیم با درک درست از چرایی نهضت امام حسین(ع) و عاشورا، عشق به خدا را درک کنیم و بفهمیم که انسان می‌تواند در جهان به‌غیر از رضایت حق به چیزی بها ندهد و در این صورت است که می‌توانیم در کلاس درس عاشورایی شیوه صحیح زندگی کردن را فرا گیریم و حتی به دیگران نیز بیاموزیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در طول تاریخ طاغوت‌ها و تفکرات ضد اسلامی بسیاری سعی در کوچک شمردن و از بین بردن حماسه عاشورا و نهضت حسینی داشتند، گفت: سال‌ها و قرن‌هاست که از وقوع حماسه عظیم عاشورا می‌گذرد و علیرغم تلاش طاغوت‌های فرهنگی، بر همگان ثابت شد که حماسه حسینی و حرارت قلب‌های مسلمین نسبت به شهادت و نهضت سیدالشهدا(ع) سرد نشدنی است؛ چراکه راز ماندگاری و پویایی شور و حرارت حسینی در قلوب مؤمنین نهفته است و همین حقیقت سبب شده است که عشق و ارادت به حضرت نه تنها کم نشود، بلکه هر روز شعله‌ورتر و گسترده‌تر شود.

معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه پیوستگی عاشورا و فطرت انسانی، سبب ماندگاری و جاودانگی قیام عاشوراست که نه تنها پس از چهارده قرن، بلکه تا آخر زندگی بشر ادامه خواهد داشت، گفت: عمل در اندیشه اسلامی با ایمان گره خورده و چیزی جدا از آن نیست؛ به معنای دیگر انسان هرچه ایمان قلبی عمیق‌تری داشته باشد، عمل صالح بیشتری انجام می‌دهد که همین عمل شایسته ایمان قلبی او را بیشتر می‌کند. این همان وجه مؤثر در آموز‌ه‌های عاشورایی است، چراکه اساس تمام پیشرفت‌های مادی و معنوی بشر در طول تاریخ، اندیشه و تفکر از یک طرف و سعی و تلاش و عمل از طرف دیگر بوده است.

حجت‌الاسلام حریزاوی در ادامه با بیان اینکه «علم» اصل دیگر آموزه‌های عاشورایی نهضت امام حسین(ع) است، تصریح کرد: در قرآن بیش از هزار بار کلمه «علم» و مشتقات آن که نشانه باروری اندیشه است، تکرار شده؛ لذا موضع مسلمانان نسبت به علم مشخص است؛ چراکه آن‌ها هیچ‌گاه در دوگانه علم و ایمان قرار نمی‌گیرند و علم را مکمل ایمان می‌دانند که این مسئله نشان دهنده لزوم ایمان به عنوان ثمره اندیشه و تفکر، در کنار عمل و تلاش شایسته است.

وی عنصر مؤثر دیگر در آموزه‌های عاشورایی را «عدل» دانست و اظهار کرد: عدل یکی از اصول اساسی در اسلام است. بر همین اساس سیر و سلوک و آموزه‌های امام حسین(ع) در خصوص عدالت نه تنها برای دوره خود بلکه در همه دوران‌ها، دارای پیام‌های ارزنده و بی‌بدیل است و این از خصوصیات بی‌مانند انگیزه‌های این قیام است. در واقع یکی از مهمترین و بارزترین ویژگی‌های قیام سیدالشهدا(ع) که سبب ماندگاری آن شد، عدالت‌خواهی ایشان است و می‌توان گفت عدالت‌خواهی از برجسته‌ترین پیام‌ها و دستاورد‌های قیام عاشوراست.

 

امام حسین(ع) جامعه گرفتار مادیات را به توحید متصل کرد

 
معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی، با اشاره به اینکه امام حسین(ع) با تأکید بر آزادگی و جوانمردی، جامعه گرفتار مادیات با حاکمیت طاغوت‌ها را به توحید متصل کرد، گفت: واقعه عاشورا تکرار نخواهد شد؛ عاشورا تابلویی است که خداوند طراحی کرده است و در آن تمام زیبایی و تراژدی‌های جهان را قرار داده است. در حقیقت واقعه عاشورا نشان دهنده آرمان و حقیقتی ناب است و اساساً ملتی که آرمان ندارد، مرده است. سیدالشهدا(ع) آرمان‌ها و پدیده‌های بنیادینی را مطرح کردند که می‌تواند مورد توجه همه فرهنگ‌ها قرار گیرد و حفاظت و پاسداری از این ارزش‌ها و آرمان‌ها وظیفه‌ای همگانی است.

حجت‌الاسلام حریزاوی با بیان اینکه امام حسین(ع) واقعه کربلا را به شکلی مدیریت و اجرا کرد که به یک گفتمان و فرهنگ تبدیل شد و بر همین اساس این نهضت ماندگار شد و همچنان زنده است، گفت: نهضت عاشورا الگوی مهمی برای همه حرکت‌های دینی و انقلابی و ستیز با ظلم است و برهمین اساس می‌توان گفت قیام عاشورا زمینه‌ساز پیشرفت اندیشه عدالت اجتماعی است. امام حسین(ع) با نهی از منکری که مبتنی بر عقلانیت و بیدار کردن اندیشه‌ها بود، از ابتدای شکل‌گیری این نهضت مردم را به تفکر و اندیشه وادار کردند.

وی لازمه حفظ قیام امام حسین(ع) را، مقاومت دانست و بیان کرد: مقاومت و ایستادگی بر صراط مستقیم، همواره مهم‌ترین سیره اهل‌بیت(ع) بوده است و حرکت سیدالشهدا(ع) و مقاومت ایشان در برابر ظالم، آنهم با آن رشادت‌ها، ترس از مرگ را در دل پیروانش از بین برد. لذا امام حسین(ع) الگوی حقیقی مقاومت است و حرکت در مسیر آن حضرت راه عزت و سعادت محسوب می‌شود.
انتهای پیام
captcha