دانش‌آموزان در مواجهه با آسیب‌های فضای مجازی توانمند می‌شوند
کد خبر: 3923244
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
مسعود شکوهی:

دانش‌آموزان در مواجهه با آسیب‌های فضای مجازی توانمند می‌شوند

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: در توانمندسازی روانشناختی دانش‌آموزان سعی می‌شود، شایستگی‌های لازم برای مقابله با آسیب‌های روانی و اجتماعی در دانش‌آموزان ایجاد شود که آموزش مهارت‌های زندگی مبتنی بر سبک زندگی ایرانی اسلامی و به طور ویژه دوره‌های آموزشی مربوط به شناخت آسیب‌های فضای مجازی و نحوه مقابله با آن از جمله فعالیت‌های ما در این زمینه است.

به گزارش ایکنا، ظهور تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در عصر حاضر به همراه تحولاتی که در فضای مجازی به وجود آمده، بسیاری از کارکرد‌های خانواده‌ها را دچار اختلال کرده است، به‌ویژه در یک‌سال اخیر که به دلیل شیوع ویروس کرونا شاهد تعطیلی مدارس و کلاس‌های درس حضوری بودیم و آموزش‌ها به شیوه مجازی دنبال شد. در مباحث آسیب‌شناختى نهاد خانواده، یکى از محورهاى مهم، بررسى آسیب‌هاى ناشى از تحولات خانواده است. تحولاتى که خود منشاء بروز دگرگونى‌هایى عمیق و اساسى در نوع روابط و ارزش‌هاى خانوادگى هستند. بسیارى از این تحولات و دگرگونى‌ها از بیرون، بر خانواده تحمیل مى‌شود.

از زمانى که اینترنت وارد فضاى زندگى انسان شده تا به امروز، على‌رغم تمام محاسن و مزایاى آن، دغدغه‌ها و نگرانى‌هایى را بر خانواده‌ها تحمیل کرده است. موضوعی که در تمام جوامع موضوعیت داشته و محدود به جامعه و یا اقلیتی خاص نمی‌شود. به دلیل ویژگی‌های خاص فضای مجازی و نو بودن این پدیده، بسیاری از والدین فرصت، امکان و یا توان کافی برای شناخت دقیق این فضا و کاربرد‌های آن را به دست نیاورده‌اند و عدم آشنایی مناسب آن‌ها با این فضا و در مقابل استفاده روزمره نوجوانان و جوانان و حتی کودکان از این فضا باعث شده است که یک فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه برای فرزندان ایجاد شود و آن‌ها بدون دغدغه و بدون احساس وجود ناظر بیرونی به سایت‌های مختلف در این فضا دسترسی یافته و بعضاً به دلیل ویژگی‌های سنی، شخصیتی و کنجکاوی‌های خود متأثر از فضا‌های ناسالم موجود در اینترنت شوند.

امروزه نیز با توجه به شرایط موجود در کشور و گسترش آموزش مجازی و استفاده و حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی و در معرض زیان‌های احتمالی قرار گرفتن دانش‌آموزان، لازم است تدابیری اندیشیده شود تا از بروز خطرات اخلاقی حضور دانش‌آموزان و کودکان در دنیای مجازی جلوگیری شود.

مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این پرسش که نحوه تعامل آموزش و پرورش با خانواده‌ها برای کنترل بهتر شرایط حضور دانش‌آموزان در خانه و ایجاد آرامش روانی بیشتر چگونه است؟، اظهار کرد: در توانمندسازی روانشناختی دانش‌آموزان با تمرکز بر آموزش مهارت‌های مربوط به فضیلت‌های اخلاقی و منِشی سعی می‌شود شایستگی‌های لازم برای مقابله با آسیب‌های روانی و اجتماعی در دانش‌آموزان ایجاد شود. همچنین آموزش مهارت‌های زندگی مبتنی بر سبک زندگی ایرانی اسلامی و به طور ویژه دوره‌های آموزشی مربوط به شناخت آسیب‌های فضای مجازی و نحوه مقابله با آن از جمله فعالیت‌های ما در این زمینه است.

وی ادامه داد: با پیش‌بینی نقش تعاملی از طریق تلفن، شبکه شاد و سامانه نماد برای مشاوران مدارس به‌طور مستمر توصیه‌های لازم و همچنین آموزش‌های فرزندپروری را در دستور کار خود با اولیای دانش‌آموزان قرار داده‌ایم.

شکوهی با بیان اینکه مشاوران ما از دو کانال «پیام مشاور» و «صدای مشاور» به طور مستمر به دانش‌آموزان و اولیا‌ی آنان در ارتباط‌ هستند، گفت: خدمات حوزه تربیتی و خدمات تخصصی راهنمایی و مشاوره از جمله خدمات ارائه‌شده از سوی این مشاوران است. به زودی نیز با راه‌اندازی کانال و گروه تعاملی در شبکه شاد این خدمات‌دهی تسریع و سطح کمی و کیفی بیشتری به همراه خواهد داشت.

سیدحسن الحسینی، مشاور وزیر و مسئول برنامه شبکه آموزشی دانش‌آموز(شاد) نیز در گفت‌وگو با ایکنا درباره نحوه تأمین امنیت حضور دانش‌آموزان در بستر موبایل و ضمن استفاده از شبکه شاد گفت: دغدغه خانواده‌ها در این زمینه و ابراز نگرانی‌هایشان را وارد می‌دانیم و این وظیفه قطعی آموزش و پرورش است که محیط امنی برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان فراهم کند تا دانش‌آموزان از هر گزندی به دور باشند. به‌منظور ایجاد این فضای امن به زیرساخت‌های مناسب تأمین امنیت و نیز تولید محتوا‌های آموزشی مناسب برای حضور در این فضا نیاز داریم و در حال برنامه‌ریزی در این زمینه هستیم، البته از آن‌جایی که افراد با هویت مشخص وارد شبکه شاد می‌شوند، امنیت حضور در این شبکه بسیار بالاست.

وی همچنین درباره چگونگی انجام فعالیت‌های پرورشی در بستر شبکه شاد نیز بیان کرد: می‌توان برنامه‌ریزی کرد در بخش فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش جلسات منظمی برگزار کند، البته به زودی نیز درباره این موضوع یک تدوین انجام می‌شود.
انتهای پیام
captcha