اخلاق سلامت و بیماری در «خلق» منتشر شد
کد خبر: 3923361
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹

اخلاق سلامت و بیماری در «خلق» منتشر شد

دوماهنامه تربیتی اخلاقی «خُلُق» ویژه مرداد و شهریورماه که به موضوع اخلاق سلامت و بیماری پرداخته، به همت مؤسسه فرهنگی هنری دارالهدی منتشر شده است.

ادیت///اخلاق سلامت و بیماری در «خلق» منتشر شدبه گزارش ایکنا؛ هفتاد و هشتمین شماره دوماهنامه اخلاقی تربیتی «خلق» که ویژه ماه‌های مرداد و شهریور ۱۳۹۹ است به عناوینی همچون حکایت صاحبدلان، نقاب سیاه، چاره نفس، گنج نهان، روانشناسی بیماری، تحفه قدسی، بلا و اولیا، قدر عافیت، شکستن مادر بت‌ها، اخلاق پسا بیماری، آداب پروانگی، عیادت خدا، شیطان مراقب شماست، شیوه دیدار و ... اختصاص یافته است.

«شکر بر کدامین؟» معرفی دعای پانزدهم صحیفه سجادیه است که در فراز اول آن از دو نعمت بیماری و سلامت یاد کرده و آمده است: حالت سلامت و بیماری از دید امام(ع) هر دو نعمت است و امام خداوند را بر هر دو نعمت سپاس می‌گوید. سپس حضرت ابراز تردید می‌کند که کدام یکی از حالت سلامت یا بیماری جسمی شایسته‌تر به شکر و مقدم به حمد است؛ چرا که هر کدام با شرایطی که امام(ع) در ادامه ذکر می‌کنند، انسان را در مسیر کمال به پیش می‌برد و هر دو می‌توانند مرکب کمال و معنویت انسان به سوی خداوند متعال باشد.

پرونده ویژه تازه‌ترین شماره «خلق» به مناسبت شیوع و گسترش ویروس کرونا به موضوع اخلاق سلامت و بیماری اختصاص یافته  است. در این پرونده تأکید شده که مهم این است که دید خود را فقط به سلامت جسمی محدود نکنیم و همیشه جوینده ابعاد گوناگون سلامتی باشیم. همچنین در مقام دعا، از خدا بخواهیم که عافیت را با همه ابعاد و زوایای گوناگونش شامل حال مملکت ما و نظام مقدسش و مردمان پاک و دوست‌داشتنی‌اش بگرداند و همه اقسام بلا از آنان دور نگه دارد.

در مطلبی با عنوان «زمینه پرورش صفات نیکو» آمده است: در اثر بیماری و ابتلا برای آشکار شدن صفات درونی و میزان اتصاف به آنها برای افراد فراهم می‌شود و عرصه برای پرورش و تکمیل صفاتی مانند صبر، رضا به قضای الهی، شکر، کتمان و ... فراهم می‌شود. امیرالمؤمنین(ع) در هنگام عیادت از جناب سلمان فارسی به او فرمودند: ای سلمان، هیچ یک از شیعیان ما بیمار نمی‌شود مگر به خاطر گناهان گذشته او. و آن بیماری و درد موجب تطهیر و پاکی اوست. سلمان گفت: پس برای ما اجری جز تطهیر از گناهان نیست؟ حضرت فرمودند: ای سلمان، شما اجر می‌برید به خاطر صبر بر درد بیماری و تضرع به درگاه الهی. به خاطر اینها برای شما حسنات ثبت می‌شود و درجات شما بالا می‌رود و اما بیماری به تنهایی تطهیر و کفاره گناهان است.

یادآور می‌شود؛ این دو ماهنامه که به مدیرمسئولی عبدالعلی حجتیان‌زاده و سردبیری محمدرضا مخبری منتشر شده از اعضای تحریریه آن می‌توان به حجج اسلام مسعود آذربایجانی، محمد سلطانی، قدیرعلی شمس، محمد عمومی، علی مختاری و علیرضا یحیایی اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha