اعتراف دو نظامی میانمار به کشتار مسلمانان روهینگیایی
کد خبر: 3922262
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷

اعتراف دو نظامی میانمار به کشتار مسلمانان روهینگیایی

دو سرباز ارتش میانمار در دیوان کیفری بین‌المللی اعتراف کردند که مسلمانان روهینگیایی را کشته، در گورهای دسته‌جمعی دفن و به زنان نیز تجاوز کرده‌اند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری آناتولی، دو سرباز ارتش میانمار که ماه گذشته این کشور را ترک کرده‌اند، دیروز دستگیر و جهت حضور در جلسه دیوان کیفری بین‌المللی برای رسیدگی به جنایات علیه بشریت که از سوی ارتش میانمار ارتکاب شده است، به لاهه منتقل شدند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز؛ این سربازان در حین بازجویی که با دوربین ضبط شده است، اعتراف کردند که در کشتار و دفن مسلمانان روهینگیایی در گورهای دسته‌جمعی در شهرهای بوثیداونگ و ماونگداو مشارکت داشته‌اند.

میو وین تون، یکی از این سربازان گفت: مافوقانشان در اوت 2017 به آنها دستور داده‌اند تا هر کسی را که می‌دیدند و صدایش را می‌شنیدند، هدف قرار دهند. از این دستور پیروی کرده و در کشتار 30 مسلمان روهینگیایی و دفن آنها در گورهای دسته‌جمعی در نزدیکی یک ایستگاه پایه و یک پایگاه نظامی نقش داشته است.

این سرباز که 33 ساله است در ادامه افزود:‌ 8 زن،7 کودک و 15 مرد را در یک گور دفن کردیم. بدون تبعیض به سمت همه تیراندازی کردیم. مردان مسلمان را از ناحیه پیشانی مورد هدف قرار داده و اجسادشان را با پاهای‌مان به داخل گودال‌ها راندیم.

این سرباز میانماری همچنین اقرار کرد که وی به یک زن مسلمان روهینگیایی تجاوز کرده است.

زاو ناینگ تون، یکی دیگر از سربازان مذکور نیز گفت: حدود 20 روستای مسلمان‌نشین روهینگیا را از نقشه حذف کردیم. از آنجا که من پایین‌رتبه بودم، مرتکب خشونت جنسی نشدم. اما هنگامی که سایر سربازان به زنان آراکان تجاوز می‌کردند، من برای آنها کشیک دادم.

وی همچنین اعلام کرد که 30 سال داشته و قبل از پیوستن به ارتش میانمار کشیش بودایی بوده است.

بنابراین برای نخستین بار اعضای ارتش میانمار (تاتمداو) صراحتا اعتراف کردند که در قتل‌عام مسلمانان آراکان که مقامات سازمان ملل متحد آن را نسل‌کشی توصیف کرده، شرکت داشته‌اند.

در همین حال تعداد زیادی از روستاییان آراکان مستقل از همدیگر، محل گورهای دسته جمعی را نشان دادند که با مکان‌هایی که سربازان به آن اعتراف کرده‌اند، منطبق است.
 
این گورهای دسته جمعی که دولت میانمار بارها انکار کرده، می‌تواند به عنوان مدرکی در تحقیقات و سایر مراحل قانونی در دادگاه کیفری بین المللی مورد استفاده قرار گیرد.

این دو سرباز بازداشت نشده‌اند، اما هنوز از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست.

باشا میا، یکی از مسلمان روهینگیایی که در اردوگاه‌های بنگلادش اقامت دارد اظهار کرد که مادربزرگ وی به همراه 16 نفر از دهکده «تین گا نت» کشته و به یکی از این گورهای جمعی انداخته شده است. این روستا بعداً توسط سربازان میانمار سوزانده و از روی نقشه حذف شده است.

شاهدان عینی در آراکان گفته‌اند که پس از انداختن اجساد به گورهای جمعی، سربازان بولدوزرهای را برای پوشاندن اجساد به منطقه آورده‌اند.

بشیر احمد، از روستای «زین پینگ نیار« نیز می‌گوید که سربازان میانماری در 26 اوت 2017 به دهکده آنان رسیده و به هر کسی که مانع راهشان می‌شد٬ آتش گشودند.

وی گفت: خانه‌هایمان را تخریب کردند و هیچ چیزی باقی نماند.

گفتنی است ارتش میانمار در 25 اوت 2017 حملات خود به منطقه آراکان را آغاز کرد. در این حملات هزاران غیرنظامی آراکانی جان باخته و حدود 350 روستا توسط ارتش و بوداییان افراطی به آتش کشیده شد.

طبق آخرین گزارش سازمان ملل، شمار مسلمانانی که از 25 اوت 2017 به این سو از خشونت‌های ارتش میانمار و بودائیان افراطی گریخته و به اردوگاه‌ها و اقامتگاه‌های موقت در حومه کاکس بازار بنگلادش پناه برده‌اند به 745 هزار نفر رسیده است.

از سال 1970 تاکنون 84 درصد از جمعیت 2 میلیونی مسلمانان آراکان در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای همسایه گریخته‌اند. سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر خشونت علیه مسلمانان آراکان در میانمار را «پاکسازی قومی» و «نسل‌کشی» توصیف می‌کنند.
انتهای پیام
captcha