دوپاره کردن مسجدالاقصی در طرح عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی
کد خبر: 3922863
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
الجزیره گزارش داد:

دوپاره کردن مسجدالاقصی در طرح عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

عادی‌سازی روابط بحرین با رژیم صهیونیستی که چند هفته بعد از اعلام عادی‌سازی روابط امارات با این رژیم رخ داد، باعث شد که انتقادات زیادی از سیاست این کشور در دنیای عرب مطرح شود که از جمله آنها می‌توان به دوپاره شدن مسجدالاقصی براساس متن توافق‌نامه عادی‌سازی روابط اشاره کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، این پایگاه در تحلیلی به قلم مِرسیها گادزو (Mersiha Gadzo) روزنامه‌نگار و خبرنگار الجزیره به عواقب عادی‌سازی روابط این دو کشور حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی پرداخته است.

در این گزارش به نقل از برخی تحلیلگران سیاسی آمده که مسائلی که در بیانیه‌ای که توسط امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل گنجانده شده، ممکن است منجر به تقسیم محوطه مسجد الاقصی شود زیرا این امر (عادی سازی) وضعیت موجود را نقض می‌کند. براساس گزارش سازمان مردم‌نهاد Terrestrial Jerusalem (TJ) (زمین بیت‌المقدس) این بیانیه‌ها نشانگر «تغییر بنیادی در وضع موجود» بوده و «تبعات جبران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ناپذیری» به دنبال خواهد داشت.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به وضع موجود در محوطه الاقصی آمده که براساس توافق سال 1967، تنها مسلمانان می‌توانند در «حرم شریف»، معروف به محوطه مسجدالاقصی که شامل 14 هکتار است، نماز بخوانند و غیرمسلمانان علی‌رغم داشتن اجازه برای بازدید از این محوطه اجازه عبادت در این مکان را ندارند. با توجه به بند مندرج در توافق‌نامه‌های اخیر میان اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دیگر ممکن است اینگونه نباشد زیرا بر اساس بیانیه مشترک بین ایالات متحده، اسرائیل و امارات در 13 آگوست که از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، منتشر شد؛ سایر اماکن دینی بیت‌المقدس باید برای پرستشگران صلح‌جو از هر آیین باز باشد.

در گزارش الجزیره به نقل از گزارش TJ آمده که اسرائیل، الاقصی را به عنوان ساختار یک مسجد تعریف می‌کند. از نظر تل‌آویو [و ظاهراً از نظر ایالات متحده]، هر آنچه در حرم شریف باشد و ساختار مسجد نداشته باشد، به عنوان «یكی دیگر از اماكن مقدس» قدس تعریف شده و برای همه ـ از جمله یهودیان ـ برای عبادت باز است.

این گزارش تصریح می‌کند که این انتخابِ اصطلاحات تصادفی و اشتباه نیست و نمی‌توان آن را چیزی جز تلاش عمدی و البته پنهانی برای باز گذاشتن باب مسجدالاقصی به روی یهودیان و تغییر در وضعیت موجود دانست. همین بیانیه در توافق با بحرین که روز جمعه اعلام شد، تکرار شده است.

در بخش دیگری از این گزارش به نقل از خالد زبارقه، وکیل فلسطینی آمده است که این بیانیه به صراحت می‌گوید «این مسجد تحت حاکمیت مسلمانان نیست. هنگامی که امارات متحده عربی چنین بندی را می‌پذیرد معنای آن چراغ سبز دادن برای حاکمیت اسرائیل بر مسجدالاقصی است. این نقض آشکار، گسترده و قانونی مسجدالاقصی [پس از اشغال بیت‌المقدس در سال 1967] است».

این گزارش بیان می‌کند که در گزارش TJ آمده که طی سال‌ها، جریان موسوم به «جنبش معبد» در حال رشد بوده که عمدتاً از سوی جناح راست یهودی مذهبی و ملی‌گرای افراطی هدایت می‌شده و به دنبال تغییر وضعیت موجود بوده است. سازمان غیردولتی اسرائیلی Ir Amim طی سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی را منتشر کرده و نسبت به این گروه حاشیه‌ساز که امروزه بخشی از جریان اصلی سیاسی و مذهبی است و از روابط نزدیک با مقامات اسرائیلی سود می‌برد، هشدار داده است.

در انتهای این گزارش از قول دانیل سیدمن(Daniel Seidemann)، وكیل صهیونیستی و کارشناس مسائل ژئوپلیتیك آمده که به شدت از آنچه اتفاق می‌افتد، نگران است. او می گوید: «آنچه در اورشلیم(بیت‌المقدس) شاهد آن هستیم، رشد جناح‌های مذهبی است که دین را مسلح می‌کنند. ما در مسیری قرار داریم که ما را به سمت یک درگیری سوق می‌دهد. می‌دانیم که هر کلمه از این بندها در یک تیم مشترک ایالات متحده و اسرائیل، تدوین شده‌اند. جایگزینی اصطلاح حرم شریف به جای مسجد الاقصی اصلا تصادفی نیست».

انتهای پیام
captcha