چگونه جامعه با قرآن به قوام و استواری می‌رسد
کد خبر: 3923772
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
حجت‌الاسلام بهجت‌پور تشریح کرد:

چگونه جامعه با قرآن به قوام و استواری می‌رسد

مدیر حوزه خواهران و مفسر قرآن کریم با بیان اینکه مسئله راه مستقیم و استوار، جریان روانی در حوزه شناخت است، ولی به همان میزان مشمول مخالفت‌ها برای بازگرداندن افراد از مسیر می‌شود، اظهار کرد: افراد در ادامه حرکت در مسیر با شرایطی مواجه می‌شوند که استواری آنان در همه عرصه‌ها را به چالش کشیده می‌شود؛ لذا بخش زیادی از قرآن تلاش کرده تا ضمن آشنایی با چالش‌ها، راه عبور را به ما نشان دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، مدیر حوزه علمیه خواهرانبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، مدیر حوزه علمیه خواهران، امروز، 29 شهریورماه، در افتتاحیه همایش ملی «مقاومت اسلامی از منظر قرآن کریم» که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: دین خود را متکفل برپایی و استواری انسان می‌داند؛ اصلی‌ترین رسالت دین برپا کردن و استواری شخصیت انسان است و این از نکات ارزشمندی محسوب می‌شود که قرآن به فراوانی در مورد آن سخن گفته و وقتی از دین سخن به میان آمده فرموده است: «دِينًا قِيَمًا»؛ دینی که برپاکننده است.

وی افزود: قرآن این استواری را مخصوص اسلام هم نمی‌داند؛ در سوره فتح فرموده که ملت ابراهیم، یعنی دین و روش ابراهیم هم استوار است؛ در ابتدای سوره کهف فرموده: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْكِتَابَ وَ لَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجًا»؛ دینی است که در آن کژی نیست و انسان هم به واسطه آن پایدار و استوار می‌شود.

بهجت‌پور بیان کرد: قرآن کریم ما را با واژه «صراط مستقیم» آشنا کرده و تعلیم داده که «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» را روزانه بر زبان جاری کنیم، زیرا بناست در راهی استوار حرکت کنیم. به ما یاد داده‌اند که تقاضای ورود به راه استوار را داشته باشیم؛ بعد از سوره حمد، سوره‌های مسّد و تکویر در مرتبه ششمین و هفتمین سوره نازل شد؛ قرآن کریم در این دو سوره فرموده است که اگر می‌خواهید شخصیت برپا و استواری داشته باشید، به سراغ قرآن بروید.

استواری فرد و جامعه در گرو انس با قرآن است

وی اضافه کرد: جامعه‌ای که به سمت قرآن برود و جانی که با قرآن مأنوس باشد، قوام می‌گیرد و استوار می‌شود. البته این امر خواسته به اراده خود انسان است. قرآن ظرفیت این مسئله را دارد؛ پیروان حضرت محمد(ص) اگر به خوبی بتوانند با این متن ارتباط برقرار کنند، استوار خواهند شد؛ لذا یکی از کارکردهای رسالت ایشان آن است که کتبی بر مردم بخوانند که آنان را استوار کند. در آیه دوم سوره بیّنه فرموده است: «رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ يَتْلُو صُحُفًا مُطَهَّرَةً»؛ رهبرانی که از قرآن ارتزاق کنند، توفیق می‌یابند پیروانی داشته باشند که برپا شوند، کمااینکه دعوت پیامبر(ص) دعوت به راه استوار است.

وی بیان کرد: در سوره ابراهیم هم تأکید فرمود: «كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ»(ابراهیم/آیه1)؛ یعنی افزون بر نشان دادن راه دست مردم را می‌گیری و با اصلاح بینش، گرایش و رفتارشان آنان را در صراط حمید قرار می‌دهی؛ انسان در صراط استوار عزیز می‌شود؛ زیرا صاحب این راه عزیز و غلبه‌ناپذیر است و قهر قهاران او را به وادادگی وادار نمی‌کند و  این از عظمت‌های راه مستقیم است.

بهجت‌پور اظهار کرد: مسئله راه مستقیم و استوار، جریانی روان و سهل در حوزه شناخت و مورد علاقه افراد هم هست، ولی به همان میزان مشمول مخالفت‌ها و تلاش برای بازگرداندن افراد از مسیر مستقیم نیز هست؛ لذا در عین اینکه افراد در مسیر استواری قرار می‌گیرند، در ادامه راه با شرایطی مواجه می‌شوند که استواری آنان در همه عرصه‌ها به چالش کشیده می‌شود؛ لذا بخش زیادی از قرآن تلاش کرده است که ما را با این چالش‌ها آشنا و راه عبور از آن را به ما نشان دهد و آماده کند.

نویسنده تفسیر همگام با وحی بیان کرد: شیطان وقتی تکبر کرد، قسم خورد که لرزش در افراد ایجاد می‌کند و حتی آنها را به جایی می‌رساند که هدفشان را گم کنند و سراب را به جای آب بگیرند و از تعقیب مسیر استواری کوتاه بیایند و پشیمان شوند، ولی چیزی که باید اتفاق بیفتد ماندن در پای بندگی خداوند است؛ جامعه و فردی که بتواند مسیر بندگی را به رغم همه چالش‌های مسیر طی کند، جامعه با قوام و پایدار است و آزمایش انسان‌ها هم برای سنجش همین اراده انسان‌ها و ماندن در مسیر است.

استقامت به انسان قیمت می‌دهد

وی افزود: استقامت است که به ما قیمت می‌دهد؛ روایاتی هستند که بیان می‌کنند نسبت صبر با ایمان مانند سر در بدن است؛ استقامت یکی از شاخه‌های صبر است و زحمات وقتی به نتیجه می‌رسد که به روح استقامت منتهی شده باشد، وگرنه فرصت‌ها از دست خواهد رفت. اینکه فرموده خیر دنیا و آخرت در گرو شعار «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ»(30 فصلت) یعنی آغاز حرکت ما با پذیرش ربوبیت است.

بهجت‌پور اظهار کرد: راه مقاومت در تبعیت از خداوند است: «وَلَقَدْ أَضَلَّ مِنْكُمْ جِبِلًّا كَثِيرًا أَفَلَمْ تَكُونُوا تَعْقِلُونَ»(یاسین/ 62)؛ یعنی راه مقاومت را از شما گرفت چون تعقل نداشتید و از مسیر تعبد خارج شدید؛ آزمایش در آیات زیادی به همراه راه‌های قرآن در این زمینه دیده می‌شود. در آیه 214 بقره فرمود: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ» فکر می‌کنید ما شما را وارد بهشت می‌کنیم، بدون اینکه شما را آزمایش کنیم. سنت ما بر آزمایش است؛ مشکلات چه به صورت طبیعی و چه انسانی متوجه افراد می‌شود و آن قدر این فشارها زیاد می‌شود که متزلزل شوند، مگر کسانی که در راه مستقیم استوارند.

وی افزود: هر قدر دشمنان متراکم‌تر خود را نشان دهند و با همکاری و همراهی هم وارد عرصه شوند، شبیه چیزی که امروز در صحنه فلسطین می‌بینیم؛ یعنی امارات و بحرین وارد شده و فردا عربستان را هم برای سازش می‌برند، ما هم به وعده پیروزی نزدیکتر می‌شویم. تا سنت‌های عزیز قرآن رخ ندهد، ما آن را باور نمی‌کنیم، ولی یقین بدانیم به سمت تحقق وعده الهی نزدیک شده‌ایم. در سوره علق فرموده است که طاغی باید وسط میدان بیاید و بعد همراهان او بیایند تا ما ناصیه او را بگیریم؛ یعنی اول سراغ شورای امنیت و تحریم می‌روند و بعد باید همپالگی‌های خود را جمع کنند.

بهجت‌پور تصریح کرد: وقتی شنیدم امارات بعد از اردن به صورت رسمی به سازش پیوست و بعد بحرین هم دست به این کار زد، امیدم به پیروزی بیشتر شد؛ قرآن در سوره احزاب فرموده که همه باید از بالا و پایین بر سر مؤمنان بریزند، ولی مؤمنان به وعده خدا امیدوارند؛ لذا در آستانه پیروزی هستیم و فتح فراخواهد رسید، زیرا فرهنگ مقاومت قرآنی فرهنگ امید است، به رغم اینکه در دوره سختی و مصیبت هستیم.

انتهای پیام
captcha