برنامه‌های فرهنگی اربعین تشریح شد / بازنمایی اربعین با برپایی موکب‌
کد خبر: 3923087
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵

برنامه‌های فرهنگی اربعین تشریح شد / بازنمایی اربعین با برپایی موکب‌

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، از اجرای 17 همایش ملی و بین‌المللی در اربعین سال جاری خبر داد و گفت: با حضور موکب‌داران اربعین، برنامه بازنمایی اربعین در تپه‌های عباس‌آباد برگزار می‌شود.

برنامه‌های فرهنگی اربعین امسال تشریح شد/ بازنمایی اربعین با برپایی موکب‌های اربعینبه گزارش ایکنا، نشست خبری حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، امروز سه‌شنبه 25 شهریورماه با هدف تبیین برنامه‌‌های فرهنگی اربعین سال جاری برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، حجت‌الاسلام احمدی، با اشاره به اینکه امسال حسرت حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین بر دل‌ها خواهد ماند، تصریح کرد: تمام برنامه‌های فرهنگی در ایران نیز با حفظ و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارائه شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به سابقه بیش از هزار ساله پیاده‌روی اربعین و تعطیل شدن آن در برخی دوره‌های تاریخی، گفت: اساس اربعین در طول تاریخ به شیوه‌‌های متفاوتی تداوم داشته است و امسال با تجربه دهه اول محرم، دهه دوم صفر را نیز برگزار خواهیم کرد.

 

فعالیت مجازی در ایران و عرصه بین‌المللی در مورد اربعین

 

حجت‌الاسلام احمدی ادامه داد: چندین سناریو برای برگزاری مراسم اربعین امسال طراحی شده بود که براساس شرایط پیش آمده برخی از طرح‌‌ها از دستور کار خارج شد و مقرر شد امسال در داخل ایران و عرصه بین‌المللی به صورت مجازی فعالیت داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه امسال، اولین سالی است که سرداران مقاومت که نقش مهمی در باز شدن مسیر پیاده‌روی اربعین داشتند، در کنار ما نیستند، گفت: بخشی از برنامه‌های اربعین امسال با محوریت بزرگداشت سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس برگزار خواهد شد.

 

برپایی 17 همایش ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی

 

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، ادامه داد: امسال 17 همایش ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی با موضوع اربعین طراحی شده است که در شبه قاره، آفریقا، اروپا، آمریکا، آمریکای لاتین، غرب آسیا و ... برگزار می‌شود. برخی از همایش‌ها نیز جنبه پژوهشی داشته و بین اندیشمندان مختلف به زبان‌های مختلف برگزار می‌شود.

وی از برگزاری همایش‌هایی با حضور نمایندگان و رهبران ادیان مختلف از بودیسم گرفته تا هندو، مسلمان و مسیحی خبر داد و گفت: محور این همایش‌ها زیارت معنوی و جایگاه آن در ادیان خواهد بود. نشست‌هایی نیز بین پیروان مذاهب و فرق مختلف از جمله صوفیه، علوی، فرق مختلف شیعه و سنی با عنوان «امام حسین(ع)؛ محور همگرایی امت اسلامی» برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام احمدی در خصوص برنامه‌هایی که قرار است در دانشگاه‌ها برگزار شود، گفت: امسال همایش‌های دانشگاهی با حضور جمعیت محدود و با محوریت فضای مجازی برگزار خواهد شد که از جمله می‌توان به دانشگاه های پیام نور اهواز، علامه طباطبایی و مقدس اردبیلی اشاره کرد.

وی از انتشار 12 نشریه الکترونیک به زبان‌های مختلف با محور اربعین سخن گفت و افزود: این نشریه‌ها به زبان‌های مناطق مختلف جهان و مبتنی بر ادبیات و فرهنگ هر منطقه به کمک مردم همان مناطق تهیه شده است.

 

بازنمایی اربعین با برپایی موکب‌های اربعین

 

اجرای نمایش‌ها و تئاتر خیابانی و آئینی، اجرای سرودهای متعدد از جمله سرود مقاومت سرداران شهید، نقالی، روایت‌گری، پرده‌خوانی، اجرای نمایش در پارک ارم، اجرای 40 برنامه قرآنی در تهران، مشهد، قم و مراکز استان‌‌ها، بازنمایی اربعین با برپایی موکب‌های اربعین در عباس‌آباد با حضور موکب‌داران اربعین و برگزاری ویژه برنامه‌‌ها و همایش‌های بانوان با مشارکت عتبه مقدسه از دیگر برنا‌مه‌هایی بود که حجت‌الاسلام احمدی از اجرای آنها خبر داد.

 

برنامه‌های فرهنگی اربعین امسال / بازنمایی اربعین با برپایی موکب‌

 

وی اضافه کرد: امسال پویش «هر خانه یک حسینیه» نیز به مناسبت اربعین و با گستردگی بیشتر برگزار می‌شود که طی آن روحانیون داوطلب به صورت رایگان به خانه‌‌های مردم رفته و روضه خانگی برگزار می‌کنند. همچنین آماده پشتیبانی محتوایی از روضه‌های خانگی هستیم که مردم می‌خواهند به صورت مجازی و در بستر اینترنت برگزار کنند.

 

قرائت زیارت اربعین در  ادارات دولتی و نظامی

 

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، از قرائت زیارت اربعین طی روز 19 ماه صفر در تمامی اداره‌ها و ارگان‌های دولتی، نظامی و انتظامی خبر داد و گفت: همچنین روز اربعین نیز قرائت زیارت اربعین در بقاع متبرکه طی برنامه‌ای یک ساعته و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: روز شنبه 29 شهریورماه نیز رادیو اربعین کار خود را آغاز می‌‌کند و سیاست‌های رسانه‌ای اربعین امسال به رسانه‌‌ها ارائه خواهد شد. معتقدیم اگر اطلاعات صحیح به مردم داده شود، خود آنها به خوبی مراسم را برگزار و مسائل بهداشتی را رعایت خواهند کرد، پس اجازه دهیم مردم براساس فرهنگ و سلیقه خودشان مراسم‌ را برگزار کنند.

 

مراسم جاماندگان اربعین برگزار نمی‌شود

 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص برگزاری یا عدم برگزاری مراسم جاماندگان اربعین در کشور، گفت: براساس آنچه مسئولان تاکنون اعلام کرده‌اند، چنین مراسمی در کشور برگزار نخواهد شد و فقط تجمعات محدود در فضای باز و بزرگ برگزار می‌شود که زمان برگزاری آنها نیز کوتاه مدت خواهد بود.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین از ایجاد مدیریتی جدید در سایه اربعین سخن گفت و افزود: اربعین مراسمی فراملی، فرامذهبی و با حضور همه اقشار، گروه‌ها، تفکرات و ... است که باید تلاش کرد از همین فرهنگ صیانت شود. طی سال‌های قبل ادبیات اربعینی نداشتیم اما اکنون هزاران محتوای فرهنگی مرتبط با اربعین تولید شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که شنیده شده مردم عراق از مردم ایران برای حضور در اربعین دعوت کرده‌‌اند، آیا امکان حضور زائران ایرانی در عراق هست؟ گفت: دست‌هایی در کار است که مطرح کنند مردم عراق خواهان حضور ایرانی‌ها در اربعین هستند اما دولت ایران اجازه نمی‌دهد؛ البته دعوت‌‌هایی نیز از سوی مردم عراق صورت گرفته است اما در داخل خاک عراق امکان برگزاری مراسم اربعین وجود دارد و دولت این کشور حقیقتاً نقشی در آن ندارد اما برای سفر زائران ایرانی باید تمهیداتی مانند ویزا اندیشیده شود که دولت عراق هیچ سازوکاری برای صدور ویزار ارائه نکرده است.

احمدی تصریح کرد: اربعین موجب شد ذهنیت تاریخی منفی بین مردم ایران و عراق کم رنگ شود و یا از بین برود؛ باید مراقب باشیم مسائل مطرح، این مسئله را خدشه‌دار نکند. سال گذشته 600 هزار ایرانی در خانه‌های مردم عراق ساکن شدند و همین مردم هم از میهمانان ایرانی خود دعوت کردند سال بعد هم به خانه‌های آنها بیایند، اما امسال باید مقررات بین دو کشور رعایت شود.

وی اعلام کرد: از دولت عراق خواستیم اجازه حضور جمعی از اصحاب رسانه و تعدادی از موکب‌های ایرانی را در قالب موکب سلامت در مراسم پیاده‌روی اربعین صادر کنند اما تاکنون پاسخی از سوی دولت عراق ارائه نشده است. البته اتحادیه رادیو تلویزیون‌های جهان اسلام مراسم پیاده‌روی امسال را پوشش رسانه‌ای خواهد داد.

گزارش تصویری نشست خبری برنامه‌های فرهنگی اربعین

انتهای پیام
captcha